• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Tallbarr12
    Marilyn skrev 2012-09-10 14:38:06 följande:
    Vilken fin filt! Och fin grön färg måste jag säga!

Skulle aldrig orka göra så många rutor! Har fått en diagnos på mitt problem förresten: SSS, single sock syndrome...
    Då stickar man sockarna med magic loop (lång rundsticka) och stickar båda samtidigt!  

• Hjärtefröjd
    Skulle aldrig orka göra så många rutor! Har fått en diagnos på mitt problem förresten: SSS, single sock syndrome...
    Aah, det måste vara samma syndrom som jag har.
  • Marilyn

Tallbarr12: ja, den varianten finns ju, fast bara om man stickar, och stickar sockor! Virka rutor på rundsticka, slippa väva in miljoners miljarders trådändar och sen virka ihop hela alltet. När det kommer en uppfinning som gör det, då handlar jag, oavsett kostnad!

Sitter nu med en stor mormorsruterektangel. Den är nog 40x60 cm nu. I morse fick dottern syn på den och beställde genast en filt till sig själv. "Bebisen har ju redan så mycket grejer mamma!!" Har inga argument mot det...

• Anakin

Hej alla! Har börjat följa er och tycker att ni är superduktiga :) Jag är mest sugen på att sy kläder själv - undrar om det är någon som har mönster att sälja? Ottobretidningar? Andra mönster till baby/barn? Är gravid nu med första barnet, beräknad BF i november!

• Tallbarr12
    Marilyn skrev 2012-09-10 15:26:33 följande:
    Tallbarr12: ja, den varianten finns ju, fast bara om man stickar, och stickar sockor! Virka rutor på rundsticka, slippa väva in miljoners miljarders trådändar och sen virka ihop hela alltet. När det kommer en uppfinning som gör det, då handlar jag, oavsett kostnad!

Sitter nu med en stor mormorsruterektangel. Den är nog 40x60 cm nu. I morse fick dottern syn på den och beställde genast en filt till sig själv. "Bebisen har ju redan så mycket grejer mamma!!" Har inga argument mot det...

Haha, sant! Funkar nog bara om man stickar ärmar eller sockar... Började med min mormorsrutefilt i februari och blev klar i somras, men tog lite paus från den ibland och pysslade med andra saker. Ibland är det tur att en graviditet är nio månader lång!
  • pollyann
    Vilken fin filt! Och fin grön färg måste jag säga!

• Tallbarr12

Här kommer det lite bilder på amningskudden som jag knåpade ihop i helgen. Överdragen blev klara idag :)

I princip allt är gjort av sånt jag redan hade hemma och inte tänkt använda till nåt annat, det enda jag köpt är en kudde för 12 kr på ikea som fyllning (hade redan en gammal äcklig kudde hemma med ihopfiltad fyllning, den fyllningen fick tjäna som "kärna" och den nya mjuka fyllningen runt om (närmast tyget). 

Utgick från den här sidan när jag gjorde mönstret: www.sleepingbaby.net/jan/Baby/pillow.html

Själva basen i ett stadigt tyg (ett felköp från Ikea, det var alldeles för stelt att göra nåt vettigt av, men funkade bra som innertyg till amningskudde :) 

Med överdrag i smalspårig manchester. Också ett felköp från början, själva luggen slets väldigt lätt i tvättmaskinen så funkar inte så bra till barnkläder, men till det här får det duga! 

Med överdrag i gråsvart möbeltyg. Köpte några olika bitar när vi funderade på vilket tyg vi skulle ha på våran sänggavel, och de bitarna har bara legat och skräpat sen dess... Dessutom matchar den våran soffa gräsligt bra! :-P

Nu återstår bara att vänta 1-2 månader och se om formen och fastheten är lagom... 

• Gimle
    Tallbarr12 skrev 2012-09-10 22:02:35 följande:
    Här kommer det lite bilder på amningskudden som jag knåpade ihop i helgen. Överdragen blev klara idag :)
    Åh så fin!

Jag har också pysslat i helgen men tycker inte mina saker blir hälften så fina som era så vill knappt lägga upp bilder här... men här kommer det ändå

Ett blöjfodral med blommigt tyg på insidan och tre dregglisar. Inspiration till blöjfodralet kom ifrån den här tråden och dregglisarna hittade jag här : darlingdearesthome.blogspot.no/2011/09/monster-till-dregglis.html är det nån här inne som har den bloggen kanske?

Här är koftan jag stickat. Knapparna är ljusgröna. Inte helt nöjd, många timmars slit men vet inte om jag kommer vilja ta på bebisen den Tungan ute

v. 20+0 (10/9-12)
  • Jamtlandstaus

@Hallonpajen, det var en läcker etikett som du hade blöjfodralet, var beställer du såna?

@Gimle, känn ingen prestationsångest, dina alster är ju Jättefina!

Svar på tråden Syjunta för gravida!