retroaktiv skrev 2013-02-25 20:03:13 följande:
Tack för svar! Kul... Ska genast lägga in en beställning på lite olika tyg

Har en liten fundering ang. kantband och mudd också... Hur mycket sådant går åt och vad ska man använda för typ av tyg till kantningen? Interlock eller vanligt jerseytyg? Vad är skillnaden egentligen?
Jag brukar köpa muddtyg och sen bara klippa ca 4 cm breda remsor som jag kantar med när jag syr i trikå. (se
nabbgadda.blogspot.se/2009/03/tutorial-sy-kantband-i-trika.html så gör jag :))
Jag har ingen aning om vad skillnaden är. Tror att interlock är lite tjockare? Man kan säkert kanta med vilket som.. Trikå, interlock eller mudd men läste någonstans att det inte gick så bra att kanta med tunna tyger som trikå och interlock om man vill använda tryckknappar för då lossnar de lätt och förstör tyget.
Även med mudd köper jag lite av varje i olika färger för lite variation.. Lite extra i svart och vit.. Jag köpte 2 dm gul (som jag använde till byxorna och tossorna här ovan) och har hälften kvar. Var då rätt sparsam och tog ganska smal mudd så det beror ju på vilket resultat man vill ha. Men har du tänkt att sy mycket så är det ju roligt att ha hemma och det är ju inte så dyrt. Jag har köpt från 2 dm- 10 dm mudd åt gången.. Eller köpte 1 m svart som jag inte använt alls, men det är som sagt bra att ha :)