• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • nalleryd
    Claudia gbg skrev 2013-01-02 22:37:29 följande:
    Nu har jag köpt min overlock. Det blev en janome 644d inköpt för 4000kr. Tycker att den verkar bra men jag har inte hunnit sy så mycket än...

Nalleryd: jag har hela tiden varit inne på att köpa brother 3034 men det blev denna ändå... Jag prutade lite   
    Oj den lyckades du pruta ner en hel del får jag säga :) För den jag hittade låg på 5300:-

Jag har med varit inne på brother, ingen aning om var de ligger i pris bara, ska kolla det :) tack för tipset!
  • Hickstead
    Kotthare skrev 2013-01-02 22:59:17 följande:
    Det enda jag minns av syslöjden i skolan är i vilken låda sprättarna låg...

Trots detta är jag SUPERSUGEN på att sy, och det är ert fel! :)
    Jag vill också sy ett såntdär baby nest!

Ska jag slå till på en symaskin? Kan man köpa en billig på Rusta/COOP/etc och klara sig på den?  
    syr man inte så mycket så klarar man sig absolut på en sån!!  
    Jag har en ganska billig maskin (tror den kostade 1500 spänn för 10 år sen) och har klarat mig fint med den ända fram tills jag träffade sambon som hade en lite äldre Bernina så nu kan jag välja :)  

Skulle vilja ha en overlock jag med, men vet inte än hur mycket jag kommer att sy så jag avvaktar.  
  • Claudia gbg

Hickstead: jag tycker tyvärr att det ÄR billigare att köpa än att sy....

Vad tycker ni andra? Trolltoka? Du syr ju massor...

Ja, jag var lite fräck och prutade! Bor du i Gbg så inboxa mig så kan jag tipsa lite....

• JohannaS03

En fråga: vad är en overlock???

Vad gäller priser så är det definitivt billigare att köpa, jag vet inte när det gäller sy, men att sticka och virka i alla fall. Om man dessutom tänker på alla timmar man lägger ner så är det definitivt dyrare. Men man får ta det på nöjeskontot brukar min mamma säga. Är ju mycket roligare med nåt man gjort själv!

• Mikikali

Vilket mått skulle ni ha på en stickad filt?

• Hickstead
    Claudia gbg skrev 2013-01-03 09:37:04 följande:

Ja, jag var lite fräck och prutade! Bor du i Gbg så inboxa mig så kan jag tipsa lite....
    mja det beror ju lite på var man köper tygerna och hur "mode-känslig" man är... visst är det sött med ugglor på tyget men jag kan lika gärna ta det med apor eller lastbilar som finns på rea för mindre än halva priset liksom... ;)

Sen gillar jag retro-mönster och färger och fyndar en hel del på tradera, i stuv-lådor osv.  
  • junjul
    saoura skrev 2013-01-02 22:49:16 följande:
    tog äntligen tag i att sy 2 babynest till våra kommande flickor, som fö busar och vill komma redan nu v31+1

gud va fina! :D
  • Trolltoka
    Claudia gbg skrev 2013-01-03 09:37:04 följande:

Jag köper nästan oavkortat sånna där 180:-/m tyger (utöver enfärgade tyger som är billigare). Om man tänker på att upp till stl 86 klarar man sig på 0,5m tyg och får ut minimum 2st byxor stl 86 på 0,5m så är det inte så dyrt. Ekvationen får ni göra själva Syr man till sig själv behöver man ju inte lägga på timpenning heller (räkna minimum 100:-/h)/....
    trolltoka.wordpress.com ~ trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 8/1-13*
  • Aileen Allannah
    saoura skrev 2013-01-02 22:49:16 följande:
    tog äntligen tag i att sy 2 babynest till våra kommande flickor, som fö busar och vill komma redan nu v31+1

Wow! Snygga! Babynest saknade jag verkligen till våra tvillingar när de var pyttesmå. Nu har jag tid att sy dem, men de är lite för stora...
  • JohannaS03

GRRRRRR!!! Håller på med ett lapptäcke, ett sånt med sexkanter. Det sys för hand och jag har suttit i två timmar i kväll för att nu inse att jag gjort fel Bara sprätta upp och göra om...

Svar på tråden Syjunta för gravida!