• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Kevin och Englahs Mamma

Prototyp på en blöjväska med plats för 4 blöjor. Blev lite för trång och inviket i locket blev blaha när sicksacken syns, men det rättar man till,till nästa gång:)
    Ville även få till en sorts botten i den , så jag sydde 2 sömmar så det blev en botten, men sen fattades det ju på sidorna för att det skulle bli snyggt där. Men äsch, man är ju en glad amatör:)
    Tygerna tog jag av det jag hade hemma, därav den "snygga" kombinationen:) 

Mitt tips är att mäta direkt med blöjor eller vad man nu vill ha i. Jag har bara lyckats hitta bilder på blöjväskor än så länge.. Har inte orkat leta så mycket efter mönster... 

• Twizz

Så sugen på att sy något roligt, har mest sytt massa kläder nu de senaste men blev sugen på en liten blöjväska och styla om skötbädden som hörde till skötväskan.. tänkte jag även skulle inhandla lite fleece och sy en filt med moln i trikå på ena sidan och fleece på andra. men lite småsugen på ugglor kanske.. gosedjur o sånt med skallror o sånt i :) någon som har nåt roligt tips? :)

• Fixarfia

Det finns ju hur mycket roligt som helst att sy till en bebis!
    Det jag har gjort hittills:
    ¤ Amningskudde
    ¤ Babynest
    ¤ Liten saccosäck
    ¤ Bärsjal
    ¤ Skötbädd
    ¤ Åkpåse till liggdelen
    ¤ Mobil till barnvagnen
    ¤ Mobil till skötbordet
    ¤ Spjälsängsskydd
    ¤ Flaggspel
    ¤ Tygkorgar 
    ¤ Dregglis
    ¤ Filt
    ¤ Virkat filt till barnvagnen
    ¤ Broderat födelse-tavla

Det jag har kvar, som jag kanske gör:
    ¤ Sängkläder
    ¤ Wrap till babyskyddet
    ¤ Klä om en babykorg
    ¤ Leksaker 
    ¤ Babygym/ lapptäcke till golvet 

Någon som gjort något jag glömt? Glad 

• frunygren
    Strömseng skrev 2012-03-07 09:01:29 följande:
    Frunygren: Supersnyggt. Älskar yttertyget! Vart har du köpt det?

Twizz: Åh det våre supergulligt om du hittade var boken hette. Ska leta lite mer på nätet också.

tack :) ja jag älskar också tyget!! :D det är från ohlssons tyger. finns med mörkblå eller röd botten också.
    ska sy en matchande filt till vagnen också. skulle även vilja ha en egen klänning i det tyget :P
  • Ärtan2012

Tips! Sy ett babynest, det gjorde vi och det är hur bra,som helst vår två veckor gamla kille sover där hela tiden och trivs hur bra som helst med att ligga själv. Har den både mellan oss i sängen på natten och i soffan på dagen!

• Evli3

Fixarfia:

Såg att du sytt en bärsjal, vad använde du för tyg och vilka mått använde du dig av?
    Jag frågade om tyg till bärsjal på stoff och stil men dem rekommenderade inte att sy själv :/ Så jag la ner det, men nu när jag såg att du sytt och du har den kompetens som du har så tänkte jag fråga hur du gjorde! 

Tack!

Evelina 

• mikroE
    Evli3 skrev 2012-03-09 10:54:07 följande:
    Fixarfia:

Såg att du sytt en bärsjal, vad använde du för tyg och vilka mått använde du dig av?
    Jag frågade om tyg till bärsjal på stoff och stil men dem rekommenderade inte att sy själv :/ Så jag la ner det, men nu när jag såg att du sytt och du har den kompetens som du har så tänkte jag fråga hur du gjorde! 

Tack!

Evelina 

Jag har en hemsydd bärsjal som någon annan gjort, en trikåsjal. Jag vet ännu inte om den kommer funka men den kostade mig bara 25 kr så jag tyckte det var värt att chansa. Den verkar vara sydd i samma typ av tyg som collegetröjor. Som jag har förstått det går det bra att tex göra sin egen ringsjal i ett stumt tyg men att det är svårt att göra en bra lång stum sjal eftersom den helst ska vara vävd så från början. Töjbara sjalar och bärpåsar ska man kunna göra också.
  • Fixarfia

Så här ser bärsjalen ut ungefär Glad
    Jag var också osäker på om jag verkligen kunde göra den själv.. Men efter att ha tittat på en som de sålde på Babyprofsen och insett att tygstycket för över 700:- enbart är ett avklippt och overlockat trikåtyg som vilket som helst bestämde jag mig för att i varjefall göra ett försök hemma. (Jag trodde att töjen kanske var på längden, men så var det alltså inte = vanlig metervara)

Denna är alltså otestad.

Tyget är av ett lite halvstretchigt trikåtyg som jag hittade hemma. Hade bara 5 meter, eventuellt hade 7 meter varit bättre men det beror på vilken knytteknik man kommer använda sig av.
    Jag markerade ut mitten med hjälp av applikationer, overlockade runt om och smalnade av utåt ändarna för att den ska bli mer knyt-vänlig.

Svar på tråden Syjunta för gravida!