Inlägg från: Larsson2006 |Visa alla inlägg
  • Larsson2006

Juni/Juli mammor...

Känner igen det där att folk lägger sig i. De vill ju visserligen bara väl och är oroliga över narnet. Min man har sagt ifrån till sina föräldrar så det är mer -ja akta huvudet (så fort han lyfter det från ens axel, vilket han gör så länge han inte sover). Sen så fort han öppnar ögonen lite eller rör sig är de snabba på att plocka upp honom (trotts att han somnar om själv om man låter honom vara). Fattar att de vill leka med honom men vilket hevete det blir sen när det är dax att sova igen (inte lätt att natta överstimulerad övertrött baby).

• Larsson2006

Ja du sex... Ibörjan känndes det väldigt "stort" man fick ta det otroligt försiktigt. Kanske inte så konstigt med tanke på att det var så länge sen sist. Efter första gångerna gick det bra. Är så skönt att vara sig själv igen. Jag hade nämligen en tokjobbig graviditet med kräkningar genom hela så pass att jag blev sjukskriven och fick snitt. Hade massa sammandragningar, brösten läckte tidigt och jag blev torr "där nere". Inge kul alls men allt var värt det och allt försvann efter att grodan kommit ut.
    Nu är jag bara lite osäker över om man fortfarande är sexig. Men det tycker nog knäppskallen som sover här brevid. Trotts hängmage, läckande bröst och världens påsar under ögonen.

• Larsson2006

Just ja en liten fråga också. Är det nån fler än vi som använder andningslarm?

Funderar på hur länge man ska använda det innan risken för psd är över?

Anledningen vi köpte den är för att min lillasyster (nu 21år) fick psd diagnoserat som liten hon har överlevt men vi fick ha henne på larm fram tills hon var 12år sen fick hon börja med medisin. Psd tror de beror på ett fel i autonomanerbsystemet. Min lillasysters larm kunde larma flera gånger per natt ibland och ibland funkade det jättebra i månader i sträck (andningen alltså). Läkaren har kollat på honom och troligtvis lider han inte av samma som jon då han reagerar på smärta och känner att han är hungrig åh mätt (nått min syster inte gjorde åh har väldigt svårt med fortfarande). Larmet har larmat en gång sen vi fick vår lilla groda (2mån) men då räckte det med att lägga handen på honom åh "gunga" han lite i sängen. Läkarna säger att det är vanligt att de har ojämn andning som små och att de ibland kan hålla andan länge. Det har även vibrerat 2-3 gånger åh då har han börjat själv (det vibrerar innan det larmar). Vet dock inte hur många gånger de gjort det när man sovit själv. Men alla vibreringar och larmet kom under första månaden. Läkaren säger att det är en bra trygghet för oss men att han nog inte behöver den.
    Nu har ni all bakrunds info hur länge tycker ni att man bör använda det?
    Vet inte om man kan lita på ord som antagligen, kanske och nog...

• Larsson2006

Vi har respisns (eller hur det stavas) är asnöjda. Man fäster det i blöjkanten det funkar överrallt i bil, vagn säng och även vid samsovning. Först vibrerar det åh då börjar han oftast andas själv men funkar inte det så larmar det. Det är dessutom stegrande signal.

• Larsson2006

Här sköter jag grodan och hemmet medans mannen jobbar. När han kommer hem så brokar de leka lite medans jag gör klart middagen. Sen så sköter jag oftast byte av blöjor, matning (han får ersättning), nattning och vakentid på natten. Mannen var vaken åh hjälpte med allt första natten på sjukhuset (blev snittad).
    Min man är sån att om han väl vaknat på natten så tar det timmar innan han kan somna om (om han äns kan det).

Det är konstigt de här med män och tvätt och disk. Är det skitigt eller tomt i diskmaskinen kan man väll ställa in? Varför lägger man inte tvätten i tvättkorgen i tvättstugan istället för att bara kasta in det på golvet (då har man tur oftast så får man plocka tvätt lite här och var).

Men när helgen kommer så städar han dammsuger, diskar och plockar. Sen så flänger han runt åh hjälper sin familj med massa eller fixar med företaget.

Blir lika chockad varje gång som han tar hand om grodan. Byter blöja, matar eller frågar om hur vi haft det. Det har blivit mer och mer med tiden. Igår frågade han till och med om hur hans mage var (vi har lite problem med gaser och hård mage).
    Tror det tar ett bra tag för dom att fatta att man har en baby. Särskilt när de inte måste ta hand om dem åh när de inte är uppi dem hela dagarna.

Ang egen tid har jag varit ifrån grodan i totalt 4timmar.

• Larsson2006

Grodan byter om till pyamas kl 20. Sen myser vi i sängen alla tre och mamma och pappa tittar på tv. Grodan somnar och sover ca 45-60min. Vi myser lite till sen stänger vi av tv'n och pappa somnar medans grodan käkar sista målet. Han somnar själv i sin säng (oftast, han har haft några oroliga perioder som kräft lite hjälp dock aldrig mer än 10-15 min).
    Detta har vi kört med sen vi kom hem från bb. Vi funderar nu på att han ska få eget rum. Dåkanske inte mamma ligger åh lyssnar på han hela natten. Vi har babymonitor (med mörkerkamera och bildskärm som känner av både ljud och rörelser). Sen har vi andningslarm och rummet hans ligger vägg i vägg med vårat.

• Larsson2006

Grodan har egen micro på sitt rum (som ligger vägg i vägg med vårat). Blev less på att springa upp åh ner i knarrig trapp.

Inatt provar grodan med eget rum. Han har ätit lite sämre vilket har gjort att han vaknat en gång extra hittils (uppe för hans normala nattmål nu vid 3).
    Mamma har inte sovit så här bra på länge. Har inte vaknat (hittils) för minsta ljud eller rörelse.

• Larsson2006

Är så stålt måste få skryta lite!
    Detta är andra natten som grodan sover i eget rum. Första natten somnade han innan han äns hunnit äta klart så han vaknade en extra gång för att äta. Hittils inatt (klockan är nu 4) så har det gott jättebra. Han hade bara lite svårt att komma till ro. Vi är nog lite bortskämda med det för vi tyckte det tog jättelänge men när vi kollade på klockan så hade det bara gott 20min från att vi lagt honom.

• Larsson2006

Ofelgur: fy F för sjuka barn. Grodan blev tokförkyld Innan han var 1 månad. Det höll i sig i nästan 3v. Febern kom och gick men nästäppan fanns där. Vi använde neseril näsdroppar och koksaltlösningen vi hade till naveln. Sedan när det blev riktigt jobbigt så var det snorsugen som gällde. Han fick även alvedon till åh från, när febern kröp på.

Oj vad bra det går hittills med eget rum. Det enda som är annorlunda är att han ropar lite högre när han vaknat, presis som han alltid gjort på mornarna när vi hunnit kliva upp före honom. Vilket e ju bra (känns som om han vet att han är själv och är ok med det).

Nu är hans rutin ändrad till följande pyamas på mellan 19,30-20 (beroende på när han tagit sitt kvälls power nap). Mys i soffan med pappa. Mamma gör ordning flaskor med vatten inför natten. Går upp i sovrummet, liten lampa utanför. Matar, får nappen och somnar själv innom 30min från att vi gick upp. Sover till strax efter 21, Jollrar lite, får nappen och somnar om till 21,30. Vaknar mellan 1-3 käkar åh somnar om på ca 20min (ink äta och rapförsök). Vaknar sedan mellan 6-7 pratar med oss när vi äter frukost, myser med pappa innan han går på jobbet. Äter och somnar om när pappa går vid 7,30.

Grodan har nästan alltid bara käkat 1 gång under natten. Det är några undantagsnätter när han ätit 2 gånger pga att han inte velat ha så mycke när han ätit vid 20 tiden.

Svar på tråden Juni/Juli mammor...