• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • auo

haha jag känner igen det .. fast vi har våran vid mig ändå ...  hon pressar sig mycket när mig så att även jag måste kolla att jag själva ska ha lite andrum i sängen . nu när vårt 7 tänd började titta ut har vi haft en hel månad liknande . inga riktiga sömnstunder vid dagen sen på natten vaknade hon hela tiden 2-3 gånger och då va det oftast 1 timme vakentid . sen började hon helt blötsligt att vakna kl5 eller 6 på morgonen . och va vaken nästan hela dan .. och mycket arg när det var dax att vila men övrigt har det vart roligt  att se hur hon utvecklar hela tiden . fast vi har haft strul igen med d vitaminer .. magen blev hård igen med detta .. gav hel månad nytt sort av dvitaminen men nähhe vi kan inte helt enkelt . allt har jag försökt .. även med kiwi .. men det tyckte hon inte ens om . men nu har jag börja ge extra olja i maten . köper burkmat . och till lägger en matsked extra till ..jaja tänder dom är roliga .. räknade . att det är bara 13 kvar .. Tungan ute

• Nikki81
    auo skrev 2012-02-26 21:53:06 följande:
    haha jag känner igen det .. fast vi har våran vid mig ändå ...  hon pressar sig mycket när mig så att även jag måste kolla att jag själva ska ha lite andrum i sängen . nu när vårt 7 tänd började titta ut har vi haft en hel månad liknande . inga riktiga sömnstunder vid dagen sen på natten vaknade hon hela tiden 2-3 gånger och då va det oftast 1 timme vakentid . sen började hon helt blötsligt att vakna kl5 eller 6 på morgonen . och va vaken nästan hela dan .. och mycket arg när det var dax att vila men övrigt har det vart roligt  att se hur hon utvecklar hela tiden . fast vi har haft strul igen med d vitaminer .. magen blev hård igen med detta .. gav hel månad nytt sort av dvitaminen men nähhe vi kan inte helt enkelt . allt har jag försökt .. även med kiwi .. men det tyckte hon inte ens om . men nu har jag börja ge extra olja i maten . köper burkmat . och till lägger en matsked extra till ..jaja tänder dom är roliga .. räknade . att det är bara 13 kvar .. Tungan ute
    Oj 7 tander! Har ar vi fortfarande tandlosa!! Sa jag har allt det dar roliga framfor mig!

Alexa har ocksa vart gnallig i helgen sa vet vad du menar SamsonS med att det tar en massa energi. Men vet inte om det berodde pa att jag at en kaka med mjolk och smor i eller om det var nagot annat.

Vi hade 8 manaders koll forra veckan och hon ar nu 70 cm lang och 7,3 kilo tung. Var son var ungefar lika lang och 9,3 kilo tung vid samma tidpunkt! Sa var lilla tos ser sa spinkig ut i jamforelse med vad han gjorde vid den aldern. Men BVC var inte oroliga utan sa att hon sag halsosam ut.

Hon har dessutom borjat ata lite! Det ar inga mangder men far i henne lite av var mat ibland. Den senaste veckan har hon atit bade kottfarsas med makaroner, ris med en tonfisk och tomatgryta, kycklig korv, stek, samt lite annat smatt och gott. Hon verkade inte ens ha nagot emot den hackade loken som var i saserna. Jag har upptackt att jag kan fa i henne lite av den pureen jag gjorde tidigare om jag blandar i lite pasta sa hon far bitar att ata istallet for bara puree.  Ja det kanns som ett stort steg for var lilla tjej som vagrade ALL mat forrutom baby groten sedan hon var 4 manader!

Nu ska jag packa matsacken. Vi ska ivag och traffa svenska lekgruppen i en park nar ALexa vaknar! 
  • Ppilla

Vi har kaos med rutiner. Är förkylda till tusen och allt är återigen putsväck.
    Vaknar på nätterna och vägrar somna om.
    Vägrar vila trots att hon är trött. Vill knappt äta (vilket är förståeligt om man knappt kan andas med näsan). Värre blir allt när man själv också är sjuk och har noll tålamod

• SamsonS

Jag har en liten fråga angående mat...
    C äter en flaska välling på morgonen när hon vaknat, sen en flaska ersättning till mellanmål beroende på när hon vaknade. Till lunch äter hon ungefär en hel burk mat + en halv burk frukt, sen får hon ersättning igen till mellanmål, gröt till kvällsmat + att jag ammar innan hon ska sova. Nu har jag börjat fundera på att ge henne lagad mat på kvällen också, hur har ni andra gjort? Kan jag bara helt byta ut gröten mot annan mat? Skippa vällingen helt på morgonen och ge gröt istället, eller variera mellan gröt och välling?

Hon är inte så stor i maten men räcker detta eller behöver hon äta mer?

08 150ml välling
    10 120-150ml ersättning, här vill hon inte ha alltid
    11.30 lunch, hel burk plus frukt
    14.30-15 150ml ersättning
    18 Gröt och frukt
    19 Ammar

• FridaKarin
    SamsonS skrev 2012-02-28 12:57:24 följande:
    Jag har en liten fråga angående mat...
    C äter en flaska välling på morgonen när hon vaknat, sen en flaska ersättning till mellanmål beroende på när hon vaknade. Till lunch äter hon ungefär en hel burk mat + en halv burk frukt, sen får hon ersättning igen till mellanmål, gröt till kvällsmat + att jag ammar innan hon ska sova. Nu har jag börjat fundera på att ge henne lagad mat på kvällen också, hur har ni andra gjort? Kan jag bara helt byta ut gröten mot annan mat? Skippa vällingen helt på morgonen och ge gröt istället, eller variera mellan gröt och välling?

Hon är inte så stor i maten men räcker detta eller behöver hon äta mer?

08 150ml välling
    10 120-150ml ersättning, här vill hon inte ha alltid
    11.30 lunch, hel burk plus frukt
    14.30-15 150ml ersättning
    18 Gröt och frukt
    19 Ammar
    Min son är 7 månader. Han äter såhär:

8.00 gröt
    12.00 lunch, nästan en hel burk + lite frukt
    16.00 middag, nästan en helt burk+ lite frukt
    18.00 gröt
    19.30 välling/ersättning och då somnar han med flaskan i munnen ;) 
  • FridaKarin

Lagar ni egen mat till barnen eller kör ni burk?

Har lite ångest över att jag ger burkmat.  

• Ofeigur

Jag ger mest burk men lagar ibland egen mat. Men fryser inte in utan hon får det vi äter fast utan salt och starka kryddor. När jag åker någonstans har jag alltid med mig burkmat. Smidigt och man vet att dom får i sig det dom behöver.

• FridaKarin

Min vän lagar all mat till sin son. 

Men Vidar är mjölkallergiker och jag är så rädd att jag skulle ge honom något som innehåller mjölk. I burkarna är det så lätt att veta :) Och så gillar jag att de står sig utan kylskåp (oöppnade) om vi åker bort någonstans.  

• FridaKarin

Idag ställde sig Vidar upp själv med hjälp av hans bil :) Liten börjar bli stor. Kryper runt överallt.

Svar på tråden Juni/Juli mammor...