• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Stumpan84

När man ska sy sängkläder, räcker det med sicksack i kanten eller bör jag köra raksöm innanför med? 

• katja1

Raksöm också. Det ger en snygg och hållbar söm när den ska hålla slitage och många tvättar. Sicksacken gör du för att tyget inte ska fransa upp sig.

• Stumpan84
    katja1 skrev 2013-08-09 11:41:04 följande:
    Raksöm också. Det ger en snygg och hållbar söm när den ska hålla slitage och många tvättar. Sicksacken gör du för att tyget inte ska fransa upp sig.
    Men när jag gjorde det så syntes ju sicksacken supertydligt.. eller ska raksömmen vara utanför sicksack? Imponerande att jag ens fick godkänt i syslöjd haha
  • Aileen Allannah
    Stumpan84 skrev 2013-08-09 14:55:03 följande:
    Men när jag gjorde det så syntes ju sicksacken supertydligt.. eller ska raksömmen vara utanför sicksack? Imponerande att jag ens fick godkänt i syslöjd haha
    Raksömmen ska vara innanför sicksacken, och sen vänder du ju hela rasket när du sytt ihop delarna, då syns ingen söm alls.
  • Stumpan84
    Aileen Allannah skrev 2013-08-09 20:29:05 följande:
    Raksömmen ska vara innanför sicksacken, och sen vänder du ju hela rasket när du sytt ihop delarna, då syns ingen söm alls.

Ahhhh... Gud vad jag känner mig dum nu haha
  • sötare
    Stumpan84 skrev 2013-08-10 09:18:57 följande:

Ahhhh... Gud vad jag känner mig dum nu haha
    en grundregel när du syr raksöm som du kan använda dig av är att sy den minst 1 cm in på tyget från tygets kant :)
  • Stumpan84
    sötare skrev 2013-08-10 11:05:21 följande:
    en grundregel när du syr raksöm som du kan använda dig av är att sy den minst 1 cm in på tyget från tygets kant :)
    Oj en hel centimeter? Hmm då får jag nog göra om. Tror inte jag sydde mer än några millimeter in :P
  • sötare
    Stumpan84 skrev 2013-08-10 11:44:07 följande:
    Oj en hel centimeter? Hmm då får jag nog göra om. Tror inte jag sydde mer än några millimeter in :P
    du måste inte ha det men då slipper du att sicksacksömmen syns
Svar på tråden Syjunta för gravida!