• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • UngMorsa

Jag hoppar gärna in i tråden. Jag fick mitt 3:e barn den 17:e juli. En liten Ossian:)Han var egentligen beräknad till den 8:e augusti men jag sattes igång lite mer än 3 veckor innan BF.

• sensommarbarn

Jag hoppar gärna in här med! =)
    FIck vår dotter den 17/7 BF+14, än så länge mest bara äter och sover och bajsar hon ;) Imorgon ska vi på premiärvägning på BVC!

Nåt som är lite läskigt är att det knakar i hennes käke när hon ammar, började på vänster sida.. Det liksom hoppar till som om leden är på väg att hoppa ur led... Nu har det börjat lite på höger sida med, men samtidigt låter/känns det inte lika ofta på vänster sida... Hon verkar inte lida av detta, men tycker det borde låta läskigt i hennes huvud eftersom jag hör det klart och tydligt!
    Väntar på en tid till barntandläkaren, men de har semester allihop just nu... Läkaren på BB-hemvård hade aldrig hört eller känt nåt liknande, men trodde inte det var nåt farligt...

Hoppas ni andra har det bra i värmen med era små!! =)

• MammaJennii
    sensommarbarn skrev 2011-07-25 16:49:11 följande:
    Jag hoppar gärna in här med! =)
    FIck vår dotter den 17/7 BF+14, än så länge mest bara äter och sover och bajsar hon ;) Imorgon ska vi på premiärvägning på BVC!

Nåt som är lite läskigt är att det knakar i hennes käke när hon ammar, började på vänster sida.. Det liksom hoppar till som om leden är på väg att hoppa ur led... Nu har det börjat lite på höger sida med, men samtidigt låter/känns det inte lika ofta på vänster sida... Hon verkar inte lida av detta, men tycker det borde låta läskigt i hennes huvud eftersom jag hör det klart och tydligt!
    Väntar på en tid till barntandläkaren, men de har semester allihop just nu... Läkaren på BB-hemvård hade aldrig hört eller känt nåt liknande, men trodde inte det var nåt farligt...

Hoppas ni andra har det bra i värmen med era små!! =)
    Grattis till tösen :)
  • MammaJennii
    MorsLillaOlle skrev 2011-07-25 15:08:57 följande:
    Mina tuttar gör också ont fortfarande! Spänner som satan ibland när det börjar forsa, men värst är nog bröstvårtorna! Olle har alltid haft lite väl litet grepp, men jag har inte fått till det, han bara stänger munnen när han närmar sig. Gör ju för tusan ont av duschstrålen! Hoppas detger sig snart för jag tycker det är så mysigt att amma Hade inga problem med storebror så jag hoppas på en vändning snart.

Ang sovning är det lite olika. Vissa dar sover han hela tiden. Andra (som idag) blir det bara korta stunder här och där...helst på mig   

Välkommen Toffs!
    Mina bröst spänner också och sticks så det känns när hon ska äta..
    Min dotter tog också för lite i bröstet så fick sår, men fick ett tips att ta bröstvårtan längre upp på överläppen så dom måste gapa mer och lura henne lite sen när hon gapar stort så trycker jag snabbt henne mot bröstet. det funkar jätte bra :) Hoppas det blir bättre
  • Ofeigur

Välkomna alla nytillkomna! 

Idag var vi på bvc och vägde och mätte lillfisen och hon hade gått upp 85g! =) Nu verkar det som att det vänder och tanten tyckte hon såg ut att ha gått upp redan  när vi tog av henne kläderna. Det var skönt att hon hade gått upp så det inte är ngt fel. Nu fortsätter vi såhär så får vi se hur det blir. Tycker att det är bra att kunna blanda lite med ersättning och bröstet. Och så vet man att hon blir mätt. 

När jag börjar amma så gör det lite ont i bröstvårtorna men det går över rätt så fort. Sen känns det inte mkt.  Har inte behövt använda ngn amningsnapp. 

Indra sover också jättemkt. Får väcka henne vart tredje timme också och det är en sväng på kvällen/natten  som hon är vaken lite längre och brukar ha kvalitetstid med pappa då och ligger på hans bröst och myser och pratar.         

• MammaJennii
    Ofeigur skrev 2011-07-25 22:28:22 följande:
    Välkomna alla nytillkomna! 

Idag var vi på bvc och vägde och mätte lillfisen och hon hade gått upp 85g! =) Nu verkar det som att det vänder och tanten tyckte hon såg ut att ha gått upp redan  när vi tog av henne kläderna. Det var skönt att hon hade gått upp så det inte är ngt fel. Nu fortsätter vi såhär så får vi se hur det blir. Tycker att det är bra att kunna blanda lite med ersättning och bröstet. Och så vet man att hon blir mätt. 

När jag börjar amma så gör det lite ont i bröstvårtorna men det går över rätt så fort. Sen känns det inte mkt.  Har inte behövt använda ngn amningsnapp. 

Indra sover också jättemkt. Får väcka henne vart tredje timme också och det är en sväng på kvällen/natten  som hon är vaken lite längre och brukar ha kvalitetstid med pappa då och ligger på hans bröst och myser och pratar.         
    Vad skönt att hon har gått upp.  :)
    Spyr hon mycket eftersom hon får ersättning? vad ger ni för ersättning?
    Vi ska väga lillan på onsdag för att se om hon behöver ersättning.
  • Toffs

Ang amning så håller jag med om att det gör apont när det strömmar till mjöl, precis när Freddan ska börja äta, men sen ger det ju med sig. Amningsnappen var guld värd för mig, eftersom min käre lille son vägrade öppna munnen mer än en millimeter från början, nu kör vi utan hela tiden, nu när han kan gapa ordentligt.

Tack och lov (för det var lite skräckblandad spänning när vi skulle väga) hade han gått upp hela 400 gram från vecka två till vecka tre, så vi slipper ge ersättning, han gör just inget annat än äter hela dagarna så...:)

• Ofeigur
    MammaJennii skrev 2011-07-25 22:47:43 följande:
    Vad skönt att hon har gått upp.  :)
    Spyr hon mycket eftersom hon får ersättning? vad ger ni för ersättning?
    Vi ska väga lillan på onsdag för att se om hon behöver ersättning.
    Ja det var jätteskönt. Nu vet vi att hon får i sig det hon ska. =) Nej hon spyr inte mkt inte men var ju så stor när hon föddes så det kan bli så när dom har kommit ut at dom bara sover och sover ochhar svårt att hålla vikten pga av sömn och att mjölken inte är riktigt tillräcklig i början innan det har kommit igång. Men nu finns det mkt mjölk och hon får äver ersättning ofta så hon är mätt. Vi väcker henne vart tredje timme nu också  ett tag så får vi se hur det går=)

Skönt att han gapar ordentligt nu Toffs.=) 
    Den smärtan med såriga bröstvårtor klarar man sig utan. Hade det med sonen. =(

Vart ligger era bebisar och sover på natten? Indra ligger i våran säng och det är ju både bra och dåligt tycker jag. Jag har svårt att slappna av när hon ligger där och vill inte vända på mig heller så jag inte har koll på henne. Vad har ni för erfarenheter? Hur gör ni och hur funkar det? Funderar på att börja lägga henne i sin säng när  hon har ätit färdigt i sängen och så får hon sova där tills hon vaknar och vill ha mer mat och sen tbx igen i sin säng fast  då står den ju brevid min säng. Svårt det där. Det är ju smidigt att ha henne brevid sig också och så för närhetens skull.    
  • sensommarbarn

Igår var det första kontrollen på BVC här, Ebba har gått upp till 4220 gram (vägde 3860 i torsdags...) och är nu 53 cm =) Storlek 56 börjar redan bli för litet, 62 är mer lagom och idag fick vi byta upp till storlek 2 i blöjor... Känns inte som om hon kommer vara bebis så länge ;)

Ebba äter massor på kvällarna, gärna hela tiden... Gör inte så jättemycket för mig då hon har ett bra grepp och det bara gör ont första sugtagen.. Däremot på morgonen så är brösten sprängfyllda!! Och då är hon inte så hungrig utan äter på ena sidan, sätter i halsen och hostar och fräser och sen somnar hon om och kan sova tre timmar till... Har försökt pumpa ur, men det hjälper knappt... =/ Hoppas hon kommer in i nån jämnare takt snart...

Hon sover i vår säng brevid mig, hade sonen så med, kunde tillochmed somna när han låg och ammade på natten minns jag ;) Tycker bara det är bökigt att hålla på och flytta henne fram och tillbaka, även om hon är ett element och vi båda blir genomsvett av att ligga nära varandra ;) Men det är mysigt ändå! Tror att sonen sov brevid mig i sängen så till han var runt tre månader, då började vi lägga honom i spjälsängen brevid vår säng  och flyttade oftast tillbaka honom när han ammat... ;)
    Är Indra lättväckt när hon somnat på natten? Sonen var det och gick absolut inte att ens peta på när han sov.. Ebba verkar kunna sova igenom vad som helst ;) Lättare att flytta på ett hårt sovande barn, om du nu vill flytta över henne när hon somnat =) Gör det som känns bäst! Testa att flytta över henne och se hur det känns?

• MorsLillaOlle

Vad skönt att hon gått upp Ofeigur!

Olle sover i vår säng fortfarande, ytterst, så sambon inte knockar honom Vi har pallat upp med nattuksbord och kuddar så han inte ramlar ut. Jag sover faktiskt bra med honom där, det gjorde jag inte med Anton, så han fick flytta till vaggan ganska snart. Olle började ju sova i vår säng eftersom han kräktes så mycket så jag ville ha koll, men det har minskat på natten så han kanske ska få flytta över till vaggan bredvid sängen snart Obestämd

Nej nu är det nån som vill ha käk  

Älskar mina pojkar! Anton 080228 och Olle 110619
Svar på tråden Juni/Juli mammor...