• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Diabetikern Jojo

Kickioh skrev 2013-07-22 23:03:57 följande:

Superfint alltihop weasly! :) Ååh vad jag önskar nu sen man fick barn att jag var duktigare på att sy! Har alltid varit en träslöjdare annars men nu faktiskt börjat sy lite och det är lika spännande varje gång :P

Haha... ja tänk om man kunde snickra ihop barnkläder! Jag är mer åt det händiga hållet och har alltid varit med pappa när han byggt något eller lagt golv eller tapetserat! Jag har nog egentligen inte tålamod att sy för det är mycket pill tycker jag! När man snickrar är det mäta, markera, såga/spika/skruva... typ hahaha! Men när man syr ska man först klippa ut efter mönster, vika, nåla, sy, nåla igen, sy igen, fästa trådar...

Kanske därför jag dragit ut på det men idag har jag iaf avslutat två gamla projekt samt gjort klart två nya projekt! De gamla projekten är den röda bodyn i stl 68 (som snart är för litet) och den röda klänningen som är i stl 80 som jag gjort helt efter eget mönster ritat på fri hand! Jag hade tänkt ha det gröna tyget i midjan också som ett band men kunde inte få det så som jag ville ha det så jag struntade i det och nöjde mig med en rosett! Sen gjorde jag en långärmad body i stl 74 i orange klöver med marinblå snedslå! Mössan var ett test av ett mönster som också det var gjort på fri hand - jag gjorde en vänd mössa helt i trikå i vintras men vill ha en mössa som är varmare och som täcker öronen så denna är trikå på utsidan men fleece på insidan! Dölätt att göra men den blev för liten för den passar redan nu! Hahaha... Har dock förstorat mönstret till två storlekar till så det blir nästa projekt!

Typ 1-diabetiker! Mamma till enäggstvillingar 2013-01-03!
  • weasley

Blev ett par snabba harembrallor i storlek 68 (för stort D:) och en ekologisk bitring! Ringen beställde jag, sen sydde jag "öronen" - ena sidan är ekologiskt tyg och andra är plastad frotté. Bra att tugga på!

• Kickioh

Diabetikern Jojo: Haha, precis så jag känner också! :P Men det var ju superfina grejer du sytt! Jag har INTE vågat mig på kläder än med kantband och annat avancerat ;) Senaste projektet var ett örngott och en barnvagnsgardin, precis på min nivå :)

• jmynt

Nu behöver jag akut hjälp här..... igår köpte jag en begagnad overlock det är en bernette 234, men den saknar manual. Hittade ett litet schema på hur man ska trä den men får den inte att sy snygga sömmar ändå. det är som att den matar tyget för sakta alla stygn hamnar på varandra. Sen ser stygnen väldigt ojämna ut de blir liksom lösa och trassliga. Någon som kan hjälpa mig att komma till rätta med detta. Jag har aldrig sytt på en overlock innan så jag har verkligen noll koll på detta.

• Diabetikern Jojo

Kickioh - Jag drog mig jättelänge från att sy kläder men hittade två elastiska sömmar som jag är bekväm med på min maskin och sen hittade jag trikåsnedslå på Bibbis textil! Jag har gjort ett plagg där jag gjort kanten helt själv men det tog sjukt lång tid - och jag som blir så otålig! ;) Mina sömmar är varken jätteraka eller superjämna men när man väl testat sy på trikå så märker man att det inte är så farligt! Mina barn bryr sig ju ändå inte hur sömmarna ser ut!

• Hepcat87

Gud vad duktiga ni är allihopa! Har läst en del i den här tråden men inte fått gjort så mycket än, är bara i v 13+6 och illamåendet och tröttheten hindrar mig lite... Har inte sytt sen syslöjden ch har bara min mormors gamla svarta Singer att sy på hemma, dock är den omgjord till en elektrisk maskin. Skulle det funka att sy på tror ni? Någon som har ett bra mönster på bodys? Virka har jag dock börjat med, är på gång med en liten duvblå kofta.

• Hepcat87

... Tänkte även göra ett par mattor jag såg mönster till i senaste Leva&Bo. Man kunde virka runda mattor av gamla lakan med en stor virknål, kunde bli fint i lite pastellfärger tänkte jag, ett enkelt projekt om inte annat, som kunde passa i barnrummet.

• Yarrow
    Hepcat87 skrev 2013-07-28 12:17:06 följande:
    ... Tänkte även göra ett par mattor jag såg mönster till i senaste Leva&Bo. Man kunde virka runda mattor av gamla lakan med en stor virknål, kunde bli fint i lite pastellfärger tänkte jag, ett enkelt projekt om inte annat, som kunde passa i barnrummet.
    Det är jätteroligt :) Gör inte samma fel som jag bara. Jag blandade massa olika tyger varav ett som jag inte hade tvättat innan. Så när det kom kräk på mattan slängde jag in den i tvättmaskinen och just det tyget krymote massor så mattan blev bubblig och ful.
    :D
Svar på tråden Syjunta för gravida!