• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • Ppilla

Poppan: sitter här och gråter när jag läser din blogg. Kan inte alls i närheten någonsin förstå hur något sådant känns det närmsta jag kan komma är när vi kom in på akuten och de bara kopplade slangar på min Laila utan förklara för mig. Då var jag knäckt. Men det går inte och jämföra. Sänder en massa styrkekramar...

• Liniz77

Poppan jag har läst o sörjer med dig, du går igenom min värsta mardröm. Min äldsta flicka som idag är snart 8 höll på att dö i ta virus när hon var 3 veckor. När vi kom in i undersöknings rummet slutade hon andas. Tänk om vi varit hemma!? Vi åkte ju bara in för att stilla min oro. Jag kände mig skitsjåpig men tji fick vi. Livet är så oerhört skört att det gäller att ta vara på varje dag. :(

• FridaKarin

Hej alla mammaor. Är allt bra med er? Tänkte höra hur länge ni ska vara hemma och när bebis ska börja på förskolan? 

Vi hade tänkt att min sambo ska vara ledig från aug till mars sen så ska lilleman börja förskolan när han är 1 år och 7-8 månader.

Är det någon som vet hur många dagar det är bra att spara? Vi snålar massor med dagar. När min sambo varit pappa ledig så räknar vi med att ha ca 40 L dagar kvar och 40 S dagar kvar.  

• Ppilla

Jag har satt upp Maja i augusti när hon är ca 1 å och tre månader. Sambon ska vara ledig maj-juni och sen ska jag vara ledig igen till hon börjat på dagis.

Vi "sparar" inte dagar så mycket. Vi tar ut fem dagar i veckan och sen jobbar jag några kvällar i månaden för att vi ska kunna leva något sådär normalt. Vi kommer ju dock ha en del dagar över till sluta ändå.

• MorsLillaOlle

Olle börjar förskolan i augusti, och jag är hemma hela tiden

Alltså det här med sömn, jag måste få lite tips/råd eller bara medhåll

Olle sover ju skitdåligt just nu! Eller det är kvällarna som är för gräsliga. Han somnar utan problem alls, men ca 30-60 min senare börjar det! Han vaknar och skriker, blir klarvaken ibland, ska upp och vyssjas, buffas, i med nappen...Han somnar in, vaknar efter 2 min, in igen, hålla handen, vyssja i sängen. Så håller det på nån timme ibland. Jag orkar inte mer känner jag.

Fredrik jobbar kväll denna vecka så jag har båda barnen vilket resulterade i att jag slängde ihop Antons välling och ställde in den på  hans rum, på med en film och sa godnatt typ. Bara in och kollade till honom en snabbis innan han hade somnat, men det känns inte alls schysst!     

Olle verkar sova bättre i vår säng eftersom han vill ta på en (mig) hela tiden. Så ligger han i vår säng så kan han ligga och hålla mig i handen och jag kan sova samtidigt. Men jag vill ju helst ha honom i sin säng. Han är ändå 8 månader snart. Vid den här tiden hade storebror flyttat in i eget rum och sov "hela natten". (jag vet att man inte ska jämföra barn )Men samtidigt sover jag bra med honom i sängen (det gjorde jag INTE med A), är väl mer att han inte "ska" sova där. Har inget emot att ta över honom på natten men vill helst att han somnar i sin säng, men att han somnar själv är helt omöjligt för tillfället. Men jag lider som sagt inte jättemycket över att han är i vår säng, så därför orkar jag inte ta tag i det helhjärtat heller. Men kanske är dags att göra det Obestämd Nej jag vet inte... Så mycket har man för att vara 2-barnsmamma

Älskar mina pojkar! Anton 080228 och Olle 110619
  • auo

hemma hos oss går det somna utan bad .  vi använder natusans bedtime bath och sen samma olja ... sen jag ligger med henne typ 30 min- 1 h i sängen så att hon ska snutta tutten .. men när e började vakna på nätter då la jag henne timme senare .. och då gick det rätt igen ....   det är nån utvecklings faser ... och innan tänder .. våran stakars tjej fick ju sina upp tänder nästan alla samtidigt . 4 på en gång bara några dagar imellan .. 

• auo

obs .. glömde .. när hon är inte alls trött och det är sängdax då tar jag henne även i stora badkaret med mig tillsammas .. då är natten fint garanterad .. 

• FridaKarin
    auo skrev 2012-01-31 08:28:56 följande:
    hemma hos oss går det somna utan bad .  vi använder natusans bedtime bath och sen samma olja ... sen jag ligger med henne typ 30 min- 1 h i sängen så att hon ska snutta tutten .. men när e började vakna på nätter då la jag henne timme senare .. och då gick det rätt igen ....   det är nån utvecklings faser ... och innan tänder .. våran stakars tjej fick ju sina upp tänder nästan alla samtidigt . 4 på en gång bara några dagar imellan .. 
    min son fick alla fyra tänder på överkäken samtidigt. och nu har han fått två till där nere. totalt 8 tänder. när vi var hos tandläkaren på info så brukar tydligen de tänderna komma mellan 1-1.5 år.
  • hugger i sten

Vi har också hamnat i en jobbig tid på kvällarna. T somnar runt 19.30-20.30 och då somnar hon ganska lätt. Antingen medan hon ammar eller så är det bara att lägga ner henne så somnar hon. Men hon sover ca30min till 1h sen vaknar hon och då börjar problemet. Hon vill inte somna om. Ibland hjälper det att amma, men inte alltid eftersom det bara gått en kort stund sen hon ätit så hon är egentligen inte hungrig.

Vi guppar, buffar hoppar och allt möjligt, ibland hjälper det och ibland inte. Vi använder pilatesbollen till att sitta och guppa på och det fungerar bäst, inte alltid men bäst av alla alternativen. Det är skönt att se att det är fler som har problem, då känns det lite bättre. 

Hon har också börjat sova oroligt på dagen, gråter i sömnen och vill inte vara ensam. Hon är mitt inne i separationsfasen nu. Gråter när någon går ut ur rummet, ibland bara när man vänder ryggen mot henne. Nya människor är väldigt skrämmande också. Hon är 6,5 månader och jag hoppas att det blir bättre snart.

Hon har inte fått några tänder ännu, men har allt i munnen och det ser ut att klia så vi får se när de dyker upp. 

• Toffs
    p0ppaN skrev 2012-01-25 04:50:39 följande:
    Nu ligger obduktionsresultatet och bilder från Lilly's begravning uppe i min blogg..
    mimmiastrom.blogg.se/
    Instämmer med övriga, tårarna bara sprutar. Så himla orättvist livet är... så himla fruktansvärt orättvist.
Svar på tråden Juni/Juli mammor...