• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • mikroE
    Evli3 skrev 2012-03-04 18:51:43 följande:
    Ja något väldigt skumt är det...
    började faktiskt förra veckan då det helt plötsligt dök upp en skruv i pedalen som fastnade i ett läge som gjorde att foten var nertryckt hela tiden och maskinen gick konstant, det löste vi, men nu går den i ett utan foten inkopplad, märkligt!
    Jo det är säkert som ni säger, ett elfel!
    Har ett ställe på frölunda torg man kan lämna till, kanske få ta mig dit i morgon, men maskinen är så tung, vet inte om jag kan bära bort den själv :/  
    Jag hade ett liknande problem, då hade det fallit bort något i pedalen och de fixade det för någon hundring eller så utan problem. Om du är orolig att den blir tung kan du ringa affären och berätta vad som hänt, tror de att det bara är själv pedalen kanske de kan laga det utan maskinen, det kunde de för mig nämligen så jag tog bara med den.
  • Coyote
    Evli3 skrev 2012-03-04 18:51:43 följande:
    Ja något väldigt skumt är det...
    började faktiskt förra veckan då det helt plötsligt dök upp en skruv i pedalen som fastnade i ett läge som gjorde att foten var nertryckt hela tiden och maskinen gick konstant, det löste vi, men nu går den i ett utan foten inkopplad, märkligt!
    Jo det är säkert som ni säger, ett elfel!
    Har ett ställe på frölunda torg man kan lämna till, kanske få ta mig dit i morgon, men maskinen är så tung, vet inte om jag kan bära bort den själv :/  
    Skulle faktiskt tro att du bara behöver lämna in pedalen, ring och fråga!
  • Evli3
    mikroE skrev 2012-03-04 19:05:55 följande:
    Jag hade ett liknande problem, då hade det fallit bort något i pedalen och de fixade det för någon hundring eller så utan problem. Om du är orolig att den blir tung kan du ringa affären och berätta vad som hänt, tror de att det bara är själv pedalen kanske de kan laga det utan maskinen, det kunde de för mig nämligen så jag tog bara med den.
    Åhhh du verkar ha lösningen, just eftersom det i förra veckan fastnade en skruv i pedalen, jag hade ingen aning om var det kom i från... tog bort den och körde vidare, någon timme senare kom flippen!!!
    lalasmama skrev 2012-03-04 19:37:33 följande:
    Du får köra maskinen i barnvagnen?!?
    Hahaha ja det skulle varit nått, min sambo ville test köra vagnen i lördags tillsammans med sin dotter, dem la in en liten kanin... så varför inte en symaskin? ;)
    Tjobabi skrev 2012-03-04 20:52:47 följande:
    Elvi3, det finns en symaskinsaffär mittemot lilla ingången till Liseberg, typ gbg´s älsta symaskinsaffär. De har både nya och begagnade maskiner (hade de förr iaf) och så reparerar de gamla maskiner.
    Tror det är denna affären men är inte säker: www.molndalssymaskiner.se/start/

Kvilletorget på hisingen:
    www.lassessymaskiner.se/

Ja det finns säkert massa fler. Du får googla lite mer...
    Tack, jag bor själv i Mölndal så det kanske skulle passa...

Tack för alla svar fin ni, jag kommer ringa runt här på förmiddagen och sedan om det behövs ta maskinen i min barnvagn och ta mig dit :P hahahaha... Nej men tack! 

ha en skön start på veckan nu!
  • Evli3

Hej på er igen!

Har nu ringt runt och kommit fram till ett beslut att faktiskt köpa mig en ny maskin, den jag har är från 60-talet, men har som sagt fungerat bra.
    Det skulle kosta mig runt 800:- att lämna in och skulle det behövas delar så skulle det kosta ännu mer... 

Då lägger jag hellre de pengarna på en ny maskin då mitt syintresse eskalerat det sista, och antar att det kommer att bli mer....

Nu behöver jag då er expertis, vad ska jag köpa? Har bara sytt på husqvarna, och trivs väldigt bra med det...
    En modell jag varit mycket i kontakt med som jag gillat är 950s, 945, hade dem i skolan och hos min mormor.

Vill inte lägga allt för mycket pengar på en maskin, men vill ändå att den ska ha lite finesser :D
    Hittade en till ett bra pris, Husqvarna viking e20 och e10, vad tror ni om dem?  

Har hört att Singers maskinerna är svårare, vad tycker ni?! 

Tacksam för snabba svar, för jag är rädd att ett inköp kommer att ske redan i eftermiddag, sååå otålig just nu :P 

• Fixarfia

Tråkigt att symaskinen börjar rasa ihop :(
    Jag som jobbar som skräddare har provat en mängd olika maskiner på olika arbetsplatser.
    Men jag kan inte säga att någon är grymt mycket bättre än någon annan...
    Bästa sättet att hitta en bra är att provköra i butiken. 
    Ta helst med dig eget tyg, både tjockt och tunnt sladdrigt.

Oftast får man dock vad man betalar för!

Jag har en Pfaff som är ca 10 år gammal. Jag tror den kostade 9000 ny men går att köpa för 2000 begagnad nu.
    Jag vet att många älskar Janome, många skolor byter ut sina Husqvarna mot dessa för att de är mer hållbara och enklare att lära sig.
    En vanlig Singer kan vara riktigt trevlig också!
    Jag är också uppväxt med Husqvarna, men har blivit lite avig mot dessa efter att de börjat tillverkas utomlands (istället för Sverige som det var förr) och detta har gjort att kvalitén har försämrats något. ( Min lokala symaskinsbutik har slutat sälja dem för det har blivit för många reklamationer...) 

Men som sagt, provsy! Trä den själv, testa att sy snabbt! (Jag vill gärna att min nästa ska vara riktigt snabb!)

Lycka till! Skriv gärna vad du valde! :) 

• mikroE
    Evli3 skrev 2012-03-05 14:15:52 följande:
    Hej på er igen!

Har nu ringt runt och kommit fram till ett beslut att faktiskt köpa mig en ny maskin, den jag har är från 60-talet, men har som sagt fungerat bra.
    Det skulle kosta mig runt 800:- att lämna in och skulle det behövas delar så skulle det kosta ännu mer... 

Då lägger jag hellre de pengarna på en ny maskin då mitt syintresse eskalerat det sista, och antar att det kommer att bli mer....

Nu behöver jag då er expertis, vad ska jag köpa? Har bara sytt på husqvarna, och trivs väldigt bra med det...
    En modell jag varit mycket i kontakt med som jag gillat är 950s, 945, hade dem i skolan och hos min mormor.

Vill inte lägga allt för mycket pengar på en maskin, men vill ändå att den ska ha lite finesser :D
    Hittade en till ett bra pris, Husqvarna viking e20 och e10, vad tror ni om dem?  

Har hört att Singers maskinerna är svårare, vad tycker ni?! 

Tacksam för snabba svar, för jag är rädd att ett inköp kommer att ske redan i eftermiddag, sååå otålig just nu :P 
    Ofta kan man göra ett klipp på att köpa en begagnad upprustad på en symaskinsaffär. De brukar också ha viss garanti.

Jag har en ganska basic en, en Husky Star som är en billighetsvariant som bygger på Husqvarna om jag minns rätt. Det är dock en lite mer avancerad än de allra enklaste så jag har mönstersömmar osv men den är inte med knappar utan vred tex. Jag är nöjd med den men skulle jag sy massor hade jag nog valt en lite rejälare modell, vissa grejer ger ett plastigt intryck även om de inte har gått sönder utom då pedalen som tidigare nämnt. Jag har ingen uppfattning om Singer, jag har bara kört Benina och Husqvarna utöver min.   
  • Tallbarr12

Evli: jag håller precis på att hjälpa min svärmor med att hitta en ny symaskin då hennes singer från 60-talet inte går att laga.

Fundera på om du vill ha en mekanisk eller elektronisk maskin. De mekaniska har vred, och är ofta billigare att serva medan de elektroniska har display och ofta mer finesser.

Fundera också på om du vill kunna sy dekor- och brodersömmar i mängder. Nackdelen med det är att för att maskinen ska kunna göra bredare dekorsömmar så sätter dom matartänderna bredare isär och även hålet i stygnplåten där nålen går ner blir större. Det gör det svårare att sy nära kanten på ett tyg och maskinen äter lättare upp tunna tyger.

Om du ska sy barnkläder kan det också vara smidigt med en ganska smal friarm, om man till exempel vill lägga upp barnbyxor. Det brukar linne skifta mellan olika märken och modeller hur bred friarmen är.

Ta med den typen av tyg du vill sy i till affären. Testa att sy från kanten på tyget så du ser hur maskinen tar det, om det lätt blir rynkat i kanten etc... Se till att få prova själv mycket, så du märker om du är bekväm med maskinen!

Till sist vill jag tipsa om sysidan.se, där du dels hittar en forumdel om symaskiner, och mängder med användarrecensioner på olika symaskiner.

Svar på tråden Syjunta för gravida!