Inlägg från: Larsson2006 |Visa alla inlägg
  • Larsson2006

Juni/Juli mammor...

Redan nu så måste han använda en stickad overall som mormor gjort. Den ser ut som Stitch från disneys Lilo

• Larsson2006

Jag känner igen det där med orolig sömm men tror våran groda började tidigt då han har blivit småsjuk. Han somnar bra i famnen men kämpar emot. Men när man lägger honom i sittpuffen eller sängen så är det mycket bråk innan han somnar åh när han väl somnat så vaknar han snabbt (efter typ max 30min. Upptäckte dock en sak inayy som ni andta kam tästa. Ha en liten nattlampa. Så fort jag släckte den vakna han åh skrek men tände jag blev han tyst direkt. Han har dessutom aldrig somnat om så fort efter nattmålet. Tog nyss bara 40min att byta blöja, mata (ersättning 135ml), rapa och somna själv i sängen. Det brukar ta 1-2timmar.

Tipps: Alltså testa en liten nattlampa. Vi har en liten fönsterlampa tänd i ett annat rum och dörren in till oss (där även han sover, fast i egen säng) öppen.

• Larsson2006

Vår lillkille har också börjat skrika sig till söms. Först var det bara nattetid men då räckte det om vi hade lite belysning från hallen som fick lysa in till oss men nu är det skrik vid varje gång han ska sova. Värkar inte vara nått som hjälper. Han blir lite lugnare om han får hålla handen och ha nappen.
    Sen så har jag blivit tokförkyld med feber och allt. Han var småsjuk i början på veckan men har blivit bättre. Jag orkar nästan inget. Nu under helgen så har min man hjälpt till jätte mycket men vete fan hur det ska gå i veckan. Jag blir så trött av feber. Har dessutom hög (för mig som normalt ligger strax under 36) pular i mig alvedon och alla möjliga mediciner. En sån här gång e de tur man inte ammar så man kan medicinera sig utan att läsa på bipack sedeln. Såg bla att halstabletterna jag äter får man inte ta om man ammar...

• Larsson2006

Jag är ochså sjuk. Maken och lill killen var sjuka förra veckan men bara lite snuviga. Sen blev min man frisk på torsdagen och i lördags hade vi sex åh sen dess blev jag tok sjuk. Har hög feber och snorig till tusen. Är alderles yr och kraftlös. Orkar inte lyfta honom så när gubben är på jobbet (måste ta igen de han va sjuk pga egen företagare) såhar jag honom i våran säng byter på honom och matar åh allt i sängen. Går rätt bra men han sover jättedåligt när det bara är vi två. Han tittar även konstigt på mig. Vet inte om han riktigt känner igen en hängig mamma som är jätteröd i nyllet av allt snytande och feber. Sen låter jag nog konstigt också eftersom jag är både täppt i näsan och hes. Han tycker inte om när jag nyser eller snyter mig...

• Larsson2006

Min lille har varit sjuk. Hade början till halsfluss och öroninflamation samtidigt. Men vi upptäckte fort att nått var fel och träffa läkare så han blev snabbt frisk efter kortare kurering.

Min man har nog bytt max 10 blöjor sen lillen kom. Han har dock börjat "leka" med honom en del. Sedan så matar han honom rätt ofta. Han är lite nervös och har inte riktigt kommit underfull med hur spädbarn funkar. Istället så är jan jätte hjälpsam hemma. Får nästan skäll så fort jag gjort annat än mat till oss åh lillen. Han e så överbeskyddande av mig pga att jag blev snittad.

• Larsson2006

Har varit på bvc idag. Nu är han 7v och väger 5110g och är 59,5cm. Han kunde tydligen sånt som han inte skulle kunna förns vid 3-4 månader och bvc sköterskan sa att det var antagligen därför han blev så grinig på eftermiddagen kvällen nu. För mycket att bearbeta. Jag höll för ögonen när jag la honom inför kvällen och från att han tokgrina åh sprattla när jag lagt ner honom tills att han somna så tog det 3minuter. Hoppas detta funkar imorgon också. (ta i trä).

Hans navel läkte helt typ bara 2 dagar efter att den lossnat och det gjorde den när han var ca 1v.

Vi har också börjat fundera på dop. Hur skall ni göra med gudföräldrar?

Var även till barnmorskan idag på efterkontroll. Hon berättade att allt såg bra ut och att det var bara att skaffa nästa när vi kände att vi orkade med. Vi har nämligen sagt att vi vill ha rätt så nära mellan dom då det är så för oss och våra "favoritsyskon". Nu gäller det bara att bestämma hur nära. Vi har bestämt att vi skall bestämma efter att jag fått första mensen. Har hört den kan dröja. Är det nån som fått sin än?

• Larsson2006

Vi fick aldrig till ammandet så jag pumpade men slutade med det när han var 5v.

Är lite gruvsam över att börja gråta på dopet. Har blivit sjukt gråtmild nu. Tror det beror till mycket på att jag inte sovit en hel natt sen jag blev gravid (trött).

• Larsson2006

Jaha... Hur FAN gör man nu då? Ramlade ner från en hög stege rätt ner på ett betonggolv. Är helt mörbultad. Hur tar man då hand om bebisen?

• Larsson2006

Mat: här äter vi en ordentlig frukost tillsammans. Sen äter jag nått litet till lunch, mjölk åh flingor eller macka åh the. Till middag lagar jag nått men vi brukar köpa hem ca 1gång i veckan. Har dessutom kvar en del av de storkok som jag gjorde innan förlossningen. De har varit guld värda! På kvällen så brukar vi kunna ta ossnått lite sött 2-3 godisbitar eller en kaka åh vi dricker oftast läsk. Orkar inte koka vattnet oftast.

Trotts denna usla "diet" så väger jag mindre nu än innan jag blev gravid. Bara magen som är lite rundare men de sa barnmorskan att de berodde på att musklerna inte satt mitt på magen än utan på sidorna.

• Larsson2006

Lill grodan bubblade redan från första dagen. Nu har han börjat spotta. Han kan få iväg spotten ganska långt också.

Oj vad jag känner mig efter nu angående dop. Vi har inte äns bokat kyrka eller funderat på vilka vi ska bjuda. Det har varit så mycket nu när vi alla varit sjuka och jag åh grodan fortfarande är det. Vi har dock funderat lite på datum åh skulle önska i slutet på november. Ingen annan som "ligger efter"?

Svar på tråden Juni/Juli mammor...