Inlägg från: MammaJennii |Visa alla inlägg
  • MammaJennii

Juni/Juli mammor...

väntanstidernr1 skrev 2011-08-04 20:50:56 följande:
    Hallå! Idag har vi haft en vaken bebis i stort sett hela dagen, typ somnade 5 min o sen vaknade ledsen igen. Han kunde inte komma till ro. Ganska jobbigt då man inte får någon paus utan bara ska bära o bära hela tiden. Prövade bärselen men det var ingen hit. Funderar på att köpa en bärsjal. Någon som använder det?

Är era män hemma fortfarande eller är ni ensamma på dagarna. Sambon börjar jobba på måndag o jag är lite nervös. Då kommer väl 2 barns chocken! Men allt går ju, får försöka va lite positiv. Finns ju dom med många fler barn o dom fixar ju det! Jag förstår bara inte hur:)
    Jag har både bärsele och bärsjal, hon gillar att sitta i båda. Har inte kommit på riktigt hur man ska lägga henne i bärsjalen så har bara använt henne sittandes. Jag har en sjal från www.easyhug.se. Jätte bra och man kan ha den på så många sätt! :)

Min pojkvän är hemma tills söndag börjar jobba på måndag.  Jag har också varit lite nervös när jag har båda själv speciellt när man ska iväg nånstans, men det har gått bra :)  Dottern börjar på dagis på måndag så jag har inte båda på dagarna. Då är jag själv med Carma från 9-15.
  • MammaJennii
    väntanstidernr1 skrev 2011-08-04 22:35:23 följande:
    Mammajennii: tack för tipset, den bärsjalen såg ju smidig ut. Tycker det är viktigt att det får lätt att få på sig. Kanske ska beställa en, kollade tradera om man kan fynda billigare men icke.

Va bra att få ha på dagis 9-15, har du det 5 dagar i veckan? Här får dom bara gå 15 Tim/v om man är f-ledig. Så sonen ska gå tis-tors 8.30- 13.30. Blir nog bra för både honom o mig men man hinner inte mkt på dom timmarna. Förhoppningsvis sova en stund om det går o sen hämta igen!
    Ja den är jätte lätt att få på och av och jätte skön att bära på. Måste bara förstå hur man har den när bebisen ska ligga ner..

Jaha vad lite dom får vara på dagis!
    Jag förstår att dom vill att barnen ska vara tillsammans när man ändå är hemma, men det är ju tufft att ha en liten och fler barn så det är skönt att få vara själv på dagarna. Sen har min dotter dubbelt så roligt  på dagis med alla kompisar än med mig som bara bär runt på bebisen och sitter med bebisen i famnen i lekparken istället för att leka med henne..
  • MammaJennii

Carma blir 1 månad imorgon :)
    Var hos BVC idag och hon väger 3990 & 54cm! Så skönt att hon har gått upp fast hon spyr så mycket.

Vi ska också ha ett namnkalas..

• MammaJennii

Tjejen är vaken runt halv åtta till 9-10 sen sover hon i stortsett hela dagen förutom när hon ska äta. På eftermiddagen så är hon mer vaken nu och ligger och tittar oss djupt i ögonen :) otroligt mysigt
    Var ute nu på eftermiddagen med stora tjejen och lekte i parken medans carma och hennes pappa vilade ett tag.
    Jag tycker det är så viktigt att ha egen tid med alla och hon blev så glad när jag sa att mamma och Lollo skulle gå ut själva :)

Köpte Minifom efter vi varit hos bvc för att testa om det funkar mot hennes mage *hoppas*

• MammaJennii
    Ppilla skrev 2011-08-05 20:51:18 följande:
    Minifom prisar jag till skyarna. Lillan skrek konstant av magen. Två dagar med droppar så var hon bra. Nu vågar man inte sluta
    Vad härligt!  :) Jag hoppas verkligen at det hjälper, tycker så synd om henne och så kan man inte göra något åt det :(
  • MammaJennii
    väntanstidernr1 skrev 2011-08-06 18:41:35 följande:
    En fråga till er som har barn som bara vaknar för mat på natten o sen somnar om direkt. Har dom hittat dygnsrytmen själva lr har ni gjort nåt för att hjälpa dom med det, tex väcka på dagen? Melvin är vaken flera timmar varje natt och nu när sambon börjar jobba på måndag hade det vart skönt att sova lite på natten. Speciellt då jag har en 2 åring o inte kan sova på dagen. Har bi några tips?
    Carma sover hela natten och vaknar av sig själv när hon är hungrig. Vi har inte gjort nått utan hon har gjort så själv. Varför kan du inte sova på dagen? sover inte 2åringen på dan?
  • MammaJennii
    Ofeigur skrev 2011-08-06 09:41:08 följande:
    Ja det är ju jätteviktigt att ha ensamtid med syskonen. Tycker mindre barn är otroliga egentligen på att  välkomna in helt nya små personer i sitt liv. Vilken omställning det måste bli för dom. Speciellt om det har varit själv barn innan.

Håller tummar att minifom hjälper. Vi har inte  märkt så mkt av lillfisens mage än. Hoppas man slipper sånt. Ibland vaknar hon  när hon sover och skriker till så kommer det en prutt sen somnar hon om igen. Så det tycker jag inte är så farligt. Det är ju knappt att hon känner det själv. Men man vet ju aldrig. Det är väl ngr månader fram i tiden som dom kan få kolik va? 
    Kolik kan man ha från födseln.. Väldigt tur att man har fått slippa det. Fast man ska aldrig säga aldrig, finns ju vissa barn som har mått hur bra som helst och efter nån månad fått kolik..
  • MammaJennii
    Fiaaaa84 skrev 2011-08-06 10:12:03 följande:
    Hej!

Min lille son föddes den 22/6! Också vårt första barn. Han vägde 3360 g vid födseln och var 49 cm lång. 4 veckor gammal vägde han 4700 g och 56 cm lång. Så han har gått upp mycket, ska till BVC på måndag så det blir spännande att se hur mycket han väger då! Han spyr väldigt mycket så var lite orolig att han inte fick i sig ordentligt i början, men det verkar ju inte vara något problem.

Det har hänt mycket senaste två veckorna tycker jag. Han fokuserar mycket med blicken, följer med blicken, ler mycket när han får syn på mamma eller pappa. Har börjat jollra litegrann också! Mer stadig i nacken. Och sover bättre på nätterna, vilket han inte gjorde första tre veckorna :)

Han är dock rätt grinig på kvällarna och vill bli buren konstant, ofta får man inte sitta ner för då börjar han skrika. De senaste två dagarna har han bara velat bli buren av mig, så fort pappa tagit över har han börjat skrika. Kan de verkligen bli mammiga redan vid 6 veckors ålder??? Hoppas det går över snart så jag kan få avlastning.
    Kan tillägga att jag har en väldigt engagerad sambo som varit hemma med mig de första 5 veckorna och tagit hand om honom lika mycket som jag...
    Min äldsta dotter var väldigt mammig runt 5-7 månder har jag för mig, hon skrek när någon annan tog henne. Men det gick över efter nån månad. Så det är nog bara en period :)
  • MammaJennii
    sensommarbarn skrev 2011-08-06 13:45:44 följande:
    Usch alltså dessa amninghormoner gör mig tokig!! Ska ha kalas för stora pojken som fyller 3 på måndag, insåg precis att det kanske bara är max 15 år till han bor hemma... Och så kommer tårarna..... Tur att jag inte sminkat mej än ;)
    Fasen så här gråtmild brukar jag aldrig vara!

Tessamia: Så där var sonen med, otroligt lättväckt... Jag fick amma honom till sömns liggande brevid honom i sängen, sen försöka flytta över honom och sitta och puffa i baken tills han somnade om... Men det var myckte gråt och skrik... =/
    Min "räddning" blev när han blev 3,5 månader och vi började med lite gröt på kvällarna, somnade han lättare och min man kunde ta över nattningen... Men innan dess kändes det verkligen hopplöst vissa stunder... =/ Man blir väldigt låst...
    Du får trösta dig med att han kommer bo 15 lååånga år och ni kommer ha så mycket minnen och så roligt tillsammans så ta vara på dessa år :) Sen när han väl flyttar så kommer ni sakna varandra och bli så glada när ni ses :) !
  • MammaJennii

Jag orkar inte läsa igenom alla sidor men kan vi inte göra en Mamma-bebis lista på alla? :)
    Jag kan börja, kopiera det nedanför och skriv in dig själv under :)

MammaJennii- BF 12 Juli - Född 9 Juli - 3405 g & 50 cm - Stockholm

Svar på tråden Juni/Juli mammor...