• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • retroaktiv
    elinsc skrev 2013-02-25 19:44:24 följande:
    Jag brukar köpa 0,5-1 meter. Till bebisbyxor och body räcker 0,5m tyg (de är ju ofta rätt bred så man får ut mycket ändå så man får ju ut mer än ett par byxor och en body på det). Roligare att köpa lite av flera olika tyger än mycket av få. När jag syr till 4åringen här hemma köper jag 1 meter och det räcker gott och väl! :)
    Tack för svar! Kul... Ska genast lägga in en beställning på lite olika tyg Skrattande Har en liten fundering ang. kantband och mudd också... Hur mycket sådant går åt och vad ska man använda för typ av tyg till kantningen? Interlock eller vanligt jerseytyg? Vad är skillnaden egentligen?
  • elinsc
    retroaktiv skrev 2013-02-25 20:03:13 följande:
    Tack för svar! Kul... Ska genast lägga in en beställning på lite olika tyg Skrattande Har en liten fundering ang. kantband och mudd också... Hur mycket sådant går åt och vad ska man använda för typ av tyg till kantningen? Interlock eller vanligt jerseytyg? Vad är skillnaden egentligen?
    Jag brukar köpa muddtyg och sen bara klippa ca 4 cm breda remsor som jag kantar med när jag syr i trikå. (se nabbgadda.blogspot.se/2009/03/tutorial-sy-kantband-i-trika.html så gör jag :))

Jag har ingen aning om vad skillnaden är. Tror att interlock är lite tjockare? Man kan säkert kanta med vilket som.. Trikå, interlock eller mudd men läste någonstans att det inte gick så bra att kanta med tunna tyger som trikå och interlock om man vill använda tryckknappar för då lossnar de lätt och förstör tyget.

Även med mudd köper jag lite av varje i olika färger för lite variation.. Lite extra i svart och vit.. Jag köpte 2 dm gul (som jag använde till byxorna och tossorna här ovan) och har hälften kvar. Var då rätt sparsam och tog ganska smal mudd så det beror ju på vilket resultat man vill ha. Men har du tänkt att sy mycket så är det ju roligt att ha hemma och det är ju inte så dyrt. Jag har köpt från 2 dm- 10 dm mudd åt gången.. Eller köpte 1 m svart som jag inte använt alls, men det är som sagt bra att ha :)

• elinsc

Kolla bredden på mudden också! Den gula jag hade var inte bred alls.. 45 cm bred tub tror jag (90 cm..) medan från ett annat ställe var det 65 cm (130 cm)..

Eftersom det faktiskt inte är så dyrt så kanske man ska köpa lite extra för det är sjukt drygt om det tar slut och ett syprojekt stannar upp för en sån sak :P

• retroaktiv
    elinsc skrev 2013-02-25 20:36:39 följande:
    Jag brukar köpa muddtyg och sen bara klippa ca 4 cm breda remsor som jag kantar med när jag syr i trikå. (se nabbgadda.blogspot.se/2009/03/tutorial- sy-kantband-i-trika.html så gör jag :))

Jag har ingen aning om vad skillnaden är. Tror att interlock är lite tjockare? Man kan säkert kanta med vilket som.. Trikå, interlock eller mudd men läste någonstans att det inte gick så bra att kanta med tunna tyger som trikå och interlock om man vill använda tryckknappar för då lossnar de lätt och förstör tyget.

Även med mudd köper jag lite av varje i olika färger för lite variation.. Lite extra i svart och vit.. Jag köpte 2 dm gul (som jag använde till byxorna och tossorna här ovan) och har hälften kvar. Var då rätt sparsam och tog ganska smal mudd så det beror ju på vilket resultat man vill ha. Men har du tänkt att sy mycket så är det ju roligt att ha hemma och det är ju inte så dyrt. Jag har köpt från 2 dm- 10 dm mudd åt gången.. Eller köpte 1 m svart som jag inte använt alls, men det är som sagt bra att ha :)

Tack igen! Glad
    Fin blogg dessutom... Den kan jag nog ha mycket nytta av framöver.
  • nalleryd

Nu ska jag med börja sy med en overlock!!! Mannen kom hem med en överraskning till mig, gissa om jag blev lycklig!!!!

• weasley
    elinsc - älskar byxorna, har du utgått från mönster eller bara improviserat? Jag vill göra harem och har ett mönster som dock är 62, har lite för mycket gravidhjärna för att orka minska det :p
  • elinsc

Härligt! :D Kul att kunna vara till lite hjälp!

weasley, mönstret finns i Ottobre 1/2011 :)

Jag hoppas bebisen uppskattar dom också för jag tänkte slänga ihop några fler par. Kan dock vara bra med lite bredare mudd.. Men jag gjorde bra mycket smalare än mönstret och la till lite på längden på tyget istället för att jag ville vara lite sparsam med mudd.

Annars är det ju väldigt kort tid bebisen har 50-56 så kan ju vara kul att göra i 62 :P Det mesta jag har sytt är 62 bara för att jag redan har så sjukt mycket kläder i 50-56. 62 kanske hen kan ha lite längre tänker jag. Eller så kan det räcka med att bara ta bort lite på bredden eller så :P

• weasley

Undrar om det inte är det mönstret jag har redan då, ritade bara av 62 :/
    Har typ inga byxor alls till ungen så det vore smidigt med något par, men då kan den få fula byxor tills den får på sig 62or helt enkelt :D 

• nuggi

Hej alla pyssliga,

jag hittade er tråd idag och här fanns ju massor av idéer! Jag är såå trött på vårt spjälskydd som är för lågt och bara viker sig. Såg att Weasley i tråden sytt ett jättefint som täcker mycket mera av sängsidan. Har du haft något mönster eller bara måttat på sängen, vad för stoppning använde du? Vore supersnällt med lite info!

Själv stickar jag mest just nu, kan rekommendera www.garnstudio.com för massor av babysaker att sticka. Deras baby aviator hat blir jättebra!

• weasley
    nuggi - kul att du gillade det :)
    Jag köpte 2 cm tjock skumgummi på rulle, den var 2 m lång och 60 cm hög så jag delade den rakt av på mitten så jag fick 4 meter. Sen fick jag trimma höjden och längden lite (utfick från längden på ett på IKEAs hemsida eftersom det var där vi köpte spjälsängen), så i slutändan blev det 2cm*26cm*374 cm (tror jag det var).

Sen täckte jag bara in det i tyg helt enkelt, och sydde en söm upptill och nertill för att det skulle se lite snyggare ut (och inte korva sig i eventuell tvätt). Hoppas jag inte förklarat för krångligt :) 
Svar på tråden Syjunta för gravida!