• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • JohannaS03
    nalleryd skrev 2013-01-22 15:53:44 följande:
    Så smart att återanvända, att jag inte tänkt på det innan, har ju 2 klänningar i gardroben jag kan göra byxor av :D

Visst! Billigt och bra för miljön också!
  • weasley

Känns som om jag spammar tråden lite, men jag är verkligen inne i en pysselperiod så jag kommer inte att sluta! Skrattande

Det här blev i alla fall dagens arbete - en body med tåg och knappar (i mina favoritfärger!)

• Fjärilspirr

Nu har jag varit hemma ett tag med havandeskapspenning så nu har jag börjat greja, så roligtGlad Här kommer lite saker jag hunnit med.

Ett bebynest

En ringsjal att bära barnet i. 

Örngott o påslakan

Blöjfodral med plats för våtservetter o blöjor. Sedan ett fodral för pappersservetter.

Sedan har jag o 3 åriga sonen fixat till ett begagnat spjälsängsskydd. Ej sytt något, målat/tryckt med textilfärg.

• LettieHatter

Hej på er alla! Har blivit otroligt inspirerad av era fantastiska kreationer, tre månade kvar och jag syr för fullt! Ska lägga ut bilder allt eftersom. 

Har dock en liten fråga: Vilket sorts tyg har ni använt till era babynests? Har sytt ett på prov i bomull, men tyckte inte det blev alls bra. Min teori är att tyget är för tjockt/stelt. Har ni använt bomull, bomullssatin, trikå, flanell? Andra små tips att tänka på? Har ju tänkt mig en variant där man kan ta ut madrassen och köra resten i tvätten, vilka lösningar har ni använt?

Tack på förhand! :) 

• Claudia gbg

Weasly: shit så nice! Var har du köpt ringarna till sjalen? Sonen är snart nio månader och ska BARA bäras så nu måste jag ha en ringsjal som komplement till ergon..!

• Viktoria1
    LettieHatter skrev 2013-01-24 21:15:56 följande:
    Hej på er alla! Har blivit otroligt inspirerad av era fantastiska kreationer, tre månade kvar och jag syr för fullt! Ska lägga ut bilder allt eftersom. 

Har dock en liten fråga: Vilket sorts tyg har ni använt till era babynests? Har sytt ett på prov i bomull, men tyckte inte det blev alls bra. Min teori är att tyget är för tjockt/stelt. Har ni använt bomull, bomullssatin, trikå, flanell? Andra små tips att tänka på? Har ju tänkt mig en variant där man kan ta ut madrassen och köra resten i tvätten, vilka lösningar har ni använt?

Tack på förhand! :) 
    Jag ska också sy ett babynest snart. Jag läste ett tips om att man kan använda ett gammalt påslakan, billigt och tvättat så många gånger att det blivit mjukt och skönt =)

Jag söker också efter en bra lösning som gör att den kan tvättas, lär ju behövas!  
  • Fjärilspirr

Claudia gbg skrev 2013-01-24 21:28:38 följande:
    Weasly: shit så nice! Var har du köpt ringarna till sjalen? Sonen är snart nio månader och ska BARA bäras så nu måste jag ha en ringsjal som komplement till ergon..!

Här är en länk där man kan köpa ringar till ringsjal och sy beskrivning. 
    www.stellaris.se/index.php/baersjal-baersele-sjalringar-baersjal-c-25_76

www.babydesign.se/shop/assets/shop_files/ringsjalsbeskrivning.pdf

Första barnet skulle också bäras hela tiden så den ringsjalen jag har innan har jag använt väldigt mkt, kul att göra en till. Får se hur nästa barn är om det blir ett bärabarn det med.

Till bebynestet använde jag bommulstyg fast det tyget på kanterna var ett väldigt mjukt tyg, Man kan ju åka till en tygaffär och känna lite på olika tyger och ta något mjukt.

Till madrassen sydde jag botten som ett örngott, så det är enkelt att ta ur och i madrassen när man tvättar. Jag har lagt en bit plastadfrotte över madrassen inne i "örngottet"

• weasley
    Viktoria1 skrev 2013-01-24 21:45:01 följande:
    Jag ska också sy ett babynest snart. Jag läste ett tips om att man kan använda ett gammalt påslakan, billigt och tvättat så många gånger att det blivit mjukt och skönt =)

Jag söker också efter en bra lösning som gör att den kan tvättas, lär ju behövas!  
    Jag kan i alla fall komma med ett tips om hur jag gjorde mitt. Jag utgick från den här beskrivningen:
    http://lillspooky-syblogg.blogspot.se/2012/10/hur-jag-syr-ett-babynest-tutorial.html

Men istället valde jag att inte sy fast "korven" alls i madrassen, utan jag sydde i ett gäng med stora tryckknappar runt kanten på madrassen samt i botten på korven istället.
    Då kan man plocka bort hela botten och tvätta den om man behöver! Plus att man kanske kan använda själva korven själv som amningskudde tänkte jag.   

Svar på tråden Syjunta för gravida!