• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Twizz
    trz skrev 2012-03-06 08:17:49 följande:
    Du kan väl skriva till mig vid barnbidrag/löning så jag kommer ihåg? Jag vill ha ett par sådana byxor i storlek 74, om det funkar?

Ja absolut det gör jag :) inboxar dig!
  • Fixarfia

Grattis Evelina! Hoppas ni får ett långt och kreativt liv i hop, du och Emerald! Skrattande

Kevin och Englahs mamma - Kul idé! Mitt nästa pyssel blir också leksaker! Enkla, roliga, med bjällra. Solig

Jag har köpt en skötväska men har även sytt en skötbädd: 

Lätt som en plätt att göra!
    Den röda handduken sitter fast med kardborreband och kan lätt bytas ut och tvättas.
    Det blå tyget är sån där tygaktig vaxduk. 
  • frunygren
    den här har jag sytt. den var rätt enkelt att göra, men tog mycket tid. Jag är inte alls van att sy men fick ihop det iallfall :)

http://cecisegna.blogspot.com/2008/01/sktvska-eget-mnster-del-3-sista_18.html

Däremot så hade den bara en sidoficka utvändigt och jag vill ha massa fickor på skötväskor.
    Jag la till en likadan sidoytterficka, en stor "mamma-pappa-ficka" frampå med mobilficka och pennhållare inuti. 4 stora fickor för blöjor och kläder innuti och en mindre ficka för nappar.
    Sen valde jag att göra skötbädden avtagbar. Sydde fast plastad frotté på ett svart tyg och satte på kardborre så man kan fästa det på väskans skötbädd. Sedan gjorde jag en avlång ficka på väskan också ifall jag kommer vilja ha skötbädden däri istället. Tyg däremot kunde jag nog valt bättre, men är ju rätt novis på det här med att sy ;)
    Älskar yttertyget så det hade det blivit ändå, men innertyget var inte smart! Haha, är väl typ sånt man syr kläder av så de va rätt sladdrigt och stretchigt.

Strömseng skrev 2012-03-06 08:23:48 följande:
    Hej!

Jag är jättesugen på att sy en egen skötväska nu när nr.2 kommer och jag känner att den jag har kommer bli förliten.

Någon som har tips på vad för tyg jag ska använda och gärna mönster på skötväskor som är relativt lätta att sy?

Vill ju gärna ha ett vattentåligt tyg men då jag inte har nån koll på tyger så hittar jag inte.

• Twizz

Jag hittade en hel bok i tygaffären sist, med massvis av mönster på väskor.. kan kolla upp vad de kom ifrån. Annars finns de säkert på nätet, Kanske på burdastyle. Googla lite på vad andra använt för tyg:) men vattenavvisande och slitstarkt skulle jag använt.. klädtyg för ytterkläder kanske? :)

• Kevin och Englahs Mamma
    Fixarfia skrev 2012-03-06 20:28:45 följande:
    Grattis Evelina! Hoppas ni får ett långt och kreativt liv i hop, du och Emerald! Skrattande

Kevin och Englahs mamma - Kul idé! Mitt nästa pyssel blir också leksaker! Enkla, roliga, med bjällra. Solig

Jag har köpt en skötväska men har även sytt en skötbädd: 

Lätt som en plätt att göra!
    Den röda handduken sitter fast med kardborreband och kan lätt bytas ut och tvättas.
    Det blå tyget är sån där tygaktig vaxduk. 
    Oj vad fin skötbädd! Har funderat ett tag på hur jag ska sy en sån. Har köpt en väska från Stadium som vi ska ha som skötväska. Så vi behöver en skötbädd man kan antingen rulla ihop eller vika att lägga i den.
    Var det svårt att sy i vaxduken? Har inte världens bästa symaskin precis:)

Ska lägga upp bilden på min Torshammare jag gjorde igår.   
  • Strömseng

Frunygren: Supersnyggt. Älskar yttertyget! Vart har du köpt det?

Twizz: Åh det våre supergulligt om du hittade var boken hette. Ska leta lite mer på nätet också.

• Kevin och Englahs Mamma

Här kommer gårdagens pyssel...En fisk, en Tors hammare och ett hjärta
    Det här tänkte jag skulle ha blivit ett barnvagnshänge, men figurerna blev lite för stora för det. Så de får passa till nått annat:) Är verkligen ingen höjdare på att sy och maskinen är inte bra alls. Men övning ger färdighet sägs det ju!:)
    Har dessutom påminnt sambon om att jag fyller 30 i Augusti och det skulle vara lämpligt med en symaskin i present.. ja gärna i förskott då:)
  • annhu521

Jag sitter och funderar på när jag ska våga sy det första plagget till lillan i magen. Till sonen köpte jag inget förrän sista veckan, men den här gången vill jag ju sy själv och då måste jag ju börja lite tidigare.. ja ja 18-19 veckor kvar så lite till väntar jag nog :)

Får sy en del till sonen så länge. Han växer som tur är så det knakar!

• Höstvind

Var och kollade på symaskiner idag då min farmors supergamla maskin krånglar till tusen. Vill ha en enkel men ändå bra maskin. Fastnade för Husqvarnas Emerald 116 eller 118. Så tittade jag även på en av Husqvarnas enklaste overlockmaskiner, Huskylock s15. Blev sugen på att ha två maskiner... Någon som har erfarenhet av någon av dessa? Bra/dåligt med dem?

• Jeena
    Höstvind skrev 2012-03-07 11:25:28 följande:
    Var och kollade på symaskiner idag då min farmors supergamla maskin krånglar till tusen. Vill ha en enkel men ändå bra maskin. Fastnade för Husqvarnas Emerald 116 eller 118. Så tittade jag även på en av Husqvarnas enklaste overlockmaskiner, Huskylock s15. Blev sugen på att ha två maskiner... Någon som har erfarenhet av någon av dessa? Bra/dåligt med dem?
    Funderar lite på det där med overlock, går det att sy en "vanlig" raksöm tex på den eller är det bara overlocksömmar eller vad man kallar det? Behöver man alltså ha en vanlig maskin också om man har en overlock? Det ultimata vore ju en alltiett-maskin Skrattande
Svar på tråden Syjunta för gravida!