• Loke2002

vi som tältar!

Tänkte starta en tråd för oss som gillar att tälta när vi semestrar :)
    Jag har hittat campingtrådar, men det verkar mest vara för dom som har husvagn. Så nu kör vi :)

Här kan vi ge varandra tips på olika campingar som man har besökt. 
    Mattips som lämpar sig för oss som tältar.
    Vilka saker ni tycker är ett "måste" att ha med sig.

• Svar på tråden vi som tältar!
  • Lena

Vi vildcampar nästan bara. Jag gillar inte campingar

• Loke2002
    Lena skrev 2011-07-21 22:25:50 följande:
    Vi vildcampar nästan bara. Jag gillar inte campingar
    Det har  jag aldrig vågat testa.. lite feg som man är ;)
    Det låter spännande.. vart brukar ni då tälta?
  • Lena

Vi tältar var som helst som är osynligt från bilvägen och har plats för ett tält. Ofta åker vi in på en skogsväg och hittar en glänta brevid den.

• Loke2002

det låter mysigt och billigt.. Men ni sover bara 1 natt och sen åker vidare?
    Vad brukar ni hitta på och äta när ni är ute i "vildmarken"?

• Lena
    Loke2002 skrev 2011-07-21 22:39:21 följande:
    det låter mysigt och billigt.. Men ni sover bara 1 natt och sen åker vidare?
    Vad brukar ni hitta på och äta när ni är ute i "vildmarken"?
    Ja en natt på varje plats.
    Då äter vi ofta bara smörgåsar och nyponsoppa men ibland lagar vi mat. Ofta som vi har torkat själva. Har även grillat på engångsgrill
  • Loke2002

nyponsoppa och smörgås var en bra idé, nyponsoppa har jag inte tänkt på :)
    Det där med att torka kött har jag inte förstått hur man gör.. Har sett att många pratar om torkat och frystorkat kött när dom tältar!

• Lena
    Loke2002 skrev 2011-07-21 22:48:30 följande:
    nyponsoppa och smörgås var en bra idé, nyponsoppa har jag inte tänkt på :)
    Det där med att torka kött har jag inte förstått hur man gör.. Har sett att många pratar om torkat och frystorkat kött när dom tältar!
    Vi torkade mat i ugn, både kött och grönsaker. På www.utsidan.se finns det många recept och tips
  • chiligirl

Någon som tältat på Näsets camping i Idre?

Vad har ni i så fall att säga om platsen.

• elinson

Älska Allemansrätten!

Vi har en fantastisk natur att använda, gillar heller inte campingar utan det brukar bli lite här och var.. om vi har långt att köra och ska stoppa för att sova eller om vi är ute på vandringar som tar mer än en dag.

Bra att ha saker (detta finns alltid i ryggsäcken när vi startar)
    -Primus (om det inte finns torr ved att elda med)
    -kokkärl (ja och tändstickor, nått att äta i och av)
    -Bra och lätt sovsäck som tar liten plats ;)
    -Uppblåsbart liggunderlag (om man tältar om vintern kan jag verkligen rekommendera downmat)
    -Våtservetter, toapapper

sen anpasas ju givetvis resterande packning efter vart vi ska.. om det finns möjlighet att fiska / bada / klättra / sommar / vinter / med eller utan tält osv.

Det kan vara lurt att packa i packpåsar i olika färger så är det lättare att komma åt det du ska ha.

• Mirris

O jag känner mig som värsta mesen när jag läser om er som campar i "det vilda".
    Själv vill jag bo på camping med en elsladd till kylväskan, lampan, radion o fläkten :)

I år kom vi aldrig iväg nånstanns... var tvungen att jobba lite på huset istället. Men nästa sommar då tror jag vi ska åka ner till Legoland.. ta några dagar på oss att komma dit. Har sett i nån blogg om några som alltid campar nånstanns i närheten av Legoland!

Nån som har nåt tips, så jag kan drömma mig bort redan nu
Svar på tråden vi som tältar!