• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • MFJ

åh! tack L1ber! det där borde ju till och med jag klara av!
    tror du det räcker om man gör bara fleece och flanell, utan nåt "emellan" eller blir den för tunn då? 

• MFJ

förresten....om man inte vill använda just flanell..vad ska man använda då...eller rättare sagt är det något man INTE ska använda? såg massa fina tyger på JNY som var "single jersey" kan man använda det? ja, jag är som sagt HELT lost i syvärlden så jag behöver all hjälp jag kan få :)

• MFJ

åh, kom på en till fråga! haha

i beskrivningen står det:
    To make your own hooded car seat blankie, you will need:

1 meter of flannel for the front another meter of flannel for the back 1 meter of cotton batting thread, scissors, etc.  menas det att tyget ska vara 1x1 m eller är det någon standardbredd på tyget som jag inte vet om och att det då ska vara 1 m långt och säg typ 140m brett?
  • L1ber

MFJ: jag har svårt att svara på den frågan eftersom jag inte har några barn sen tidigare.. Väntar första nu och såna frågor cirkulerar i mitt huvud också, dvs hur mycket man behöver klä dom osv.

Kanske någon annan som vet?

Flanell och fleece känns ju som att det borde räcka. Var faktiskt ingen dum tanke. Har lite tyg kvar så ska nog göra en sån filt fast utan luva denna gång:)

• saoura

Kollar man på filten så tycker jag den ser väldigt symmetrisk ut så jag tänkte göra den 1x1. Tycker nog det blir ganska lagom också eftersom den vara ska vara i bilbarnstolen :)

• L1ber

MFJ: eftersom du ska vika den kvadratiskt enligt beskrivningen så blir det ju automatiskt 1*1. Går ju inte att få andra mått då:)

• Trolltoka

Bilstolswrapper:

Kvadrat 1x1m på diagonalen (kryssformat från hörn till hörn) i fleece för bra värme. Jag gjorde i dubbel tunn fleeecefilt. Runda av hörnen, mät ut var du vill ha dragskon i huvan. T.ex 30cm ner från toppen på hörnet.sätt öljett på var sida där om hörnet i yttertyget. Sy ihop räta mot räta men lämna ett vändhål. Vänd rätt, sy ihop vändhålet. Sy en söm genom bägge tyger längs ytterkanten ca 2-3cm in beroende på hur långt in på tygetdu har hålet för dragskosnöret, så att du får en kanal. Trä i ett snöre och dragskostopp på var sida. Mät ut vars bälteshålen ska vara. Sy en rektangel med sicksack runt strecket för bältena, klipp upp längs strecket men ej i sömmen.

Montera i stolen och klart!

trolltoka.wordpress.com ~ trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 8/1-13*
  • MFJ

haha men åh, såklart! det hade jag ju kunnat räknat ut själv bara jag tänkt lite...
    där kan jag nog inte skylla på min okunskap i att sy....får väl skylla på graviditetshormonerna den här gången! haha

• L1ber

MFJ: haha min hjärna funkar ungefär likadant. Sitter och tentapluggar för tillfället och jag behöver nog läsa det en gång mer än i vanliga fall för att hänga med:)

• weasley

Jag fick precis tummen ur till att sätta i knappar på de här hängselbyxorna som legat nästan färdiga ett bra tag. Har legat sjuk jääääättelänge, men nu kände jag hur orken gjorde sig påmind för en stund i alla fall Tungan ute

Svar på tråden Syjunta för gravida!