• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • weasley

jag hörde att IKEA har ett "eget" mått på sina täcken, medans alla andra har ett gemensamt standardmått.. Men det är liksom inga jätteskillnader, vi kollade upp det och det skiljer fem centimeter här och där, inget som man inte bara kan sy in eller rätta till lätt (om det ens behövs).

• Aileen Allannah
    weasley skrev 2013-01-07 13:55:39 följande:
    jag hörde att IKEA har ett "eget" mått på sina täcken, medans alla andra har ett gemensamt standardmått.. Men det är liksom inga jätteskillnader, vi kollade upp det och det skiljer fem centimeter här och där, inget som man inte bara kan sy in eller rätta till lätt (om det ens behövs).
    Jasså? Jaha, det var ju bra att veta.
  • weasley

Jag gick in på Hemtex och frågade om det fanns ett standardmått nämligen då jag var i sytagen, och hon jag pratade med sa att de flesta kör samma mått men IKEA har ett annat.. Får hoppas att hon inte ljög, men när vi googlade runt lite verkade det stämma i alla fall :3

• Aileen Allannah
    weasley skrev 2013-01-07 14:00:57 följande:

Jag gick in på Hemtex och frågade om det fanns ett standardmått nämligen då jag var i sytagen, och hon jag pratade med sa att de flesta kör samma mått men IKEA har ett annat.. Får hoppas att hon inte ljög, men när vi googlade runt lite verkade det stämma i alla fall :3

Då stämmer det säkert. Ikea kan ju ha egna mått eftersom de säljer hela konceptet, både täcken och kuddar, samt sängkläder i samma mått, medan lite smalare och mindre märken behöver ha standardmått för att sälja.
  • piffsmile

Någon som har tips på vilka Ottobre-tidningar som har bäst mönster på bodys och byxor? Hittade så fina trikåtyger i mellandagarna så nu måste jag bara ge mig på att sy lite kläder till lilltjejen! Tänkte göra någon mössa och dregglis också och de har jag hittat bra mönster till på nätet, men skulle behöva lite vägvisning om vilka nummer av Ottobre som har bäst mönster. Nr 6/2007 har jag hört om, men visst finns det fler?

• Mlir

Det stämmer ikea har ett annat mått men jag kan använda ikeababytäcket i påslakanena jag köpt på babyproffsen. Det blir lite knöggligt men det går ;)

• Trolltoka
    piffsmile skrev 2013-01-07 14:05:44 följande:
    Någon som har tips på vilka Ottobre-tidningar som har bäst mönster på bodys och byxor? Hittade så fina trikåtyger i mellandagarna så nu måste jag bara ge mig på att sy lite kläder till lilltjejen! Tänkte göra någon mössa och dregglis också och de har jag hittat bra mönster till på nätet, men skulle behöva lite vägvisning om vilka nummer av Ottobre som har bäst mönster. Nr 6/2007 har jag hört om, men visst finns det fler?

På deras hemsida finns översikt på mönstren i deras tidningar
    trolltoka.wordpress.com ~ trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 8/1-13*
  • Pyret55

Nu har jag bara näbbet kvar på min pingvin till min hemliga gäst (v.8).

Insåg just en lustig grej, ni skriver om babynests och jag som har tre barn redan har aldrig sett ett innan. Genast var jag tvungen att kolla vad man ska ha dem till och vad de kostar, sy gör jag inte bara stickar och virkar. Googlade och hade mig för att försöka se vad jag missat med mina andra barn, helt inställd på att detta måste jag ha.
    De låter bra, sy på ni! Inlägget är ingen propaganda för antibabynests.
    Det jag fascineras över är min egen bristande förmåga till att våga lita på mig själv. Jag har aldrig behövt ett, aldrig tänkt att jag skulle sakna ett och så blev jag ändå helt upptagen med att försöka köpa ett så snyggt men billigt som möjligt.  Då barn nr1 var i vändaruntisängenåldern la jag två stora nallar bredvid honom: problemet löst. 
    Hann tom fundera på om jag behövde ett stort eller två små till mina tvillingar. Jag har ingen aning om jag väntar tvillingar och största chansen är ju att det är en. Om ens någon. 

Knappast att jag kommer att behöva en virkad pingvin heller ;D Barnvagnsmobiler är ju inte till för bebisen utan för den som kör oftast. Bebisen gillar ögon, men det hade ju inte varit snyggt att låta alla vuxna titta på pingvinrumpor så bebisen får istället kolla på baksidan och alla vuxna på den fina framsidan av pingvinerna.

• Aileen Allannah
    Pyret55 skrev 2013-01-07 22:05:00 följande:
    Nu har jag bara näbbet kvar på min pingvin till min hemliga gäst (v.8).

Insåg just en lustig grej, ni skriver om babynests och jag som har tre barn redan har aldrig sett ett innan. Genast var jag tvungen att kolla vad man ska ha dem till och vad de kostar, sy gör jag inte bara stickar och virkar. Googlade och hade mig för att försöka se vad jag missat med mina andra barn, helt inställd på att detta måste jag ha.
    De låter bra, sy på ni! Inlägget är ingen propaganda för antibabynests.
    Det jag fascineras över är min egen bristande förmåga till att våga lita på mig själv. Jag har aldrig behövt ett, aldrig tänkt att jag skulle sakna ett och så blev jag ändå helt upptagen med att försöka köpa ett så snyggt men billigt som möjligt.  Då barn nr1 var i vändaruntisängenåldern la jag två stora nallar bredvid honom: problemet löst. 
    Hann tom fundera på om jag behövde ett stort eller två små till mina tvillingar. Jag har ingen aning om jag väntar tvillingar och största chansen är ju att det är en. Om ens någon. 

Knappast att jag kommer att behöva en virkad pingvin heller ;D Barnvagnsmobiler är ju inte till för bebisen utan för den som kör oftast. Bebisen gillar ögon, men det hade ju inte varit snyggt att låta alla vuxna titta på pingvinrumpor så bebisen får istället kolla på baksidan och alla vuxna på den fina framsidan av pingvinerna.

Haha! Vad härligt ärligt inlägg! Jag kan säga att jag faktiskt saknade ett babynest till tvillingarna, men jag hann aldrig sy något, och nu är de lite för stora. Sen tror jag väldigt många syr ett sådant för att det är så enkelt.
  • kela81

Ser att ni pratar babynest. Det måste jag ta tag i att sy. Hade ett lånat till dottern som vi använde mycket. Fick henne aldrig att sova i spjälsängen och då var det skönt med nestet i vår säng

Älskade Signe,18/5-10 och lillasyster BF 2/6-13 www.kelascrappar.blogspot.com/
Svar på tråden Syjunta för gravida!