• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • MammaJennii
    Ofeigur skrev 2011-07-27 10:28:48 följande:
    Ja det var jätteskönt. Nu vet vi att hon får i sig det hon ska. =) Nej hon spyr inte mkt inte men var ju så stor när hon föddes så det kan bli så när dom har kommit ut at dom bara sover och sover ochhar svårt att hålla vikten pga av sömn och att mjölken inte är riktigt tillräcklig i början innan det har kommit igång. Men nu finns det mkt mjölk och hon får äver ersättning ofta så hon är mätt. Vi väcker henne vart tredje timme nu också  ett tag så får vi se hur det går=)

Skönt att han gapar ordentligt nu Toffs.=) 
    Den smärtan med såriga bröstvårtor klarar man sig utan. Hade det med sonen. =(

Vart ligger era bebisar och sover på natten? Indra ligger i våran säng och det är ju både bra och dåligt tycker jag. Jag har svårt att slappna av när hon ligger där och vill inte vända på mig heller så jag inte har koll på henne. Vad har ni för erfarenheter? Hur gör ni och hur funkar det? Funderar på att börja lägga henne i sin säng när  hon har ätit färdigt i sängen och så får hon sova där tills hon vaknar och vill ha mer mat och sen tbx igen i sin säng fast  då står den ju brevid min säng. Svårt det där. Det är ju smidigt att ha henne brevid sig också och så för närhetens skull.    
    Carma ligger i våran säng och sover, vill ha henne där för att hon spyr så mycket så jag vill ha koll. Jag har spjälsängen bredvid sängen och en liten kudde emellan så hon kommer ingenstans :p
    Hon sover väldigt bra på natten, vaknar när hon ska äta sen somnar om igen om hon inte spyr..
    Min äldsta dotter låg också i våran säng ganska länge. Hon vaknade av minsta lilla ljudet och var jätte svårt att somna om igen.
    När hon var lite mer än ett år så körde vi 5 minuters metoden och hon somnade efter 3 minuters gnäll och har somnat helt själv sen dess i egen säng och eget rum :) Såå härligt. Innan fick jag vagga henne mellan 1-2 timmar sen vaknade hon direkt när man la ner henne
  • Toffs
    Ofeigur skrev 2011-07-27 10:28:48 följande:
    Vart ligger era bebisar och sover på natten? Indra ligger i våran säng och det är ju både bra och dåligt tycker jag. Jag har svårt att slappna av när hon ligger där och vill inte vända på mig heller så jag inte har koll på henne. Vad har ni för erfarenheter? Hur gör ni och hur funkar det? Funderar på att börja lägga henne i sin säng när  hon har ätit färdigt i sängen och så får hon sova där tills hon vaknar och vill ha mer mat och sen tbx igen i sin säng fast  då står den ju brevid min säng. Svårt det där. Det är ju smidigt att ha henne brevid sig också och så för närhetens skull.    
    Första två veckorna sov jag och herrn i soffan hela natten eftersom jag inte tyckte amning i sängen funkade, och vi samsov om det gick, men nu försöker vi ha honom att sova i sin säng åtminstone några timmar varje natt, och hittills, peppar peppar, har det gått okej. Han knorrar lite men har sovit fyra timmar där två nätter i rad, sen efter matning så går jag upp och så lägger vi oss i soffan och kollar tv och myser och sover. jag är också hönsig och orolig för psd, så det är ännu en anledning varför vi vill ha honom i egen säng.. Sen blir det ju mycket mys på dagarna, så närheten får han ju ändå..

Jag funderar över det här med napp, när kan man börja med det? Det finns ju många fördelar med napp men jag vill gärna avvakta tills han är helt hundraprocentig på amningsfronten..

Nu ska vi ut, Freddan och jag, och plocka vinbär och koka saft! Kram på er!
  • MammaJennii
    Toffs skrev 2011-07-27 13:55:00 följande:
    Jag funderar över det här med napp, när kan man börja med det? Det finns ju många fördelar med napp men jag vill gärna avvakta tills han är helt hundraprocentig på amningsfronten..
    Vi började med napp när våran var 2 veckor ungefär, hon var jätte snuttig och jag hade småsår som gjorde jätte ont när hon bara ville snutta. Men då ammade hon helt och så innan vi började med nappen.
  • MorsLillaOlle

Vi började med napp ganska snart, typ efter 1-2 veckor. Storebror tog inte napp, men det ville jag att Olle skulle göra. Och så snuttig som han är är jag glad att det funkar (för det mesta). Var lite nojig med hur det skulle påverka amning så jag väntade tills det funkade. Det gör ju ont när han ammar, men som många sagt bara när han tar tag, sen känns det inte. Han har greppat hur han ska ta tag nu. Så det kanske är helt normalt att det känns lite precis när han tar tag. Men de är ju fortfarande ömma Obestämd  ...jaja det blir nog bra 

Älskar mina pojkar! Anton 080228 och Olle 110619
  • väntanstidernr1

Kul att höra hur andra gör med samsovning. Melvin o jag har flyttat in i gästrummet och sambon sover med stora sonen i vår säng. Vi har sovit i samma säng men nu har jag börjat lägga honom i babysittern bredvid så han ligger där några timmar till första amningen. Sen får han också ligga i sängen. Men är lite nojig över Psd så hoppas han kan ligga i spjälsängen sen när han inte äter lika ofta på nätterna!

• väntanstidernr1

Och angående napp fick han det när han var några dagar bara, skönt eftersom han har sånt sugbehov. Han fick napp när han låg på neo av personalen så såg ingen anledning att vänta!

• MorsLillaOlle

Ja för tillfället sover jag och Olle uppe i vår säng och sambon och storebror nere i dubbelsängen i källaren. Vi har så varmt uppe, så det är rent outhärdligt faktiskt, men Olle verkar gilla att sova bättre uppe så vi kör på det

Älskar mina pojkar! Anton 080228 och Olle 110619
  • timena

Hej, hoppar också in ;) Min Malte är nu en månad, född 25 juni. Vi har tagit bort en sida på spjälsängen och har den jämte våran. Han sover i den tills det är dags för mat efter 3-4 timmar sen sover han jämte mig. Någon mer som har en lite mer missnöjd bebis? Malte skriker ganska mycket, han har mycket gaser och det märks tydligt när han har ont. Ger honom både semper magdroppar och minifom och gör även babymassage. Vet inte hur mycket det hjälper men det känns bättre att göra nåt i alla fall. Sen har han jätte svårt att komma till ro, han kan vara super trött men sommar inte. När han väl somnat i famnen går det oftast inte att lägga ner honom för då vaknar han med en gång. I bilen eller om man är ute och går sover han däremot hur bra som helst. Nu börjar han kunna vara vaken lite mer utan att skrika men det är jobbigt när man inte vet hur man ska trösta honom, napp vill han Inte ha. Tror han kommer hitta tummen snart. På natten sover han däremot bra, vaknar äter och sommar om. Inget skrik alls. Fler med gnälliga bebisar? Vad gör ni?

• väntanstidernr1

Hej timena! Min son är också en månad, han är inte jätte missnöjd o skriker inte väldigt mkt men en hel del. Han har också ont i magen och får i sig massvis av luft. BVC gav bara råd att avbryta mitt i matningen för rapning så lite luft kommer upp, att ha honom upprätt när han ammar så luften inte hamnar längst ner i magen. Det har jag inte lyckats få till dock. Som tur är tar han napp så det går att trösta honom lite med det. Annars är det bara gå runt o bära för att trösta. Låter dock som din har mer besvär, när Melvin väl sover så sover han tungt o utan besvär.

Min första son var mkt värre o skrek som en tok så jag jämför ju med honom så på det sättet är Melvin mkt lättare.

• Toffs

Har varit på BVC idag och vägt och mätt Freddan, 4502 g (upp 300 g sen i fredags, på två veckor upp 700g!) och 56,5 cm. Han börjar bli stor, min lille tuss.. :)

MorsLillaOlle skrev 2011-07-27 15:50:16 följande:
    Vi började med napp ganska snart, typ efter 1-2 veckor. Storebror tog inte napp, men det ville jag att Olle skulle göra. Och så snuttig som han är är jag glad att det funkar (för det mesta). Var lite nojig med hur det skulle påverka amning så jag väntade tills det funkade. Det gör ju ont när han ammar, men som många sagt bara när han tar tag, sen känns det inte. Han har greppat hur han ska ta tag nu. Så det kanske är helt normalt att det känns lite precis när han tar tag. Men de är ju fortfarande ömma Obestämd  ...jaja det blir nog bra 

Ja, jag vill ju också vara säker på amningen, men den verkar ju funka som den ska nu :) eller som BM sa när jag själv blev undersökt efter att först ha varit på BVC: "Du kanske har grädde i tuttarna..:)" Ska koka upp en napp och prova om han vill ha den..

Ömma bröstvårtor deluxe har jag också fått, men det är ju ett kärt besvär eftersom allt funkar som det ska.

Tack för kloka råd om napp!

Svar på tråden Juni/Juli mammor...