• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • FridaKarin

Jag undrar också om det är någon speciell period vid 8 veckors ålder. Min son har sovit så bra i sin egen säng sedan han föddes. Men de senaste dagarna vaknar han hela tiden och så fort han får ligga bredvid mig i sängen så sover han gott i flera timmar. Han vill ha närhet. Men på dagarna går det bra att sova några timmar själv i vagnen

• YlwaMarie
    FridaKarin skrev 2011-09-09 13:28:09 följande:
    Jag undrar också om det är någon speciell period vid 8 veckors ålder. Min son har sovit så bra i sin egen säng sedan han föddes. Men de senaste dagarna vaknar han hela tiden och så fort han får ligga bredvid mig i sängen så sover han gott i flera timmar. Han vill ha närhet. Men på dagarna går det bra att sova några timmar själv i vagnen
    Exakt samma här i vagnen och bilen går det toppen och sova själv .vagnen kan stå stil efter han somnat inga problem alls.
    Men  lägger jag honom någon stans hemma efter han somnat i min famn vaknar han på en gång och skriker . eller så flyger armarna upp i luften och ögonen spärras upp och han ser livrädd ut,,,, 
    Miljan har väldigt mycket hår på huvudet men i natt tror jag han gnidit  av hälften i bakhuvudet pga att han legat och vidrigt huvudet från höger till vänster hela natten nästan. Och så spottar han ut nappen hela tiden och vill att jag ska sätta in den direkt annars blir det en massa skrik av det också.
  • amisej

Oj tråkigt o höra att ni har haft tuff natt.

Jag undrar de här med nappen. Min pojk kan inte somna utan napp.
    Men han vet inte hur man hållar nappen kvar i munnen så att säga. Den ramlar ut hela tiden. Får lindra hans snuttefilt på konstiga vis så den hållen nappen i.
    E de fler som har samma "problem"?

• FridaKarin

Eftersom att jag inte ammar så har jag fått för mig att han söker närheten hudmothud mer under natt tiden. Han vill gärna ligga med huvudet mot mig och en hand på mig.

• väntanstidernr1

"skönt" att höra att ni har samma problem som vi har! Fast min son är 10 v men sen typ 2 v tillbaka kan han inte somna. I bilen o på promenad kan han somna o sen om man har tur sova 1-2 Tim ibland. Han somnar till o vaknar efter 1 min o skriker, så kan vi hålla på i timmar. Idag var han vaken från 6-11.30 innan han somnade av ren utmattning.

Även napp problemet känner jag igen. Vi får sitta o hålla på nappen ända till han somnar. Han spottar ut den hela tiden för att direkt bli arg o vilja ha den igen. Ganska frustrerande, har inte hittat nåt knep som hjälper. Kanske ett resårband runt huvudet haha

• FridaKarin

Svårt med nappen. När han ligger i vagnen så lindar jag in honom med snutten precis som amisej berättade. När han ligger i famnen och ska sova så lägger jag snutten mellan mig och nappen så att den ligger på plats. Sen när han somnat så tar jag bort snutten för då vill han spotta ut nappen :)

• YlwaMarie

Ha ha ha resårband skulle nog var något :) jag brukar få sitta och hålla fast den tills han somnar, för då ska den ut ur munnen och helst ska han ligga på nappen då, så där då det ser jätte obekvämt ut gör mamma skulle bara våga ta bort den då skriker jag högt. Så gör vi om allt igen. Dock så ramlar ej nappen ut ur miljans mun utan han rent av anstränger sig för att spotta ut den. Tror han lärt sig att han fångar min uppmärksamhet så. Och sen får man ju skrika lite på det, för det tycker vi är roligt just nu : D

• acinna

Här är nappen inga problem. Hon har bra tag på den, men visst händer det att den flyger ut. Hon släpper den oftast när hon sover, men det tycker jag bara är bra så hon kan andas ordentligt. Vi har använt napp sedan hon var 4 eller 5 dagar, eftersom hon ville ha mig som napp hela natten i början. Tror att hon håller fast nappen bra själv är för att vi använder amningsnapp. Tyvärr kan hon nu inte ta bröstet utan dem istället...
    Har också skojat om att sätta gummiband i nappen och bakom nacken på henne, så att den inte kan flyga ut.... 

• Larsson2006

Jag känner igen det där med orolig sömm men tror våran groda började tidigt då han har blivit småsjuk. Han somnar bra i famnen men kämpar emot. Men när man lägger honom i sittpuffen eller sängen så är det mycket bråk innan han somnar åh när han väl somnat så vaknar han snabbt (efter typ max 30min. Upptäckte dock en sak inayy som ni andta kam tästa. Ha en liten nattlampa. Så fort jag släckte den vakna han åh skrek men tände jag blev han tyst direkt. Han har dessutom aldrig somnat om så fort efter nattmålet. Tog nyss bara 40min att byta blöja, mata (ersättning 135ml), rapa och somna själv i sängen. Det brukar ta 1-2timmar.

Tipps: Alltså testa en liten nattlampa. Vi har en liten fönsterlampa tänd i ett annat rum och dörren in till oss (där även han sover, fast i egen säng) öppen.

• timena

YlvaMarie - sådär gör Malte också, vrider huvudet från höger till vänster. HAn har också mycket hår men man märker att det börjar bli lite tunnare som ett band runt huvudet, snyggt ;)

Svar på tråden Juni/Juli mammor...