Juni/Juli mammor...
Aldrig mer att han får sova så länge. Nu (kl 3) vakna han och trodde det var morgon :'(
Aldrig mer att han får sova så länge. Nu (kl 3) vakna han och trodde det var morgon :'(
Spännande första dagen som vi försöker vänja han av med nattmålen. Första gången han vakna grät han i ca 30 min sen somna han om.
Grodan är 4 månader nästa helg. Men anledningen vi har valt att vänja honom av med det är att när han äter på natten äter han mellan 10-40ml.
Första natten utan nattmål var natten till idag. Han vakna en sväng och gnällde i 30 min men sen sov han till 8.30 och va glad och lugn när han vaknade. Inte strässad åh ville äta. Han har inte sovit så här bra någonsin!
Grodan äter också ersättning.
Inge roligt. Ordentlig storm inatt med slagregn mot grodans fönster. Tydligen läskigt... :(
Uppdatering ang. Lära sig skippa nattmålet. Natten till onsdag behövde vi inte äns lyfta upp honom. Stoppa om, gav napp åh sen räckte det med att man satt hos honom en stund.
Börjar vara nervös nu. På lördag skall han döpas. Oj vad det är mycket att göra och lite som går att förbereda i god tid.
Jaha då har man SKÄMT ut sig för tid och evinnerlighet. Idag döptes grodan och jag stog åh lipa åh surbla som bara den. Vete fan varför, brukar inte va så kännslig. Men 3 dygn utan sömn och med massa stress kanske... Vilket som tok pinsamt. Åh när jag lipa börja ju alla andra med.. Dock tyst..,
Urk. Dragit en visdomstand nu på morgonen. Tror grodan märker att det är nått fel. Han är gnällig och tittar konstigt på mig. Stackaren...
Grodans rutiner:
Väcks och matas mellan 6:30-7
Lägger oss och myser och han somnar om vid 8
Vaknar vid 9 leker och äter
Promenad med vagnen vid 11 somnar och sover ute
Vaknar mellan 13-14 äter och sedan "tränar" på mage ( grodan hatar det )
Leker, äter och somnar igen vid 17
Sover till 18-19 tiden leker och sedan myser till 20 tiden.
Äter och somnar för natten.
Vaknar en gång vid 5, får nappen och snuttefilten och somnar om.
Det är inte ofta tiderna mellan träningen och nattningen är samma men på ett ungefär. Ibland är han till och med vaken mellan 14:30 till 19:30.
Nån fler som använde sig av musik under graviditeten?
Spela samma låt varge dag för magenfrån v.24?
Vi gjorde det och om grodan skriker och är otröstlig så spelar vi den låten och han slutar innan äns introt är över.
Grodan sov sämre åh sämre, vakna mer åh mer. Vi blev less och trötta åh bestämde oss för att så här vill vi fan inte ha det! Han fick då flytta till eget rum (2mån gammal). Det funkade jätte bra men helt plötsligt började allt om.
Vi fattade då beslutet. Nu får det vara nog med nattmatning (3mån och 3veckor).
Vi började introdusera lite godnattvälling sucksesivt i ersättningen och lika många nattmål men inte lika mycket.
Sen fick han bara välling och vi slutade helt med nattmålen. Han vaknade då några gånger per natt, vi gav nappen och stoppa om. När han vaknade vid 1-2tiden så fick vi ta upp och trösta honom. Han grät då ca 30-45 min och somna sen om och sov resten av natten. Efter ett tag räckte det med att få ligga i sängen och man sjöng och höll handen lite. Sen räckte det med omstoppning och napp. Sen vaknade han inte på hela natten förns vid 5 då det är omstoppning och napp. Och det är där vi är nu. Det tog ca en vecka att sluta med nattmål från att vi introduserade vällingen tills han började vakna bara nu vid 5. Tror det bara beror på att de startar traktorerna mitt emot då (de håller på att bygga ett hus där).