• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Hallonpajen

Jag ska alltid göra allt lite extra komplicerat och sydde ett blöjfodral som inte alls tog en halvtimme...men det är lite kul med detaljsyende ibland tycker jag :) Sydde ett fodral i vaxat tyg med "upphöjda" fickor så att fodralet ser ut som en bok när det är ihopfällt:

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • IdaMaarja
    Hallonpajen skrev 2012-09-09 12:16:10 följande:
    Jag ska alltid göra allt lite extra komplicerat och sydde ett blöjfodral som inte alls tog en halvtimme...men det är lite kul med detaljsyende ibland tycker jag :) Sydde ett fodral i vaxat tyg med "upphöjda" fickor så att fodralet ser ut som en bok när det är ihopfällt:
    Adam 2008 ~ BF 6/10

Snyggt!
    BF 21/11-12
  • gröna L
    Tallbarr12 skrev 2012-09-08 21:05:42 följande:
    Hjälp! Jag har äntligen köpt vaxduk (eller sånt där vaxat tyg som både går att torka av och köra i tvättmaskinen är det väl...) så nu tänkte jag börja sy en skötbädd till skötväskan äntligen! Har tänkt "fylla" den med en bit fleecefilt, men kan inte komma på om det är smartast att ha vaxduken på båda sidor (antingen med kantband runt, eller sy som ett örngott och stoppa in filten i och sy en stickning runt) eller ha ett annat tyg på baksidan så man ser vilken sida som är "använd" och ska vikas inåt... Vad tror ni? Och behöver man verkligen ha snören/kardborre etc, använder man det? Många grubblerier här...
    Jag tror det är dumt att sätta vaxduk på båda sidorna, för när du tvättar skötunderlägget kommer det aldrig torka på insidan tänker jag mig! Jag har haft samma fundering själv Jag har sytt ett skötunderlägg med ett resårband som man drar om när man har vikt ihop. Vi använder det hela tiden, men har å andra sidan ingen ficka avsedd för skötunderlägg i vår skötväska. 
  • Tallbarr12
    gröna L skrev 2012-09-10 08:36:46 följande:
    Jag tror det är dumt att sätta vaxduk på båda sidorna, för när du tvättar skötunderlägget kommer det aldrig torka på insidan tänker jag mig! Jag har haft samma fundering själv Jag har sytt ett skötunderlägg med ett resårband som man drar om när man har vikt ihop. Vi använder det hela tiden, men har å andra sidan ingen ficka avsedd för skötunderlägg i vår skötväska. 
    Sant, ur tvättsynpunkt är det nog mycket bättre med bomullstyg på ena sidan och vaxduk på andra... Resår var smart! 

Igår sydde jag klart en amningskudde! Håller på att sy överdrag till den nu, ska lägga upp en bild när jag kan :)  
  • hyschad

Gröntokig som jag är så kände jag att det behövdes en matchande pläd i Pyrets vagn som också är grön. å det fick bli en liten pläd utav ihopvirkade mormorsrutor med en grön "ram" runtomkring.

• Marilyn

Vilken fin filt! Och fin grön färg måste jag säga!

Skulle aldrig orka göra så många rutor! Har fått en diagnos på mitt problem förresten: SSS, single sock syndrome...

• hyschad

Tusen tack! Nej, efter att äntligen ha blivit klar med den kan jag nog säga att jag inte tänker ge mig på ett lika stort projekt igen, jag är alldeles för otålig för något som tar så pass lång tid.

• Hjärtefröjd
    hyschad skrev 2012-09-10 14:34:06 följande:
    Gröntokig som jag är så kände jag att det behövdes en matchande pläd i Pyrets vagn som också är grön. å det fick bli en liten pläd utav ihopvirkade mormorsrutor med en grön "ram" runtomkring.

Åh, jättefin!
Svar på tråden Syjunta för gravida!