• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Trolliss
    nalleryd- har du sträckt mudden? Mudden ska vara minder än verkliga omfånget. Om man gångrar med 0,75 brukar jag tycka de blir bra. 
  • littlemisssunshine08
    nalleryd skrev 2013-03-03 09:55:03 följande:
    Kan någon har hjälpa mig med en sak??? Jag älskar reglan tröjor och syr dem gärna. MEN... halsen blir ALLTID för stor och hänger!! Varför blir den det, vad gör jag för fel??
    jag tänker som Trolliss, eller så är det kanske det mönstret du använder som inte är riktigt bra? Halsmudden behöver kanske också vara bredare än du tagit från början? Du får gärna lägga upp en bild om du vill visa.
  • nalleryd

Kan vara mudden du, jag har inte sträckt den, utan den har varit lika kång som halsringingen. Tror inte de är mönstret, är ett ottobre mönster. Ska se om jag hittar en bild.. för nu har jag kastat de 2 senaste jag sytt för jag har blivi sååå frustrerad

• nalleryd

Här är en som blev ganska bra iof, men ändå ser man lite antydan till att de hänger i halsen, de 2 senaste jag sytt, av samma mönster, har hängt jättemycket.. Men det är nog att jag inte sträcker mudden.. Ska göra då, så man gångar halsringningen med 0,75 så får man fram hur lång mudden ska vara??
  • littlemisssunshine08
    nalleryd skrev 2013-03-03 11:45:41 följande:

Här är en som blev ganska bra iof, men ändå ser man lite antydan till att de hänger i halsen, de 2 senaste jag sytt, av samma mönster, har hängt jättemycket.. Men det är nog att jag inte sträcker mudden.. Ska göra då, så man gångar halsringningen med 0,75 så får man fram hur lång mudden ska vara??
    jättefin, men ja precis, jag tror du måste sträcka mudden lite mer. ja precis, gångra med .75 eller 3/4 av halsringningen, mät ut mitten och en fjärdedel på mudden och samma på tröjan (jag brukar sätta nålar för att se, och sen matchar du upp med tröjan. ev sätter ett par till nålar, så ska du se att det blir bra! :) Lycka till!
  • Hickstead
    nalleryd skrev 2013-03-03 11:42:06 följande:
    Kan vara mudden du, jag har inte sträckt den, utan den har varit lika kång som halsringingen. Tror inte de är mönstret, är ett ottobre mönster. Ska se om jag hittar en bild.. för nu har jag kastat de 2 senaste jag sytt för jag har blivi sååå frustrerad
    min första body blev också sån, då sträckte jag inte mudden/kantbandet utan hade det lika långt som själva halslinningen. Body nummer två blev bättre då jag tog ca 80% av längden till kantningen. 
  • Booshiboo

Weasly, hur gör du dina amningsinlägg? Funderar också på att göra såna men funderar på matrial osv...

• Booshiboo

Jag har varit inne här ett tag och följt era fina kreationer!! Ni är verkligen duktiga på att sy! Jag får väl också dela med mig av mina alster. 
    Jag har sytt ett spjälsängsskydd (som någon frågade efter) tog bara ett nytt tyg som jag sydde på ett gammalt skydd från IKEA.

Jag har också sytt en "påse" att ha på väggen ovanför skötbordet. Sydde fast några små genomskinliga plastpåsar, några större tygfickor att ha blöjor i och 7 st krokar att fästa handdukar/tvättlappar på. Kan ladda upp en bättre bild om någon är intresserad.
    På bilden syns också en hemmagjord mobil som jag har gjort av gamla julkulor av ull som jag köpte på Åhléns.

Tänkte prova på att sy en barnhjälmmössa (hätta) idag, får se hur det går :) 
  • weasley
    Booshiboo skrev 2013-03-04 06:52:41 följande:
    Weasly, hur gör du dina amningsinlägg? Funderar också på att göra såna men funderar på matrial osv...

Har inte fått ändan ur vagnen och gjort det än, men ska göra det när jag druckit mitt kaffe! Jag har försökt läsa lite och kommit fram till att det blir två lager fleece ihopsydda för min del (har sett 2*fleece, 2*flanell och 1*flanell+1*fleece nämnas på nätet bland annat när jag försökt läsa vad folk har i sina).

Eftersom jag har fleece hemma i mängder så blir det så helt enkelt, får inte åka ut och cykla längre för mamma, hon är rädd att jag ska föda (och det är jag också, haha!).

Har ritat av en CD-skiva som jag ska ha som grundstorlek, sen syr jag nog bara ihop lagren med ett lite väck i sig så att det rundar sig bättre runt bröstet, lär lägga upp en bild och en liten beskrivning när det är klart Glad  
  • jmynt
    weasley skrev 2013-03-04 09:30:06 följande:

Har inte fått ändan ur vagnen och gjort det än, men ska göra det när jag druckit mitt kaffe! Jag har försökt läsa lite och kommit fram till att det blir två lager fleece ihopsydda för min del (har sett 2*fleece, 2*flanell och 1*flanell+1*fleece nämnas på nätet bland annat när jag försökt läsa vad folk har i sina).

Eftersom jag har fleece hemma i mängder så blir det så helt enkelt, får inte åka ut och cykla längre för mamma, hon är rädd att jag ska föda (och det är jag också, haha!).

Har ritat av en CD-skiva som jag ska ha som grundstorlek, sen syr jag nog bara ihop lagren med ett lite väck i sig så att det rundar sig bättre runt bröstet, lär lägga upp en bild och en liten beskrivning när det är klart Glad  
    Du har inte funderat på att ha ull eller fetvadd i och så nåt mjukare tyg utanpå. Ull suger upp till 80% av sin egen volym (tror jag det var) utan att kannas blött! jag har tänkt att festa det men man vill nog helt klart ha nåt mjukare tyg på utsda så det inte sticks ;)
Svar på tråden Syjunta för gravida!