• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • hugger i sten

Jag gick upp 8kg under grav, och har gått ner 14kg nu. Mitt slutmål är 1,5 kg till. Men det är inte hela världen om det inte blir så, har tränat 2 gånger i veckan sen T var 2 månader. Det har varit jätteskönt att få komma iväg och ha egentid så det har jag verkligen uppskattat. Det har varit viktigare än viktnedgången. 

Thea blev 7 mån i måndags och väger nu 9300g och är ca 69cm lång. Tänk att det kan vara så stor skillnad, men  det kommer det att vara när de är vuxna också så det är inget att oroa sig om de går upp efter sin kurva. 

Thea är ganska stilla ännu, hon rullar och snurrar dit hon ska, backar lite, men har inte kommit på hur man tar sig framåt ännu. Syrran väntade också ett tag innan hon började röra på sig så jag är inte orolig, det kommer när det kommer. Hon har haft ett underbart humör de senaste dagarna, skrattar hela tiden åt allt och är mest nöjd. Det är skönt när man ser att de mår bra :) 

• Ofeigur
    FridaKarin skrev 2012-02-16 19:02:02 följande:
    Vidar blev 7 månader igår och det har hänt såå mycket mellan 6 och 7 månader. Han har 8 tänder, han sätter sig upp själv (hela hela tiden) och han tar sig fram genom hela rummet, han äter ingen ersättning på dagen längre. 

Vilken utveckling det är mellan 6 och 7 månader :) Ska bli roligt och se hans framtida utveckling ! 

oj har han 8 tänder! Indra har två nere haha
    Hon är för det mesta glad och pigg!=) Ja det är så härligt! "pratar" massor! haha det låter så skoj! Hon kryper inte än. Rullar sig fram om inte hon har någor att sätta fötterna mot då tar hon sig fram. I sängen kan hon ligga nere vi foten ibland och så hux flux så ligger hon  vid kudden och jollrar! =)
  • FridaKarin
    Ofeigur skrev 2012-02-16 19:49:36 följande:
    oj har han 8 tänder! Indra har två nere haha
    Hon är för det mesta glad och pigg!=) Ja det är så härligt! "pratar" massor! haha det låter så skoj! Hon kryper inte än. Rullar sig fram om inte hon har någor att sätta fötterna mot då tar hon sig fram. I sängen kan hon ligga nere vi foten ibland och så hux flux så ligger hon  vid kudden och jollrar! =)
    Ja stackarn fick alla fyra tänder på överkäken samtidigt. Alla hans vänner på öppna förskolan som är i hans ålder har också "bara" två tänder. Det har inte varit roligt för honom, många sömnlösa nätter och gråt :( Jobbigt med tränder. Men nu är det värsta över. Hoppas att det dröjer länge innan nästa kommer..

Vidar kryper inte, han ålar sig fram. Men står ofta och gungar i krypställning. Och han gillar att gå upp på alla fyra. Så stark.  
  • Liiina89
    Liniz77 skrev 2012-02-16 12:28:39 följande:
    Hur går det med er mammors vikt? Har ni gått ner allt eller hänger mamma kilona med?
    Jag väger nu mindre än vad jag gjorde för 10 år sen när jag blev gravid med min store gosse, bara 1 kg mindre men jag har inte vägt så lite sen jag var 22. Jag har 1 kg kvar t min sk drömvikt så nu kör jag på. Kräksjukan för en vecka sen gav mig lite gratis skjuts.
    Här sovs det dåligt. Maten är lite till och från. Ger både välling o ersättning på dagarna då jag dragit ner amningen dagtid. Upplever att matningen går bättre då. Här gillas familjens normalkryddade mat o hipps burkar bäst.
    Jag gick upp 30kg under graviditeten. Har idag 4-5 kg kvar. Det enda jag gjort är att ha tagit promenader varje dag. Däremot skulle jag vilja gå ner dessa 4-5 kg + 10kg till.
    MD77 skrev 2012-02-16 12:40:52 följande:
    Har inte heller vägt så som jag gör nu på flera år. Har gått ner 39 kg sen förlossningen och väger nu 68kg, så ni kan ju förstå hur illa det var, fanns en hel del att ta av Glad Jag har kört på LCHF sen slutet av augusti och det har ju gjort susen helt enkelt.
    Kanske du MD77 kan hjälpa mig att komma igång med lchf ? :)

Såg att andra skrivit vad deras barn väger.
    Min tjej är 7mån1vecka och hon är 65cm lång och väger 7250g :) Hon äter som en häst och är superaktiv hela tiden.
    Hon har precis lärt sig att krypa ordentligt efter 2månaders backande/krälande/dragandes.
    Hon har även fått en tredje tand nu idagarna så nu har hon en kindtand och de bägge nedre framtänderna =)
  • MD77
    Liiina89 skrev 2012-02-16 22:32:19 följande:
    Kanske du MD77 kan hjälpa mig att komma igång med lchf ? :)
    Absolut, om du vill ha några tips så säg bara till Glad 
  • MorsLillaOlle

Jag har fortfarande ca 8-10 kg kvar från grav som jag skulle vilja bli av med innan sommaren. Kör viktväktarna, men inte så helhjärtat ibland Sen skulle jag vilja ner 4-5 kg till efter det.

Olle han sitter där ha sitter, rör sig inte alls, bara runt i cirklar Han vill inte ligga på mage, så det blir ju inte så mkt träning heller. Gör små små antydningar till att vilja ta sig nånstans, men inte mycket Inga tänder har han heller, men jag tror det kan vara på G för nu rinner det verkligen ur munnen på honom! Och han har börjat tugga på händerna på ett annat sätt än förut. Verkar liksom som om han känner sig för inne i munnen.

Vi ska till bvc nästa vecka, har då inte varit på 2 månader, så det ska bli intressant att se vad han väger. Men han är liten och äter inte mkt mat heller, så han ligger nog kvar under medelkurvan.    

Älskar mina pojkar! Anton 080228 och Olle 110619
  • Nikki81
    Ofeigur skrev 2012-02-16 14:06:17 följande:
    haha hon sover då. Annars skulle det inte gå alls. En halvtimme då med kanske sen vill hon inte sitta mer hihi men det blir kanske bättre med värme sen och mer att se på. Utan kläder och mössor som stör. !=( 
    Men fy va taskigt att ta med sig så mkt! haha nackdel med att bo där. hihi=)

FridaKarin: Jag har en tråd under vikt där du kan vara med och peppa och bli peppad i din viktresa om du vill!=) Välkommen!  
    www.familjeliv.se/Forum-24-406/m63378644.html
    Tyvarr sa sover inte min lilla tos sa bra i vagnen. Somnar hon till sover hon i max 10-20 minuter. Sedan ar hon vaken i tva timmar innan man kan fa henne i sang igen. Sa forsoker bara att fa henne att sova i sangen. Aven om hon skulle sova bra i vagnen har jag ju min trearing som inte skulle vilja sitta still sa lange i vagnen… Men nar det blir host har (om 1-2 manader) sa tanker jag forsoka ut och jogga med syskonvagnen. Da kanske det racker med en halvtimme. Sa tung som den ar ar det riktigt jobbigt.

Jag har nog gatt ner gravid vikten (gick upp ca 16 kilo) men tyvarr sa maste jag gora nagot at min mage. Den ser fortfarande 5 manaders gravid ut! Jag har borjat jogga varje mandag men sa fort Alexa sover lite battre ska jag forsoka gora nagot mer!

Annars sa har hon inte fatt nagra tander alls. Sa 8 ar bra gjort! Vi har nagot att se fram emot helt enkelt! Hon sitter stadigt och foredrar det mot att ligga ner. Ligger hon pa rygg rullar hon snabbt over och har de senaste dagarna borjat ala lite om hon verkligen vill fram till nagot som mina nyklar. Innan dess kunde hon bara forflytta sig bakat. Hon har aven den senaste tiden borjat flytta runt nar hon sitter sa det har med att lagga en kudde bakom henne hjalper inte langre. Hon har ocksa borjat med en massa roliga ljud som abababa, agagaga.

En till kul grej ar att hon har borjat klappa handerna. Jag borjade sjunga sangen Klappa handerna nar du ar riktigt glad nar hon klappade (hon har legat i stortraning hela veckan). Sa nu sa fort jag sjunger den sangen borjar hon klappa handerna! Sa gulligt! 
  • Nikki81
    MorsLillaOlle skrev 2012-02-17 11:22:13 följande:
    Jag har fortfarande ca 8-10 kg kvar från grav som jag skulle vilja bli av med innan sommaren. Kör viktväktarna, men inte så helhjärtat ibland Sen skulle jag vilja ner 4-5 kg till efter det.

Olle han sitter där ha sitter, rör sig inte alls, bara runt i cirklar Han vill inte ligga på mage, så det blir ju inte så mkt träning heller. Gör små små antydningar till att vilja ta sig nånstans, men inte mycket Inga tänder har han heller, men jag tror det kan vara på G för nu rinner det verkligen ur munnen på honom! Och han har börjat tugga på händerna på ett annat sätt än förut. Verkar liksom som om han känner sig för inne i munnen.

Vi ska till bvc nästa vecka, har då inte varit på 2 månader, så det ska bli intressant att se vad han väger. Men han är liten och äter inte mkt mat heller, så han ligger nog kvar under medelkurvan.    
    Min son var sa tills han blev 8,5 manad da han helt plotsligt borjade ala. 2 veckor senare krop han. Da hade han bara velat sitta fram till dess. Han rullade inte ens innan han krop! Barn ar sa olika! : ) 
  • Nikki81
    MorsLillaOlle skrev 2012-02-17 11:22:13 följande:

Sa det ar inte bara min bebis som inte vill ata da! Far du i Olle nagot alls? 

Jag mikrade ett agg idag och petade i Alexa tva sma bitar innan hon bestamde sig for att hon inte gillade! Sa ska prova det igen.

Forresten fick min mens idag! Det kanns bade skont och lite drygt. Jag hade garna velat att den hade hallit sig borta i nagra manader till da vi eventuellt tanker forsoka med barn nummer tre.

Nagon mer som funderar i de banorna??? 
Svar på tråden Juni/Juli mammor...