• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • jmynt

är det någon som sytt ett "fodral" till nappflaska som håller värmen lite? Vad ska man fodra med för bästa isolering?

• Delapitated

Jmynt: min mamma snvände mkt syvadd när hon gjorde lättare ytterkläder åt oss när vi var små, det borde rent teoretiskt funka bra som värmehållare!:) sen tror jag inte det heller är direkt dyrt!:) vilket alltid är bra när man syr hemma enligt mig^^

• jmynt
    Delapitated skrev 2013-05-13 19:06:19 följande:
    Jmynt: min mamma snvände mkt syvadd när hon gjorde lättare ytterkläder åt oss när vi var små, det borde rent teoretiskt funka bra som värmehållare!:) sen tror jag inte det heller är direkt dyrt!:) vilket alltid är bra när man syr hemma enligt mig^^
    Tack tack ,jag ska testa lite och se, tänkte att jag syr ett prov först och testar hur bra det håller värmen och sen när jag är nöjd så syr jag den riktiga. Jag har aldrig klämt på nåt köpt sånt fodral så det känns svårt att gissa sig till hur man ska göra, men det löser sig nog....
  • Fjärilspirr
    faglin skrev 2013-05-13 09:16:11 följande:
    TIll 2 åriga sonen har jag gjort ett lapptäcke.

Framsida.

Baksida.

Och till bebisen i magen har jag virkat en babyfilt.

Eftersom Ludde hela tiden snodde filten till sig själv och sin nalle så gjorde jag även en liten till hans nalle av garnet som var kvar.. ;)

vilket fint lapptäcke :)

Har börjat klippa ut fyrkanter till ett överkast till sonen, får se när det blir klart ;)

• Viktoria1
    faglin skrev 2013-05-13 09:16:11 följande:

Och till bebisen i magen har jag virkat en babyfilt.

Eftersom Ludde hela tiden snodde filten till sig själv och sin nalle så gjorde jag även en liten till hans nalle av garnet som var kvar.. ;)

Vad fint !!

Hur har du gjort kanten runt om?

Håller på med en liknande som ska bli överkast till spjälsängen.

• Diabetikern Jojo

Alla gör så fina saker - det är verkligen inspirerande att se allt!

Ikväll gjorde jag ett första försök att sy en body! Jag har ritat av mönstret, från en som jag köpt tidigare, på bakplåtspapper och sedan knåpat ihop den! Jag blev rätt nöjd tills jag höll de båda mot varandra och kom på att jag glömt klippa med sömsmån längs med ärmarna så de är lite smala! Men det kommer jag justera till nästa gång! Min mamma har säkert rätt i att det finns så många fina och billiga bodys att köpa - men det är ju kul att ha sytt en själv! Tyget är kanske inte det roligaste men jag ville inte "offra" mina finaste tyger ifall jag inte skulle klara av att sy den!

Jag måste fråga er som syr mycket av trikå - vad gör ni med spillbitarna? 

Jag har förresten ett tips till er som använder tryck-knappar men har svårt att slå i dem för att underlaget är för mjukt! Jag har ett flackjärn som är 10*10cm som jag använder när jag stansar tags till smycken - det var helt perfekt att ha som underlag!

Typ 1-diabetiker! Mamma till enäggstvillingar 2013-01-03!
  • Diabetikern Jojo
    Fick tid i förmiddags medan barnen sov och sydde då en "korrekt" body där ärmarna inte blev för smala! När jag lade den mot min köpte så hade de nästan exakt samma mått så jag blev väldigt nöjd! Den har ju lite roligare tyger än den lila dessutom! Skrattande

Typ 1-diabetiker! Mamma till enäggstvillingar 2013-01-03!
  • faglin
    Viktoria1 skrev 2013-05-14 12:45:41 följande:
    Vad fint !!

Hur har du gjort kanten runt om?

Håller på med en liknande som ska bli överkast till spjälsängen.

Kanten runt om är gjord i två varv.

V 1: X Virka 1 fm (i hörnet på rutan som är längst åt nåt håll) + 3 lm, hoppa över 3 m X (dvs så du virkar i hålrummen på rutan) ------upprepa X - X runt hela filten.

V 2: Om varje lmb virkas X 1 fm + 1 st + 2 lm, 1 sm i !:a lm (dvs maskan närmast stolpen) + 1 fm X -----upprepa X - X runt fiten.
Svar på tråden Syjunta för gravida!