• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • SamsonS

Min stora fråga kom nog bort lite...men kan jag byta ut grötmålet mot lagad mat direkt? Eller hur ska man göra? :)

• Ppilla

Samson: vi gjorde det. Fast gick från ersättning till mat då gröt vägras här hemma.

Maja äter följande
    4-5 välling
    8 lite macka
    12 lunch oftast hemmalagad ca en burk plus frukt
    14 mellis i form av frukt
    16-17 lagad mat och efterrätt
    19-20 välling

Vill verkligen få bort/ senarelägga "natt" målet kl 4-5 för detta gör att hon knappt vill äta frukost. Men det är inte jag som bestämmer i detta hushåll, utan en sparvel på 8 mån

• Ppilla

Glömde ju skriva att så fort Maja började med "större" bitar i maten så var det hemmalagat som gällde. Känns så mycket enklare. Dock har hon vägrat "bitar" nu i två dagar då hon varit förkyld så hon har ätit burkmat från 5 månaders. Men nu när hon börjat bli frisk så är det hemmalagad som gäller.

• hugger i sten
    SamsonS skrev 2012-02-28 12:57:24 följande:
    Jag har en liten fråga angående mat...
    C äter en flaska välling på morgonen när hon vaknat, sen en flaska ersättning till mellanmål beroende på när hon vaknade. Till lunch äter hon ungefär en hel burk mat + en halv burk frukt, sen får hon ersättning igen till mellanmål, gröt till kvällsmat + att jag ammar innan hon ska sova. Nu har jag börjat fundera på att ge henne lagad mat på kvällen också, hur har ni andra gjort? Kan jag bara helt byta ut gröten mot annan mat? Skippa vällingen helt på morgonen och ge gröt istället, eller variera mellan gröt och välling?

Hon är inte så stor i maten men räcker detta eller behöver hon äta mer?

08 150ml välling
    10 120-150ml ersättning, här vill hon inte ha alltid
    11.30 lunch, hel burk plus frukt
    14.30-15 150ml ersättning
    18 Gröt och frukt
    19 Ammar
    Om hon är nöjd tror jag inte att du behöver ändra något, men verkar hon missnöjd eller hungrig då kan du byta ut gröten mot maten. Med min stora dotter märkte jag att jag inte kunde ge protein till middag då bajsade hon på natten så jag gav gröt eller rotfrukter till middag och bytte ut eftersom. Med T har det fungerat mycket bättre hon gick från små smakportionen till att skippa amningen och bara äta mat.

Så nu när hon är 7,5 mån äter hon.

6.30 Ammar (inte alltid, men oftast)
    8.00 Gröt
    11.30 ca 1/2 burk + lite frukt
    14.00 Ammar
    16.30 ca 1/2 burk + lite frukt
    19.00 Gröt + ammar
  • hugger i sten

Vi ger både hemlagad och burkar. Än så länge äter T det som jag stoppar i munnen på henne. Hoppas att det fortsätter så

• EnStyckAnna

Här hemma lagar jag all middagsmat + fruktmos själv, har 4 recept jag gör storkok på lite då och då och har frysen full.. Blir bra mycket billigare så och så känns det nyttigare på ngt sätt...  Den enda burken jag köper är en fruktmos med blåbär o hallon som Vide får till sin morgongröt.. ;)

Nu är han snart 9 mån o äter bara 4 måltider/dag, kl 9, kl 13, kl 17 och kl 20, sen är det fri amning nattetid.. Har försökt ge mellanmål men då är han inte hungrig till huvudmålen så det fick vi strunta i...

• Ofeigur

I onsdags reste sig  Indra mot sin aktivitetsgrej och fick smak för det och gjorde det hela tiden när jag satte henne ner haha Snuttan! Nu är det snart full fart här hemma kan jag tro=) Även en liten framtand har kommit fram. =)

Trevlig helg!!

• Nikki81

Har har vi ocksa en liten tjej som gjort manga framsteg. Pa mindre an en vecka har hon borjat krypa och stalla sig upp. Det ar svar att forsta att hon inte ens alade for mindre an 3 veckor sedan!

Vi har aven slutat med nappen har. Hon vaknade for manga ganger pa natten och ville ha nappen att vi bestamde oss for att ta bort den nu. Nagon mer som gjort nagot liknande?

Jag har jatte svart att amma Alexa numera pa dagen. Jag kan oftast bara amma pa natten eller nar hon forst har vaknat. Forsoker jag ge henne mjolk nar hon varit vaken sa suger hon ett par ganger men knuffar sedan bort sig. Helt olik sin bror som kunde snutta dagen lang om han fick. Ammar jag henne nar hon forst vaknat brukar hon inte vilja ha mat aven nar jag vantar en timme. Jag som vill minska ned pa nattammandet, men just nu ar det da hon far i sig sin mjolk? Nagon med liknande problem? Hur mycket mjolk far era bebisar nu?

Angaende barn nr 3 sa bestamde vi oss for att vanta ett tag och jag hamtade ut minipiller. Men har inte borjat ta dem annu och nu har vi blivit lite osakra igen. Vi vill garna ha barnen relativt tatt och vantar vi sa kan det latt ga 4-5 ar innan vi forsoker med barn nummer tre da vi planerar en Sverige flytt om ca 2-3 ar och jag vill helst jobba ett ar i Sverige forst. Men forsoker vi kanske vi gor det i nagra manader runt juni och om inget hander vantar vi kanske ett tag. Vi ska gifta oss efter jul sa jag vagrar att vara i forsta trimestern da jag mar sa himla daligt da!

• SamsonS

Här ammas det nästan ingenting alls längre. Snuttar lite innan läggdags och liiiite liiite på natten. Hon vill inte längre och får ersättning istället. Provade ju att byta ut kvällsgröten mot lagad mat, men hon blev hård i magen på en gång, så nu är vi tillbaka på 1 burk+ frukt till lunch, gröt på kvällen och resten ersättning.

I morse upptäckte jag även att den första tanden har tittat fram!!! Äntligen! Och vi fick förklaringen till de 2 senaste veckornas gnäll och totalt kaos med rutiner.

På tal om fler barn, här dröjer det nog ett par år. En till vill vi nog ha men om 3-4 år. Vill inte ha för tätt och vår livssituation hållet inte för ett barn till så snart :) satte in spiral för snart 2 månader sen, fick tillbaka mensen för en vecka sen ungefär. :)

• Liniz77

Här ammas det sjukt mkt igen:( Iris är så förkyld o samtidigt fått två tänder uppe. Sömnen som äntligen satt bra o minskningen av snuttandet på natten är tillbaka på ruta ett. Feber o täppt näsa o illvrål då funkar bara bröstet...

Svar på tråden Juni/Juli mammor...