• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Diabetikern Jojo
    weasley skrev 2013-05-24 22:06:33 följande:

Efter mycket om och men, trassel, ilska och till slut en helomvändning på mönstret så blev den klar! Rn liten hattifnattkompis i fickan också som hänger fast i ett band (men går att ta loss om man vill). 

Sååå fin! Jag håller själv på med att knåpa fram ett mönster på en klänning - men det går långsamt! Vill göra den lite hängsle-aktig men sen vill jag ha något mer som du har lite spets på din! Jättefint!

Jag hade då liknande problem när jag skulle sy en bodysuit! Attans vad jag svurit och stuckit mig, tråden har trasslat sig, det har tagit sjukt lång tid och jag har fått ändra mönstret och sedan gjort en till! Den lila gjorde jag först med helt framstycke och helt bakstycke med "utfyllnadslapp" vid baken! Detta gick sådär även om den ändå funkar så när jag gjorde den blåa så är bakstycket två delar och det blev mycket bättre! Dessa är perfekta att ha när det är varma dagar - T-shirt och shorts i ett!

Testade att sy shortsen också - det gick superlätt men de blev inte så pösiga som jag hade velat men det kan jag justera till nästa gång men den blev inte mönsterpassningen så bra heller men det får väl också bli till nästa gång!  

Typ 1-diabetiker! Mamma till enäggstvillingar 2013-01-03!
  • Diabetikern Jojo

Blev färdig med min skötbädd också! Inte så snyggt gjort med kantbandet men jag orkade bara inte asa fram strykbrädan så det fick bli som det blev! Den är ca 50*70cm vilket är lika stort som den vi har på skötbordet - jag ville ha en lite större som täcker under hela barnet! Utsidan och kantbandet är samma tyger som jag använde till blöjfodralet och sen är det en vaxduk på insidan! Sydde "hjälp-sömmar" genom utsidan och de två lagren fleece inuti för att underlätta vikningen men inga sömmar på vaxduken för jag tänkte att då kan ju smuts fastna där!

• Aileen Allannah
    Diabetikern Jojo skrev 2013-05-26 00:09:12 följande:

Blev färdig med min skötbädd också! Inte så snyggt gjort med kantbandet men jag orkade bara inte asa fram strykbrädan så det fick bli som det blev! Den är ca 50*70cm vilket är lika stort som den vi har på skötbordet - jag ville ha en lite större som täcker under hela barnet! Utsidan och kantbandet är samma tyger som jag använde till blöjfodralet och sen är det en vaxduk på insidan! Sydde "hjälp-sömmar" genom utsidan och de två lagren fleece inuti för att underlätta vikningen men inga sömmar på vaxduken för jag tänkte att då kan ju smuts fastna där!

Wow! Jättejättesnyggt! Jag borde faktiskt sy mig ett underlägg, det har jag saknat i snart tre år...
  • weasley

Grattis Hemmeline!

Idag blev det lite pyssel gjort, bebisen har sovit en hel del faktiskt.. Från att ha varit en skrikunge som aldrig vill sova till en sovbebis som är vaken normal mängd och är glad när hon väl är vaken. Man tror ju nästan det är fel på henne!
    Det blev i alla fall en body och ett gäng dregglisar:

• Tirja
    katja1 skrev 2013-05-25 20:32:09 följande:
    Har sytt två solskydd till vagnen. Var lite klurigt att få det rätt och är inte helt nöjd men det får duga. Ska byta ut ringarna mot mindre så blir det mindre glipa upptill. Skyddar i alla fall bra mot sol och släpper ändå in luft. Tyckt att andra solskydd/gardiner täppt till för mycket så det blir för varmt därinne så därför ville jag prova mig på en sån här modell. Nertill är det en stålvajer som håller formen. Tyget är dubbelt och det undre tyget är tätt vävt så borde vara rätt bra UV-skydd.

Åh en sån vill jag också sy, men mina kunskaper sträcker sig inte så långt!
    Vad har du använt för stålvajer?
    Jätte fina vart dom! 
  • katja1

Tack så mycket! Jaadu, köpte på Bauhaus men fick leta över 1 h (väldigt kul som höggravid!) trots hjälp av en som jobbade där. Tydligen var det ett krångligare önskemål än jag trott... Köpte helt enkelt en som var tillräckligt stadig men ändå böjbar. Inte en så tunn att man formar den själv, tror den inte skulle hålla tyget sträckt. Det klurigaste var egentligen att hitta på rätt form på tyget, blev inte riktigt bra för mig för det var svårt att se hur det skulle bli på förhand.

• Tirja
    katja1 skrev 2013-05-27 11:30:52 följande:
    Tack så mycket! Jaadu, köpte på Bauhaus men fick leta över 1 h (väldigt kul som höggravid!) trots hjälp av en som jobbade där. Tydligen var det ett krångligare önskemål än jag trott... Köpte helt enkelt en som var tillräckligt stadig men ändå böjbar. Inte en så tunn att man formar den själv, tror den inte skulle hålla tyget sträckt. Det klurigaste var egentligen att hitta på rätt form på tyget, blev inte riktigt bra för mig för det var svårt att se hur det skulle bli på förhand.
    Okej ja då är det inte lätt, vi har inte ens bauhaus här ;)
    Får se om jag kan hitta på något :)

• Diabetikern Jojo
    Aileen Allannah skrev 2013-05-26 14:07:41 följande:
    Wow! Jättejättesnyggt! Jag borde faktiskt sy mig ett underlägg, det har jag saknat i snart tre år...

Tack! Haha... ja det var inte så svårt som jag trodde! Jag har en idé till för en skötdyna men som ska sitta fast med delbar dragkedja i ett blöjfodral så att man har "allt-i-ett" typ när man snabbt bara ska till BVC eller liknande! Får fila på det lite men vet nästan exakt hur jag vill göra det!
  • Diabetikern Jojo
    katja1 skrev 2013-05-25 20:32:09 följande:
    Har sytt två solskydd till vagnen. Var lite klurigt att få det rätt och är inte helt nöjd men det får duga. Ska byta ut ringarna mot mindre så blir det mindre glipa upptill. Skyddar i alla fall bra mot sol och släpper ändå in luft. Tyckt att andra solskydd/gardiner täppt till för mycket så det blir för varmt därinne så därför ville jag prova mig på en sån här modell. Nertill är det en stålvajer som håller formen. Tyget är dubbelt och det undre tyget är tätt vävt så borde vara rätt bra UV-skydd.

Vad bra det blev! Glad Så duktig du är!

Med tanke på det där med luftinsläpp så såg vi en mamma med vagn idag (soligt och varmt ute) som täckt över hela luckan vid suffletten med en fleecefilt som hon verkligen fäst tajt runt om så det såg knappt ut att komma in någon luft alls! Våra töser är ju så varma av sig redan innan så dem hade svettats nåt så fruktansvärt om vi hade gjort så! 
Svar på tråden Syjunta för gravida!