• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • MorsLillaOlle
    Karin885 Självklart!

Kul med lite nytt folk, välkomna alla nya! 
    Älskar mina pojkar! Anton 080228 och Olle 110619
  • MammaJennii
    sensommarbarn skrev 2011-07-29 11:09:05 följande:
    Åh efter att ha varit superpigg och orkat med massor första veckan har jag totalt gått in i en vägg... Är helt sjukt trött och kan somna när som känns det som... =/ Inte blir det bättre av att Ebba gärna ammar hela kvällarna (känner att jag blir tröttare just när jag sitter och ammar...)
    Som tur var städade/plockade jag undan i hela huset förra veckan när jag var pigg ;) Så det känns inte som om det är hela världen om jag sitter i soffan ett par dagar.. Får bara så dåligt samvete för treåringen... Först har jag varit jättetråkig hela våren när jag var gravid och nu när jag inte är det längre är jag fortfarande tråkig... Hoppas bara det går över snart!

Har en fråga till er andra om avslaget: vissa dagar har jag knappt några droppar och nästa dag är det rena störtfloden? Är det normalt? Kommer inte alls ihåg hur det var med sonen...

Här hemma ammar vi mest lite som Ebba verkar vara hungrig.. Är hon gnällig och inte vill ha nappen så testar jag att amma henne.. Men märker jag att hon är proppmätt (magen blir helt fyrkantig och stor) och jag vet att hon nyss ätit envisas vi lite mer med nappen, då är det oftast magknip som är boven... Håller inte riktigt koll på tider, nåt som min mamma är väldigt nog med när hon är här på besök! Hon är ju av äldre generation och tror att det fortfarande är minst fyra timmar mellan målen som gäller (även om jag förklarat för henne en miljon gånger att det inte är så...)
    Jag känner mig också trött jämt. Har en söt 2 åring som trotsar vääldigt mycket så det tar på ens krafter.Som tur är så är min pojkvän ledig en vecka till tills dottern börjar på dagis igen så det är skönt med hjälp. Är du själv med dina två?

Jag har också så med mitt avslag, fast blir det för mycket så ring till förlossningen där du låg och hör med dom..
  • väntanstidernr1

Hur många veckor är era bebisar som ler? Melvin är 4 v nu och har flinat lite men inte som känns särskilt medvetet från hans sida :)

Har era vänt dygnet rätt? Sover dom på nätterna o bara vaknar för att äta. 2 kvällar i rad nu somnar melvin vid 22 typ och vaknade för mat vid 2 och sedan 5. Men vid 5 somnade han inte om efter utan skrek till kl 7. Hade vart skönare med detta skrikpasset mitt på dagen så sambon kan hjälpa till och man är lite piggare :)

Har nu skaffat batterier till vår våg och har gått ner 13 kg sen förlossningen. Skönt att blivit av med en del men har ju tyvärr 25 kvar till målvikten!

• sensommarbarn

Funderar på att börja med järntabletter och vitaminer igen, känns inte riktigt normalt att vara så här totalt urvriden! =/

Här sover Ebba väldigt bra på nätterna! Hon vaknar mest till och äter, bajsar nån gång under natten. Försöker att inte tända upp någonting, lyser med mobilen (börjar få väldigt bra mörkerseende ;) ) och byter på henne i sängen, allt för att hon inte ska vakna till onödigt mycket och tro att det är morgon! Plus att jag är lite lat och inte orkar springa ner till skötbordet nere ;)

Vår våg visar lite fel här hemma, men tror att jag gått ner ca 6 kilo av 15... Tänkte försöka behålla det mesta av vikten (var lite underviktig innan), men känner min kropp rätt väl och vet att det kommer bli svårt.. Men stirrar mig inte blind på vikten utan vill mest bli av med magen (som nog mest bara är hud känns det som..).
    Men har ingen brådska med att gå ner i vikt, en hel del sitter ju i brösten känns det som!! ;) Gått upp från B-kupa till EE-kupa!!! Förvånad

• UngMorsa

Min lilla Ossian, som blir 2 veckor på söndag, sover hela dagarna men undantag för korta stunder när han  vill äta eller när man byter blöja på honom.Sen har han någon vakenperiod mellan typ 22-01. Sen vaknar har någon gång på natten och äter. Det finns ingan rutiner och jag försöker att "styra om honom" lite och få honom att ha sin vakenperiod lite tidigare, dock verkar det helt omöjligt! Inatt har han varit vaken massvis, dock inte alls varit ledsen utan bara vaken. Jag börjar känns mig rätt sliten då jag inte har sovit en hel natt sen jag var gravid i v 11. Fick svår foglossningen då och vaknade antingen av att jag hade så grymt ont eller att jag var kissnödig.

Någon som känner igen sig eller som rent av har något tips på hur jag ska göra?

• timena

Malte är nu 5 v och vi börjar få in något som liknar rutiner, eller rutiner kanske är fel ord =)
    Han somnar oftast inte ordentligt förrän 23 tiden, då sover han till 2-3 och kommer över i vår säng där jag ammar liggandes, vi somnar om ganska fort båda två. Sen ligger han kloss mot mig resten av natten, vaknar sedan med 1,5-3 timmars mellanrum. Vid 6 tiden brukar det bli blöjbyte, förstår inte hur han gör men han brukar alltid kissa igenom blöja och pyjamas på natten. Sen brukar det vara lite svårare för honom att somna om, men efter en halvtimme-timme brukar vi somna och sova ett par timmar till.

På måndag börjar sambon jobba efter 5 v hemma så då blir det kanske lite andra rutiner påmorgonen. Idag som vi till 11, hi hi....

Jag var grymt trött efter 2-3 veckor, jag försökte ett tag sitta upp och amma pånätterna för att han skulle äta ordentligt men jag märkte att det inte alltid är så mycket mat han är ute efter så när jag började ligga och amma så somnade både ha och jag fortare och jag är inte alls lika trött längre.

Vid lunch tid brukar han somna och sover sen till mellan 17-18 med 1-2 korta perioder då han vaknar och äter. Sen är det mat det mesta av kvällen varvat med skrik =)

Tycker dock han kan vara vaken mer och mer då han kan sitta/ligga och titta och inte skrika vilket är super skönt!!

• Ofeigur

Hej och välkommen Karin855!

Våran lilla Indra blir 3 veckor på tisdag. Hon somnar mellan elva och ett på natten och sover oftast til 4, halv 5. Då ammar jag liggandes i sängen och sen somnar vi om rätt så fort igen. Hon vaknar till vid 8 och äter lite mer sen sover vi vidare ttill tio tiden. Då har hon en vakenperiod och vi myser och äter. Jag ger henne ersättning efter varje amning på dagtid men inte på natten.  Hon sover i stort sett hela eftermiddagen  men jag väcker henne ungefär vart tredje timme nu  när hon äter ersättning. Sen när hon har gått upp ordentligt så kan man säkert låta henne styra mer när hon ska äta. Få se på måndag om hon har ökat mer i vikt.

Här kommer en bild på våran hårdrockstjej!=)  

• väntanstidernr1

Vilken tuff söt tjej ofeigur!

Ojoj igår hade vi en vansinnig bebis här mellan 18.30-23! Skrek nästan oavbrutet o hade magont. Fattar inte va det beror på, trodde det var för jag börjat med laktulos men läste att det inte går över i modersmjölken. Har glömt hur jobbigt det är när man inte kan trösta dom. Tur min mamma va här o hjälpte mig annars hade jag brutit ihop. Men ikväll är han lugn än så länge.. Hoppas det inte blir såhär varje kväll!

Och dessa kräkningar tar knäcken på mig. På nätterna kaskadkräks han, det flyger tvärs över sängen o landar på mig. Inte lite heller, måste va helt tomt i magen efter dom spyorna. Vi får flera dyngsura handdukar om dagen med spyor för att inte tala om våra egna kläder. Men han har gått upp bra i vikt så antagligen äter han väl bara alldeles för mkt o har svag magmun. Kändes ju inte bättre när BVC sa att det blir bättre efter 1 år.. Låååång tid att torka spyor o tvätta varje dag.

Känns lite bättre när man fått gnälla av sig :) Annars är han förstås alldeles underbar!

• UngMorsa

Hur många barn har ni andra här inne? Min lilla Ossian är barn nr 3. Syskonen är 7 år resp snart 4 år.

• Toffs

väntanstider, jag förstår precis hur du menar med tröttheten! Helt urlakad av värme och nattvak och allt stök och bök...

Hur gör ni andra med kläder på era små? Jag försöker undvika kläder när vi är hemma och bara inne eftersom det är så förtvivlat varmt, men såklart är det kläder på som gäller så fort vi går ut.. Tänker jag rätt då?

Svar på tråden Juni/Juli mammor...