• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • auo

och här har vi problem med damsugaren ... direkt när jag sätter den igång då skriker hon så att skakar ..  fast vi borstar våran 7.5 tänder innan amningen . och varje gång när det är dax till ny tand är en jobbigt period . hon sover inte och gnäller .. men hon växer och äter som ska .. 

• hugger i sten

Vi märker också av utvecklinssprånget. T har inte fått några tänder ännu. Men nu är hon "rädd" för alla nya människor som inte är mamma eller pappa. Hon blir jätteledsen om någon går från henne och bryter i hop för att hon blir lämnad. Om jag sitter bredvid henne kan hon leka jättebra, säkert 15-20 min men jag får inte röra mig. Så laga mat, städa m.m. är svårt, men sitta vid datorn, tv:n eller läsa går bra. Men sånt kan man ju inte göra hela dagarna. 

Här står det lite om utvecklinssprång 6:

- SPRÅNG 6 - 

Vecka 32-37 börjar orosmolnen hopa sig igen. Det kan visa sig genom att barnet sover dåligt, tappar aptiten, blir klängigt och krävande. 

Utvecklingssprånget, som sker vid 8-9 månaders ålder, kan kallas för kategorisprånget. Det innebär att barnet upptäcker att olika saker kan ha vissa egenskaper gemensamt. En katt är en katt antingen om den är vit eller svart eller randig och antingen om den finns på foto, på TV eller i verkligheten. 

När barnet lärt sig detta börjar det att studera omvärlden på ett nytt sätt. Det utforskar vad som gör någonting till just ett hus eller en hund. Det börjar också lära sig vad som gör att något är stort eller litet, mjukt, hårt, klibbigt och så vidare. 

Så kan du hjälpa barnet: Låt barnet jämföra föremål - kalla, varma, lätta, tunga. Barnet tycker om att utföra små uppgifter; till exempel att räcka mamma tandborsten. Det kan få trycka på olika knappar: ringklockan, strömbrytaren, bussknappen. På så vis lär sig barnet sambandet mellan vad den för och vad som händer därefter. 

• Ofeigur
    auo skrev 2012-03-11 23:11:15 följande:
    och här har vi problem med damsugaren ... direkt när jag sätter den igång då skriker hon så att skakar ..  fast vi borstar våran 7.5 tänder innan amningen . och varje gång när det är dax till ny tand är en jobbigt period . hon sover inte och gnäller .. men hon växer och äter som ska .. 

Indra älskar damsugaren! haha hon åker efter den med gåstolen och är i vägen hela tiden! =)
  • trollis 81

Jag satte Kalle på dammsugaren idag så han åkte på den, han är oxå rädd för den annars men ikväll när han satt på den gick d jättebra

• Nikki81
    auo skrev 2012-03-11 23:11:15 följande:
    Ja var lilla tjej ar lika dan. Hon blir radd for hoga ljud. Matberedaren ar ett exempel och hon borjar gallskrika aven fast jag haller i henne. Min son, som ar 3,5ar, gillade inte heller dem och gor det fortfarande inte. Han satter sig pa soffan om vi dammsuger eller gar in pa sitt rum om jag anvander matberedaren.

Alexa har sedan hon borjade krypa for tva veckor sedan borjat stalla sig upp och tar nagra steg langst med mobler. Idag drog hon sig upp pa brorsans sang och lyfte upp benen och dinglade i nagra sekunder innan hon borjade gnalla och vi lyfte ned henne. Ar det normalt??  Var son var sa himla annorlunda. Jag tror inte att han kunde dingla forrans han var over 2 ar. Han var aven mycket lugnare som bebis och tog sin tid att lara sig saker. Tycker att det gar sa himla fort med Alexa. Men sa jamnfor jag ju bara med min son. : ) 

Alexa satte aven i halsen idag. Det var inte alls en sarskilt trevlig upplevelse! Jag tror att hon maste ha stoppat ett lov i munnen i parken idag sa nar jag matade henne ris och curry sa maste lovet akt ner i halsen for hon borjade hosta och fa svart att andas. Jag lade henne pa knat och borjade dunka henne i ryggen. Det slutade med att hon spydde och jag hittade lovet i munnen. Valdigt laskigt men det gick bra!  
  • EnStyckAnna

Tänk så olika barn kan vara! Vide älskar dammsugaren, han kryper efter den som en galning och reser sig mot det varma utblåset där bak på dammsugaren... Ser helkul ut, där står ungen lutad mot dammsugaren och kippar efter andan i den varma luften, men han måste tycka det är roligt för han gör det om och om igen...

Han har även börjat resa sig mot saker, just i skrivande stund så står han här brevid mig vid bokhyllan och tömmer den på böcker... ;)

• auo

idag va vi på bvc  8 månader kontroll .. min tjej har inte gått upp i vikt  mera än 30 gramm på 2 veckor . och inte växt heller ..  fast hon äter som ska .. tror att måste öka då portionen .. bvc sköterska tyckte att jag ska ge ännu mera mat .. viss har vi vart nu förskyld med men .. hmm bara 30 g på 2 vecka .. 

• Nikki81
    auo skrev 2012-03-15 21:35:01 följande:
    idag va vi på bvc  8 månader kontroll .. min tjej har inte gått upp i vikt  mera än 30 gramm på 2 veckor . och inte växt heller ..  fast hon äter som ska .. tror att måste öka då portionen .. bvc sköterska tyckte att jag ska ge ännu mera mat .. viss har vi vart nu förskyld med men .. hmm bara 30 g på 2 vecka .. 
    Nar min lilla tjej gick ner pa nagra veckor sa sa de till mig att det ar normalt. De gar inte langre upp lika mycket varje vecka och vissa veckor kan de sta still eller till och med ga ner. Det ar darfor de inte vager bebisar lika ofta nar de kommer over en viss alder. Sa tror inte att du behover oroa dig om hon nu inte verkade energilos och valdigt trott. : ) 
  • Ppilla

Har en tjej som fortfarande vägrar att krypa.
    Troligtvis kommer hon aldrig att göra det heller.
    Upp och gå hela tiden vill hon. Antingen i gåstol eller med hjälp av någons fingrar. Så idag ska vi iväg med mormor och handla lära gå skor.
    Känner att min dotter är väldigt frustrerad av att inte kunna ta sig någonstans på egen hand. Å

• SmåBustroll

Lilla O kryper inte heller, men ålar äntligen. Men han vill också helst gå och hålla i någons händer

Svar på tråden Juni/Juli mammor...