Inlägg från: MammaJennii |Visa alla inlägg
  • MammaJennii

Juni/Juli mammor...

MorsLillaOlle skrev 2011-07-24 22:59:10 följande:
    Anton är inte svartsjuk alls än. Han älskar lillebror mer än alla andra säger han, och säger lätt 5 ggr per dag hur söt han är. Han vill hela tiden titta på honom och klappa på honom. Han har blivit lite mer kramig och kärleksfull mot mig, säger "Jag älskar dig mamma" flera ggr om dan Men han har aldrig sagt ett ont ord om Olle.

Ja ta gärna en 5-6 kg

Ofeigur: Tack   Ska bli kul att få se lilla Indra snart!
    Jag fick som tur var inga bristningar denna gång heller. Drygt om de kliar! Avslaget försvann efter ca 3 veckor, fast då hade det bara varit ytterst lite sista veckan. Men jag har fortfarande ganska mkt flytningar. Räknas det till avslag, eller kan man börja bada nu tror ni? Ska kolla med BVC-tanten på torsdag om hon vet.
    Jag vill också ta ett varmt bubbelbad :) det var så länge sen
  • MammaJennii
    sensommarbarn skrev 2011-07-25 16:49:11 följande:
    Jag hoppar gärna in här med! =)
    FIck vår dotter den 17/7 BF+14, än så länge mest bara äter och sover och bajsar hon ;) Imorgon ska vi på premiärvägning på BVC!

Nåt som är lite läskigt är att det knakar i hennes käke när hon ammar, började på vänster sida.. Det liksom hoppar till som om leden är på väg att hoppa ur led... Nu har det börjat lite på höger sida med, men samtidigt låter/känns det inte lika ofta på vänster sida... Hon verkar inte lida av detta, men tycker det borde låta läskigt i hennes huvud eftersom jag hör det klart och tydligt!
    Väntar på en tid till barntandläkaren, men de har semester allihop just nu... Läkaren på BB-hemvård hade aldrig hört eller känt nåt liknande, men trodde inte det var nåt farligt...

Hoppas ni andra har det bra i värmen med era små!! =)
    Grattis till tösen :)
  • MammaJennii
    MorsLillaOlle skrev 2011-07-25 15:08:57 följande:
    Mina tuttar gör också ont fortfarande! Spänner som satan ibland när det börjar forsa, men värst är nog bröstvårtorna! Olle har alltid haft lite väl litet grepp, men jag har inte fått till det, han bara stänger munnen när han närmar sig. Gör ju för tusan ont av duschstrålen! Hoppas detger sig snart för jag tycker det är så mysigt att amma Hade inga problem med storebror så jag hoppas på en vändning snart.

Ang sovning är det lite olika. Vissa dar sover han hela tiden. Andra (som idag) blir det bara korta stunder här och där...helst på mig   

Välkommen Toffs!
    Mina bröst spänner också och sticks så det känns när hon ska äta..
    Min dotter tog också för lite i bröstet så fick sår, men fick ett tips att ta bröstvårtan längre upp på överläppen så dom måste gapa mer och lura henne lite sen när hon gapar stort så trycker jag snabbt henne mot bröstet. det funkar jätte bra :) Hoppas det blir bättre
  • MammaJennii
    Ofeigur skrev 2011-07-25 22:28:22 följande:
    Välkomna alla nytillkomna! 

Idag var vi på bvc och vägde och mätte lillfisen och hon hade gått upp 85g! =) Nu verkar det som att det vänder och tanten tyckte hon såg ut att ha gått upp redan  när vi tog av henne kläderna. Det var skönt att hon hade gått upp så det inte är ngt fel. Nu fortsätter vi såhär så får vi se hur det blir. Tycker att det är bra att kunna blanda lite med ersättning och bröstet. Och så vet man att hon blir mätt. 

När jag börjar amma så gör det lite ont i bröstvårtorna men det går över rätt så fort. Sen känns det inte mkt.  Har inte behövt använda ngn amningsnapp. 

Indra sover också jättemkt. Får väcka henne vart tredje timme också och det är en sväng på kvällen/natten  som hon är vaken lite längre och brukar ha kvalitetstid med pappa då och ligger på hans bröst och myser och pratar.         
    Vad skönt att hon har gått upp.  :)
    Spyr hon mycket eftersom hon får ersättning? vad ger ni för ersättning?
    Vi ska väga lillan på onsdag för att se om hon behöver ersättning.
  • MammaJennii
    Ofeigur skrev 2011-07-27 10:28:48 följande:
    Ja det var jätteskönt. Nu vet vi att hon får i sig det hon ska. =) Nej hon spyr inte mkt inte men var ju så stor när hon föddes så det kan bli så när dom har kommit ut at dom bara sover och sover ochhar svårt att hålla vikten pga av sömn och att mjölken inte är riktigt tillräcklig i början innan det har kommit igång. Men nu finns det mkt mjölk och hon får äver ersättning ofta så hon är mätt. Vi väcker henne vart tredje timme nu också  ett tag så får vi se hur det går=)

Skönt att han gapar ordentligt nu Toffs.=) 
    Den smärtan med såriga bröstvårtor klarar man sig utan. Hade det med sonen. =(

Vart ligger era bebisar och sover på natten? Indra ligger i våran säng och det är ju både bra och dåligt tycker jag. Jag har svårt att slappna av när hon ligger där och vill inte vända på mig heller så jag inte har koll på henne. Vad har ni för erfarenheter? Hur gör ni och hur funkar det? Funderar på att börja lägga henne i sin säng när  hon har ätit färdigt i sängen och så får hon sova där tills hon vaknar och vill ha mer mat och sen tbx igen i sin säng fast  då står den ju brevid min säng. Svårt det där. Det är ju smidigt att ha henne brevid sig också och så för närhetens skull.    
    Carma ligger i våran säng och sover, vill ha henne där för att hon spyr så mycket så jag vill ha koll. Jag har spjälsängen bredvid sängen och en liten kudde emellan så hon kommer ingenstans :p
    Hon sover väldigt bra på natten, vaknar när hon ska äta sen somnar om igen om hon inte spyr..
    Min äldsta dotter låg också i våran säng ganska länge. Hon vaknade av minsta lilla ljudet och var jätte svårt att somna om igen.
    När hon var lite mer än ett år så körde vi 5 minuters metoden och hon somnade efter 3 minuters gnäll och har somnat helt själv sen dess i egen säng och eget rum :) Såå härligt. Innan fick jag vagga henne mellan 1-2 timmar sen vaknade hon direkt när man la ner henne
  • MammaJennii
    Toffs skrev 2011-07-27 13:55:00 följande:
    Jag funderar över det här med napp, när kan man börja med det? Det finns ju många fördelar med napp men jag vill gärna avvakta tills han är helt hundraprocentig på amningsfronten..
    Vi började med napp när våran var 2 veckor ungefär, hon var jätte snuttig och jag hade småsår som gjorde jätte ont när hon bara ville snutta. Men då ammade hon helt och så innan vi började med nappen.
  • MammaJennii
    sensommarbarn skrev 2011-07-29 11:09:05 följande:
    Åh efter att ha varit superpigg och orkat med massor första veckan har jag totalt gått in i en vägg... Är helt sjukt trött och kan somna när som känns det som... =/ Inte blir det bättre av att Ebba gärna ammar hela kvällarna (känner att jag blir tröttare just när jag sitter och ammar...)
    Som tur var städade/plockade jag undan i hela huset förra veckan när jag var pigg ;) Så det känns inte som om det är hela världen om jag sitter i soffan ett par dagar.. Får bara så dåligt samvete för treåringen... Först har jag varit jättetråkig hela våren när jag var gravid och nu när jag inte är det längre är jag fortfarande tråkig... Hoppas bara det går över snart!

Har en fråga till er andra om avslaget: vissa dagar har jag knappt några droppar och nästa dag är det rena störtfloden? Är det normalt? Kommer inte alls ihåg hur det var med sonen...

Här hemma ammar vi mest lite som Ebba verkar vara hungrig.. Är hon gnällig och inte vill ha nappen så testar jag att amma henne.. Men märker jag att hon är proppmätt (magen blir helt fyrkantig och stor) och jag vet att hon nyss ätit envisas vi lite mer med nappen, då är det oftast magknip som är boven... Håller inte riktigt koll på tider, nåt som min mamma är väldigt nog med när hon är här på besök! Hon är ju av äldre generation och tror att det fortfarande är minst fyra timmar mellan målen som gäller (även om jag förklarat för henne en miljon gånger att det inte är så...)
    Jag känner mig också trött jämt. Har en söt 2 åring som trotsar vääldigt mycket så det tar på ens krafter.Som tur är så är min pojkvän ledig en vecka till tills dottern börjar på dagis igen så det är skönt med hjälp. Är du själv med dina två?

Jag har också så med mitt avslag, fast blir det för mycket så ring till förlossningen där du låg och hör med dom..
  • MammaJennii

Vi har inte heller kläder på tösen när vi är hemma, hon spyr så mycket så det känns så meningslöst. Det är så extremt varmt i våran lägenhet också.
    Hon sover jätte bra på nätterna, vaknar när hon spyr och vill ha mat sen somnar vi igen :)

Hon vägde 3405 g när hon föddes.
    2 dgr 3232
    6 dgr 3236
    10 dgr 3252
    13 dgr 3492
    18 dgr 3634

Vi ska till BVC på fredag igen och väga henne, det märks ju att hon går upp i vikt men jag förstår inte hur eftersom hon kräks så mycket :/

Amningen går bättre nu, alla sår borta förutom det "skärsår" som jag har som gör ont. Fast det kommer så mycket mjölk i början så hon sättter ofta i halsen och får jätte svårt att andas, det har hänt flera gånger, tycker det är rikitgt obehagligt. Är det nån mer som har en liten som får så?

Vi har en stor tjej som är 2 år hemma som är i tråtsåldern. Jag tycker det är så jobbigt när hon inte vill lyssna på mig och står bara och ler och lyssnar inte.

Nu längtar jag verkligen tills jag kan börja träna så man får lite snygg rumpa och ben :D
    Jag ska böja lite smått nästa vecka då stora tjejen börjar på dagis. Lång promenader sen små jogging turer sen simma nångång och gymma om jag har råd annars får man göra ett eget gym hemma eller ute :)
    Är det nån mer som bor i Stockholm? Skulle vilja ha nån att träna med :) Få lite motivation!

• MammaJennii
    smulan1704 skrev 2011-08-01 18:23:01 följande:
    Hur många veckor är din lilla? Jag vill också börja träna så snart jag kan.. Men vår lilla tjej är bara 3 veckor så det kanske är lite tidigt.. Tyvärr bor jag inte i Stockholm.. Men vi kan ju peppa varann här i tråden=)
    Hon är också ungefär 3 veckor. Hon kom den 9 juli :)
    Jag tänkte iaf vänta tills det har gått 6 veckor då tänkte jag börja träna lite lätt! Alla verkar vilja gå ner i vikt Jag viill gå upp i vikt! Få en fastare rumpa och ben :)
  • MammaJennii
    Fiaaaa84 skrev 2011-08-01 19:40:37 följande:

Hej!

Hoppar in här jag med om det går bra! Vi fick vår lille Wilhelm den 22/6. Han blir 6 veckor nu på onsdag. Tiden går fort! Bor i Stockholm.

Jag har likadant att det kommer för mycket mjölk ibland så att han sätter i halsen. Han blir såklart jättesur och börjar gallskrika. Det är jättejobbigt. Fick rådet på BVC att pumpa ur innan jag ammar, det kanske funkar hemma någon gång men inte direkt när man är ute på stan... Det konstiga är att det bara är så ibland och oberoende av hur fyllda brösten är. De kan vara sprängfyllda och amningen funkar ändå utan problem!

Skulle också behöva komma igång och träna, 10kg till min målvikt. Har inte kommit igång alls utan mest suttit still och ätit kaffebröd med alla som besökt oss dessa veckor. Men nu är det slut på det, ska verkligen försöka ta tag i träningen nu! 

Härligt! :) Ja tiden går väldigt fort.
    Är det ditt första barn?
    Jag ska ocså börja pumpa ut lite innan och se vad som händer
Svar på tråden Juni/Juli mammor...