• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • Toffs
    timena skrev 2011-07-28 08:27:02 följande:
    Hej, hoppar också in ;) Min Malte är nu en månad, född 25 juni. Vi har tagit bort en sida på spjälsängen och har den jämte våran. Han sover i den tills det är dags för mat efter 3-4 timmar sen sover han jämte mig. Någon mer som har en lite mer missnöjd bebis? Malte skriker ganska mycket, han har mycket gaser och det märks tydligt när han har ont. Ger honom både semper magdroppar och minifom och gör även babymassage.
    Grymt gulligt namn! Min lille fiser som en hel karl men verkar vara opåverkad än så länge, håller tummarna för att det håller i sig. Hoppas det ger med sig så din lille pojk slipper vara bekymrad av det.
  • timena
    Toffs skrev 2011-07-28 15:15:51 följande:
    Grymt gulligt namn! Min lille fiser som en hel karl men verkar vara opåverkad än så länge, håller tummarna för att det håller i sig. Hoppas det ger med sig så din lille pojk slipper vara bekymrad av det.
    Tack =) Jo, man känner sig ganska maktlös när de bara skriker och man inte vet vad man ska göra, idag har det dock varit en ganska bra dag. Han har varit jätte arg och tröstlös på förmiddagarna de senaste dagarna men idag var vi iväg på fm och då sov han i bilen och sen har det gått ,ra resten av dagen också.

Hur ofta ammar ni? Först fick jag rådet att försöka amma var 3 dje timme så att hans mage skulle få vila, vilket resulterade i att han skrek hysteriskt när jag försökte vänta med maten. Sen träffade jag min BVC sköterska som hade varit på semester och hon sa bara att ge honom när han vill, det blir ju alltid mer på kvällen , på dagarna sover han en hel del så då går det ganska långt mellan måltiderna. Hon menade på att om han behöver närhet/mat så ge honom det och det var skönt att höra så nu får han äta när han vill, oftasta somnar han med en gång =)
    Han går upp lagom i vikt ( knappt 1 kg på 1 mån) så det borde väl inte vara någon fara om han äter ofta på kvällarna?

• Ofeigur
    timena skrev 2011-07-28 08:27:02 följande:
    Hej, hoppar också in ;) Min Malte är nu en månad, född 25 juni. Vi har tagit bort en sida på spjälsängen och har den jämte våran. Han sover i den tills det är dags för mat efter 3-4 timmar sen sover han jämte mig. Någon mer som har en lite mer missnöjd bebis? Malte skriker ganska mycket, han har mycket gaser och det märks tydligt när han har ont. Ger honom både semper magdroppar och minifom och gör även babymassage. Vet inte hur mycket det hjälper men det känns bättre att göra nåt i alla fall. Sen har han jätte svårt att komma till ro, han kan vara super trött men sommar inte. När han väl somnat i famnen går det oftast inte att lägga ner honom för då vaknar han med en gång. I bilen eller om man är ute och går sover han däremot hur bra som helst. Nu börjar han kunna vara vaken lite mer utan att skrika men det är jobbigt när man inte vet hur man ska trösta honom, napp vill han Inte ha. Tror han kommer hitta tummen snart. På natten sover han däremot bra, vaknar äter och sommar om. Inget skrik alls. Fler med gnälliga bebisar? Vad gör ni?
    Hej och välkommen!

MIn lillfis är också gasig och bubblig i magen lite då och då. Ska köpa minifom i morrn tänkte jag få se om det blir bättre. Det går bra iallfall och hon blir inte ledsen så länge iallfall. På nätterna är hon jättesnäll och sover och äter om vartannat. Det är skönt att det funkar med amningen.

Toffs: Va skönt att han har gått upp så pass mkt=)

Verkar som att dom flesta av er har sina godingar i sängen. Jag fortsätter att ha det ett tag till så får vi se sen hur jag gör sen. Det är ju så himla varmt nu också jue=( allt klibbar fast och lillfisen är så varm så hon bara kokar i hyn. Det går ju inte att sova då.

• Elenitha

Hej, ni tycks vara en trevlig liten grupp här så jag joinar gärna.
    Är mamma till en liten Viggo som blev en månad igår.
    Han har också haft jätte problem med magen,
    men jag slutade helt med mjölkprodukter och det har hjälpt.
    Men det kan vara svårt för vissa.
    Bärsjal är bra, händerna fria men han ligger varm och trygg.

Och det är normalt att de äter oftare på kvällen, min BVC-sköterska
    sa att mjölken är inte lika fet då

• Annastar

Hoppar in här. Fick en son 4 juni, 2225 g o 45 lång, en mini alltså han har dock vuxit o gått upp jätte bra så det är skönt. ska till bvc på måndag o då var d 3 veckor sen vi va där så blir spännande.

Har haft det ganska tufft med kolik men det verkar som d börjar bli bättre. nu bajsar han själv så vi slipper ge laktulos vilket ger ännu gasigare mage. han har varit väldigt missnöjd o haft ont trots magdroppar, minifom , massage osv. Vi ger han ersättning då amningen inte funkade riktigt från början. Nu har ju mjölken sinat så mysammar nån gång per dag bara.

Han har börjat upptäcka sina händer nu och det e så sött ler o så medvetet sen 3 veckor. sover i liften mellan oss i sängen.

♥Tindra 060925♥Alvin 110604♥
  • timena

Verkar som det är många små som har problem med magen, synd om dem men det är tur man vet att det går över snart. Malte har nu börjat le och små skratta, speciellt åt sina syskon =)
    Malte är min och sambons första barn, jag har däremot 3 sedan tidigare som bor hos oss varannan vecka.

Jag har en bärsele men fick låna en bärsjal på BVC vilket jag tyckt varit jätte bra, först skriker han och sprattlar men ganska fort så somnar han sena =) däremot bill han ju inte att man lägger ner honom, mysigare att sova tätt intill mamma =)

Det är lite svårt när han inte tar napp, det hade nog underlättat. Däremot ligger han och småsnuttar på snuttefilten och den ska gärna ligga lite över kinden, handen söker sig till munnen så det blir nog en tummsugare som sin far och stora syster =)

• Toffs
    Ofeigur skrev 2011-07-28 19:38:30 följande:
    Verkar som att dom flesta av er har sina godingar i sängen. Jag fortsätter att ha det ett tag till så får vi se sen hur jag gör sen. Det är ju så himla varmt nu också jue=( allt klibbar fast och lillfisen är så varm så hon bara kokar i hyn. Det går ju inte att sova då.

ja, varmt så förskräckligt är det, vad gör man för att undvika värmeslag..? på både mamma och barn...:/

Jo, skönt att han gått upp, blir en stadig bit:)
    timena skrev 2011-07-28 19:31:35 följande:
    Hur ofta ammar ni? 

Så fort Freddan skriker eller stoppar in händerna i munnen och signalerar mat så får han äta, det sa bvc-folket till mig att jag skulle fortsätta med, särskilt eftersom det är så varmt. så på nätterna blir det vid två, sen vid halv fem ungefär, sen gör vi morgon med pappan klockan åtta och då är det på't igen, sen har han en lång viloperiod mellan ett och fem-halv sex där han inte äter, utan bara sover (än så länge)... men slår man ut det så blir det väl varannan tillvar tredje timme han äter. bvc-sköterskan muttrade lite över att bb-personalen sagt till oss att var fjärde timme var bäst, det är tydligen gamla råd och regler.. som inte funkar för oss heller..:)
  • sensommarbarn

Åh efter att ha varit superpigg och orkat med massor första veckan har jag totalt gått in i en vägg... Är helt sjukt trött och kan somna när som känns det som... =/ Inte blir det bättre av att Ebba gärna ammar hela kvällarna (känner att jag blir tröttare just när jag sitter och ammar...)
    Som tur var städade/plockade jag undan i hela huset förra veckan när jag var pigg ;) Så det känns inte som om det är hela världen om jag sitter i soffan ett par dagar.. Får bara så dåligt samvete för treåringen... Först har jag varit jättetråkig hela våren när jag var gravid och nu när jag inte är det längre är jag fortfarande tråkig... Hoppas bara det går över snart!

Har en fråga till er andra om avslaget: vissa dagar har jag knappt några droppar och nästa dag är det rena störtfloden? Är det normalt? Kommer inte alls ihåg hur det var med sonen...

Här hemma ammar vi mest lite som Ebba verkar vara hungrig.. Är hon gnällig och inte vill ha nappen så testar jag att amma henne.. Men märker jag att hon är proppmätt (magen blir helt fyrkantig och stor) och jag vet att hon nyss ätit envisas vi lite mer med nappen, då är det oftast magknip som är boven... Håller inte riktigt koll på tider, nåt som min mamma är väldigt nog med när hon är här på besök! Hon är ju av äldre generation och tror att det fortfarande är minst fyra timmar mellan målen som gäller (även om jag förklarat för henne en miljon gånger att det inte är så...)

• MorsLillaOlle

Olle ligger ju i vår säng men inte så nära eftersom jag inte ammar liggandes, så det blir inte så varmt.

Han äter väldigt ofta ibland, kan gå mindre än en timme. Ibland är det väl bara snuttande, men då får han samma bröst som innan så inbillar jag mig att det blir lite mindre Min bvc-tant sa att det är bara att amma på när han är ledsen, de blir inte tjocka av amning. Så när han börjar äta på sina händer/våra armar provar jag med nappen en tag, men funkar det inte får han äta.   

Olle började faktiskt le medvetet häromdagen bara. Imorse fick storebror flera leenden när han gosade med honom   

Vet faktiskt inte hur det är med avslaget, jag har bara massa flytningar nu, riktigt mycket ibland.

Nätterna är lite fram och tillbaka med. Inatt blev det bara mat vid 1.30 och sen vid 5. Ibland blir det en till ett par ggr till. Då är man inte pigg! Första tre veckorna gick jag på endorfiner tror jag för jag var inte ett dugg trött på dagarna, men sen hann tröttheten ifatt mig      

Älskar mina pojkar! Anton 080228 och Olle 110619
Svar på tråden Juni/Juli mammor...