• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • weasley
    jmynt skrev 2013-03-04 10:21:31 följande:
    Du har inte funderat på att ha ull eller fetvadd i och så nåt mjukare tyg utanpå. Ull suger upp till 80% av sin egen volym (tror jag det var) utan att kannas blött! jag har tänkt att festa det men man vill nog helt klart ha nåt mjukare tyg på utsda så det inte sticks ;)
    Har funderat på mycket men får barn om två dagar och har inget körkort, så jag får nöja mig med att sy av det jag har hemma Tungan ute

Är dock inte så sugen på ull, hörde att det kunde bli FÖR varmt faktiskt. Däremot funderar jag på att lämna en ficka öppen som man kan lägga ner ett engångsinlägg i så att det inte rinner igenom.. Men det är ju svårt att veta hur mycket man kommer läcka också. Jag tror faktiskt att två lager fleece bör räcka, annars får jag väl sy fler när vi kommit hem från BB och om det behövs liksom.
  • jmynt
    weasley skrev 2013-03-04 10:27:04 följande:
    Har funderat på mycket men får barn om två dagar och har inget körkort, så jag får nöja mig med att sy av det jag har hemma Tungan ute

Är dock inte så sugen på ull, hörde att det kunde bli FÖR varmt faktiskt. Däremot funderar jag på att lämna en ficka öppen som man kan lägga ner ett engångsinlägg i så att det inte rinner igenom.. Men det är ju svårt att veta hur mycket man kommer läcka också. Jag tror faktiskt att två lager fleece bör räcka, annars får jag väl sy fler när vi kommit hem från BB och om det behövs liksom.
    Ja det är klart, en ficka vore ju smart då kan man ju kompletera med det man vill o behöver. Jag ska testa att använda ett- två lager klippfilt av ull. det är ju så tunnt. Sen ska jag sy ett natt-inlägg (jag läcker som ett soll om nätterna) av ett par frottéhanddukar med nåt mjukt tyg utanpå som man kan ha i en sportbh eller nåt. Det värsta jag vet är när man sätter sig upp i sängen på morgonen och det är som att hålla ett duch-handtag rakt ut, gubben gillar inte heller det (han sover ytterst o jag måste klättra över honom för att komma upp) =D
  • weasley
    jmynt skrev 2013-03-04 10:38:30 följande:
    Ja det är klart, en ficka vore ju smart då kan man ju kompletera med det man vill o behöver. Jag ska testa att använda ett- två lager klippfilt av ull. det är ju så tunnt. Sen ska jag sy ett natt-inlägg (jag läcker som ett soll om nätterna) av ett par frottéhanddukar med nåt mjukt tyg utanpå som man kan ha i en sportbh eller nåt. Det värsta jag vet är när man sätter sig upp i sängen på morgonen och det är som att hålla ett duch-handtag rakt ut, gubben gillar inte heller det (han sover ytterst o jag måste klättra över honom för att komma upp) =D

Det där med en gammal handduk har jag också funderat över, men det får bli vid behov i så fall. Syr ihop ett gäng nu så får det bli fler om det behövs när vi kommit hem från BB :)
  • jmynt
    weasley skrev 2013-03-04 10:47:26 följande:

Det där med en gammal handduk har jag också funderat över, men det får bli vid behov i så fall. Syr ihop ett gäng nu så får det bli fler om det behövs när vi kommit hem från BB :)

Lycka till nu då. Kan ju bli när som för dig =) vet du vad det blir?
  • weasley
     jmynt skrev 2013-03-04 10:52:50 följande:

Lycka till nu då. Kan ju bli när som för dig =) vet du vad det blir?

Tack! Nej det vet vi inte, blir en liten överaskning Glad

Nu mina damer och herrar har jag gjort en hög med aminingsinlägg, tycker det gick jättesmidigt och jag har faktiskt gjort en liten tutorial för den som är intresserad! Här kommer den:

1. Rita ett mönster att gå efter. Jag använde en CD-skiva som mall, prickade ut mitten och gjorde ett litet "veck" som ni ser. Detta för att inlägget ska bli lite mer rundat i slutändan istället för helt platt, men det funkar nog utan också om man inte vill ha det.
    2. Rita av och klipp ut delarna, jag tog med lite sömsmån, men det beror på hur stora man vill ha dem. Mina inlägg består av två lager fleece, så kom ihåg att det går två bitar per inlägg! 
    3. Sy ihop det lilla vecket.
    4. Klipp bort överflödigt tyg vid vecket så att det inte blir så tjockt och klumpigt.   
    5. Lägg ihop delarna två och två med vecken mot varandra (jag körde hälften vitt och hälften beige, mest för att jag hade så lite vit fleece kvar, men man gör ju som man vill så klart!)
    6. Overlocka ihop delarna (går säkert precis lika bra med sicksack eller raksöm om man inte har en overlock).

KLART! Så här blev det färdiga resultatet. Jag borde ha bytt till en ljusare tråd i overlocken, men jag orkade verkligen inte haha! De ska ju ändå vara innuti en BH så utseendet blev inte prioritet ett just idag.

• jmynt

Vad bra de blev! jag måste nog testa att sy några redan nu, trots att det dröjer innan jag behöver dem =)

• Booshiboo

Så bra inläggen blev, bra instruktion med bilder :) Det får bli eftermiddagens projekt (se vad man har hemma, orkar inte heller gå ut- hade bf igår)..
    Här kommer i alla falla en bild på hättan:

Gjorde den efter en engelsk beskrivning jag hittade här:
    http://sewliberated.com/assets/content_files/138/sweet-pea-pilot-cap-tutorial2.pdf?1307389229
    Fast jag använde inte beskrivningen så mycket, men använde i alla fall mönstret som fanns i pdf:en. 
  • Pyl
    weasley skrev 2013-03-04 11:59:40 följande:

Nu mina damer och herrar har jag gjort en hög med aminingsinlägg, tycker det gick jättesmidigt och jag har faktiskt gjort en liten tutorial för den som är intresserad! Här kommer den:
    Tack för beskrivningen! Det där vågar jag mig på! Hur mycket av brösten ska inläggen täcka egentligen?
  • retroaktiv

Nu har jag provsytt lite med min nya overlock (Brother 4234D) och jag får pirr i hela kroppen! Skrattande Vill sy nåt nu! Är det nån som har nåt bra mönster alt. länk till ett par bebisbyxor? Gärna haremsmodell? (Och inte allt för avancerat då jag aldrig använt en overlock förut)

• weasley
    Pyl - jag vet faktistk inte, min mamma rekomenderade att de täcker en bit på sidan mot armhålan så att man inte blir kall, men det beror ju helt på hur stora bröst man sitter och ruvar på!
    Tror jag ska göra mina nästkommande lite större så att man kan ha ett gäng enbart för utomhusbruk kanske för att undvika mjälkstockning.. Men läste på någon sida att stora som en CD-skiva var bra så jag utgick från det.

retroaktiv -  om du har ett par fina bebisbyxor hemma kan du rita av dem och använda som mönster om du vill testa NUNUNU! (vilket man gärna vill när man har en ny overlock, haha!) Annars kan du googla på "baby harem pant" och hoppas att någon har lagt upp en beskrivning.
    Finns annars ett jättebra harembyxa-mönster i en Ottobre-tidning från 2011 som man kan låna på biblioteket, tror att elinsc nämde det exakta tidningsnumret några sidor bak i tråden Glad 
Svar på tråden Syjunta för gravida!