• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Hickstead
    weasley skrev 2013-01-07 14:00:57 följande:

Jag gick in på Hemtex och frågade om det fanns ett standardmått nämligen då jag var i sytagen, och hon jag pratade med sa att de flesta kör samma mått men IKEA har ett annat.. Får hoppas att hon inte ljög, men när vi googlade runt lite verkade det stämma i alla fall :3

men vad ÄR standardmåttet då? ;)

• weasley

Efter en snabb googling:

IKEA: 
    125x110, 35x55 cm

Hemtex: 
    100x130, 35x55 cm

Så det beror nog lite på var man köper sitt innertäcke och sådär, man får googla på det/mäta täcket och kudden man köpt.  

• Trolltoka
    Pyret55 skrev 2013-01-07 22:05:00 följande:
    Nu har jag bara näbbet kvar på min pingvin till min hemliga gäst (v.8).

Insåg just en lustig grej, ni skriver om babynests och jag som har tre barn redan har aldrig sett ett innan. Genast var jag tvungen att kolla vad man ska ha dem till och vad de kostar, sy gör jag inte bara stickar och virkar. Googlade och hade mig för att försöka se vad jag missat med mina andra barn, helt inställd på att detta måste jag ha.

De låter bra, sy på ni! Inlägget är ingen propaganda för antibabynests.

Det jag fascineras över är min egen bristande förmåga till att våga lita på mig själv. Jag har aldrig behövt ett, aldrig tänkt att jag skulle sakna ett och så blev jag ändå helt upptagen med att försöka köpa ett så snyggt men billigt som möjligt.  Då barn nr1 var i vändaruntisängenåldern la jag två stora nallar bredvid honom: problemet löst. 

Hann tom fundera på om jag behövde ett stort eller två små till mina tvillingar. Jag har ingen aning om jag väntar tvillingar och största chansen är ju att det är en. Om ens någon. 

Knappast att jag kommer att behöva en virkad pingvin heller ;D Barnvagnsmobiler är ju inte till för bebisen utan för den som kör oftast. Bebisen gillar ögon, men det hade ju inte varit snyggt att låta alla vuxna titta på pingvinrumpor så bebisen får istället kolla på baksidan och alla vuxna på den fina framsidan av pingvinerna.

Haha! Jag har aldrig behövt ett med mina tvåäldsta barn. Sydde ett till yngsta och förstår inte att jag inte hade något till dom andra!
    trolltoka.wordpress.com ~ trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 8/1-13*
  • Fjärilspirr

Hej;)

Jag väntar mitt andra barn i mitten av mars och ska nu vara hemma med graviditetspenning. Stora pojken ska vara på dagis 15 h/v så nu har jag tänkt börja sy och greja lite;)

Dom första projekten blir ett babynest och ett lapptäcke;)

Har läst lite i tråden från och till och det är så mkt fina saker alla har gjort

• Hickstead
    weasley skrev 2013-01-08 09:42:21 följande:
    Efter en snabb googling:

IKEA: 
    125x110, 35x55 cm

Hemtex: 
    100x130, 35x55 cm

Så det beror nog lite på var man köper sitt innertäcke och sådär, man får googla på det/mäta täcket och kudden man köpt.  

Jo... det var ju det jag frågade innan - om det finns standardmått eller om man måste köpa grejjorna först och mäta...

tack för svaret ändå. 
  • weasley

Ah, du menar så! Som jag förstod det av henne jag pratade med på Hemtex så kör de flesta efter måttet de har, dvs 100x130, men sen vågar jag inte säga att alla har det (hon kanske bara ville sälja saker liksom).

• Cupcake1985

Ett tips till er sysugna blivande mammor och mammor. Hittade en amerikansk sida med samma tutorials och roliga mönster. www.sew4home.com. Jag är precis i nybörjartagen och lär mig mer och mer. Är superkul att sy.

• Hickstead

Pyret55: Jag gör fram och basida likadan på mina barnvagnsmobiler, så te.x. pingvinen har ögon både fram och bak så att säga... fint både för bebis och för åskådare ;)

Några fler sidor med roliga saker att pyssla ihop (heltid hemma rekommenderas innan man besöker sidorna ;))

Make baby-stuff
    www.make-baby-stuff.com/index.html

101 Handmade baby gift tutorials
    www.everythingetsy.com/2012/03/101-handmade-baby-gift-tutorials/ 

101 Simple handmade gifts för kids
    www.everythingetsy.com/2012/08/101-simple-handmade-gifts-for-kids/ 

• KiLo

Någon här som har sytt en skötbädd? Tänkte inte ha något skötbord utan använda bänken i badrummet istället.

• Strumpemamma
    KiLo skrev 2013-01-11 13:08:24 följande:
    Någon här som har sytt en skötbädd? Tänkte inte ha något skötbord utan använda bänken i badrummet istället.

Jag har gjort en bädd. Jag tog en vaxduk och sydde som fodral och lade i skumgummi (ca 2cm tjock) som jag köpte i tygaffär
Svar på tråden Syjunta för gravida!