• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • trollis 81

FridaKarin
    Jag ska absolut fråga om tester, e lite hopplöst för jag vågar knappt ge honom nått nytt.
    Vi gick på mjölkskola och där fick vi träffa dietist som tipsade om att ge honom sempers ris välling men göra den till gröt istället.
    Kalle har problem med bitar oxå så han tar bara helt släta produkter.
    Provade göra hirs gröt och Polenta gröt men inget gick hem. Det e bara risgröten som går ner och d ska vara utan frukt.

• MammaJennii

C är snart 7 månader & hon har så svårt att komma till ro på kvällarna.
    Hon har inte haft några problem förut men nu bråkar hon och strätar emot och vill inte ha napp.
    Hon blir jätte ledsen, och ännu mer trött, hon vägrar, hon somnar jätte sent på nätterna till slut.
    Nån mer som känner igen sig?

• Nikki81

Har har vi en till som kranglar med maten. Hon har aldrig varit sarsklit matmotiverad och aven som spadbarn var hon inte sa pigg ens pa brostmjolken. Nu ammar hon iallafall bra men maten gar val si sa dar.

EN typisk dag hos oss ser ut sa har:

3 (pa morgonen) amma
    5 amma somnar om
    6-7 ammar
    8 grot (fast vill oftast inte ha)
    10 amma
    11 mat (fast ater oftast inte sa mycket)
    14 amma samt far smaka lite frukt (direkt fran frukten) och det hon tar da oftast nagra bitar
    16-17 mat eller grot (groten brukar ga ned men maten bara ibland)
    18.30 amma (ibland grot innan om hon at mat innan och har aptit den dagen)

Nu nar jag skrev det har inser jag att hon ammar valdigt mycket mot vad manga av era andra bebisar gor. Kanske ar det darfor hon inte ar sa pigg pa mat?? Jag ska tids nog forsoka ta bort 3 pa morgonen amningen men barnen ar forkylda just nu sa det far bli lite senare nar de ar friska och jag fatt lite somn i mig!

• auo

oj men jag ammar vårt lika mycket och nätter kan va så att hon hänger på tutten ......   :)

• FridaKarin

Magsjuka här igen då. Var ju bara 1.5 månad sedan sist så varför inte? HAHA

Vidar är den som är sjuk, hoppas att inte jag och sambon får det. Inte lätt att vara magsjuk själv och ta hand om en bebis. I början av dec då vi var sjuka så blev jag och sambon magsjuka samma natt. Ingen höjdare! 

• MorsLillaOlle
    Nikki81 skrev 2012-02-05 07:17:08 följande:
    Nu nar jag skrev det har inser jag att hon ammar valdigt mycket mot vad manga av era andra bebisar gor. Kanske ar det darfor hon inte ar sa pigg pa mat?? Jag ska tids nog forsoka ta bort 3 pa morgonen amningen men barnen ar forkylda just nu sa det far bli lite senare nar de ar friska och jag fatt lite somn i mig!

Alltså Olle ammar fortfarande 2-3 ggr mellan 23 och 07, men inatt är det slut med det. Nu ska vi ta kampen och försöka få bort det. Inatt ammade han  02, 04, 06! Jag orkar inte med det mer, kan knappt stå på benen de dagarna Men jag tror det är mest snuttande på natten. På dagarna vill han ju inte ens amma, fast han är hungrig eftersom han tar ersättning istället..

Älskar mina pojkar! Anton 080228 och Olle 110619
  • hugger i sten

Vi har inte riktigt fått rutiner ännu, eller det kanske vi har, men jag tittar inte på kl när T säger till vad hon vill göra.

Men ungefär så här ser en dag ut:

6-8 ammar

ca 10 ammar

12.30-13.30 ammar och en smakis med mat el gröt och frukt eftetåt

16-17 ammar ibland lite mat eller frukt

19-20 ammar

1-3 nattamning, inte alltid men oftast

Thea har haft problem med magen så vi har tagit det väldigt lugnt med maten men hon börjar bli mer och mer sugen så jag ger mer och mer. Ser också att jag ska försöka sätta in ett mellis till på eftermiddagen. Thea blir 7 mån den 13 

• Toffs
    Nikki81 skrev 2012-02-05 07:17:08 följande:
    Har har vi en till som kranglar med maten. Hon har aldrig varit sarsklit matmotiverad och aven som spadbarn var hon inte sa pigg ens pa brostmjolken. Nu ammar hon iallafall bra men maten gar val si sa dar.

EN typisk dag hos oss ser ut sa har:

3 (pa morgonen) amma
    5 amma somnar om
    6-7 ammar
    8 grot (fast vill oftast inte ha)
    10 amma
    11 mat (fast ater oftast inte sa mycket)
    14 amma samt far smaka lite frukt (direkt fran frukten) och det hon tar da oftast nagra bitar
    16-17 mat eller grot (groten brukar ga ned men maten bara ibland)
    18.30 amma (ibland grot innan om hon at mat innan och har aptit den dagen)

F ammas tre ggr per natt och 2-5 ggr på dagarna, beroende på dagsform, så jag tycker inte det ser mycket ut för er...:) Alla barn är ju individer... men det kan ju vara klokt som du säger att avvakta med amning och bjuda mat först. F spottade bara ut gröten första två månaderna, det är nu sen två veckor tillbaka mycket bättre och han äter bra. Både mat och gröt.
  • EnStyckAnna

Jag förstår inte hur ni lyckas få in så många måltider!
    Här hemma blir det blankt nej om jag försker erbjuda mat oftare..

Våra dagar ser ut så här:

Stiger upp kl 8.30,
    ca 9.00 äter gröt

ca 12 matlunch

ca 15 erbjuder mellanmål/fruktblandning/amning

ca 19 välling

ca 20 kvällsamning (som inte är jätteintressant)

Under natten ammas det oftast kl 01, 03 och 05, försöker att inte amma senare än 05 för då vill han inte ha gröt till frukost...

Så det blir ca 4 riktiga måltider/dygn, känns som jättelite men ungen växer så det knakar.. Är snart 8 månader och redan stl 80 i kläder...

Svar på tråden Juni/Juli mammor...