• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Hickstead
    Trolltoka skrev 2013-01-03 22:40:50 följande:

Jag köper nästan oavkortat sånna där 180:-/m tyger (utöver enfärgade tyger som är billigare). Om man tänker på att upp till stl 86 klarar man sig på 0,5m tyg och får ut minimum 2st byxor stl 86 på 0,5m så är det inte så dyrt. Ekvationen får ni göra själva Syr man till sig själv behöver man ju inte lägga på timpenning heller (räkna minimum 100:-/h)/....
    Åhå får man ut så pass mycket ur en meter ändå? 

Jag ställde frågan om tygåtgång en bit upp men fick inga svar och har inte orkat rota fram mönstren för att mäta än.  
  • Mikikali

Någon som har förslag på storlek på stickad filt? Ni som virkat mormorsrutor, vilket mått har era blivit?

• weasley

Mikikali: jag är snart klar med min filt och jag har utgått från måtten på spjälsängen, tycker det såg ganska lagom stort ut :)

• JohannaS03

Weasley: vad har en spjälsäng för mått?

• JohannaS03

Tack! Tänkte mig att lapptäcket skulle vara till sängen.

• Trolltoka
    Hickstead skrev 2013-01-04 10:40:56 följande:

Jag ställde frågan om tygåtgång en bit upp men fick inga svar och har inte orkat rota fram mönstren för att mäta än.  

Oh ja Till min lilleman (yes lillskrutten har kommit och kom redan i december 3v innan utsatt datum!) Så räcker det med 0,25m tyg och får ut ett gäng byxor på fullbredd t.ex Bodys kan det behövas lite högre längd på tyget.
    trolltoka.wordpress.com ~ trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 8/1-13*
  • Trolltoka
    JohannaS03 skrev 2013-01-03 09:47:42 följande:
    En fråga: vad är en overlock???

Vad gäller priser så är det definitivt billigare att köpa, jag vet inte när det gäller sy, men att sticka och virka i alla fall. Om man dessutom tänker på alla timmar man lägger ner så är det definitivt dyrare. Men man får ta det på nöjeskontot brukar min mamma säga. Är ju mycket roligare med nåt man gjort själv!

En Overlock är en symaskin som skär tyget och syr ihop i ett enda svep. Syr oftast med 4st trådar och ger en bra, hållbar och elastisk söm med rätt inställningar.

Om du tittar på sömmen som håller ihop kläderna i köpekläder så är det en overlockad

söm

Haha ja om man räknar på timpeng osv är det inte så jättebilligt att sy. Men om man tänker på att man får specialdesignade kläder som ingen annan har, kläderna är tillverkade under bra förhållanden och inte utav underbetalda barn i fabrik, du kan välja material som är ekologiska och tillverkade på bra sätt etc, ja då är det inte dyrt!
    trolltoka.wordpress.com ~ trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 8/1-13*
  • Trolltoka
    Hickstead skrev 2013-01-04 10:40:56 följande:

1m räcker till MÅNGA bebiskläder i nyföddstl Vill man snåla lite kan man ta enfärgat på t.ex ärmar, bakstycke på tröja etc. Då kommer du ändå billigare undan.
Svar på tråden Syjunta för gravida!