• Loke2002

vi som tältar!

Tänkte starta en tråd för oss som gillar att tälta när vi semestrar :)
    Jag har hittat campingtrådar, men det verkar mest vara för dom som har husvagn. Så nu kör vi :)

Här kan vi ge varandra tips på olika campingar som man har besökt. 
    Mattips som lämpar sig för oss som tältar.
    Vilka saker ni tycker är ett "måste" att ha med sig.

• Svar på tråden vi som tältar!
  • strojes

elinson: Om du har en åkpåse till vagnen kan han kanske sova i den?

• Machapuchare
    strojes skrev 2012-03-27 15:17:00 följande:
    Machapuchare: Var i landet bor ni?
    Göteborgsområdet
    Det brukar bli någon tälttur i skärgården för oss. Supermysigt!
    elinson skrev 2012-03-27 21:02:29 följande:
    Vi har en liten kille på 2 månader så det blir premiär för honom i tält i sommar. Det kommer bli lite kortare turer i närheten. Vi bor i Bodö så vi har nära till både Vesterålen och Lofoten. Förhoppningsvis blir det en klätter- och surfing vecka i Lofoten och ännu en klättervecka med familjen och en familj till.. nån måste ju stå på marken ;)

Nu finns det ju inga såå små sovsäckar men jag ska klippa i min gamla och göra två barnsäckar av den istället eftersom jag uppgraderat mig.

Ni med riktigt små barn (under året), tips och trix om blöjbyten och hygien ?
    Smart att göra om en kasserad vuxensovsäck!  Vi har en Ajungilak Knott som passar bra från pytteliten upp till 2-3 år. Sedan har vi Haglöfs slumber JR som räcker upp till 150cm.
    Blöjbyten och hygien i tältet är ju en aspekt att tänka på. Vi brukar försöka tälta med tillgång till vatten (kranvatten, sjö eller bäck) så att man kan tvätta händer och annat. Sedan är ju våtservetter väldigt praktiskt "i fält". Hundpåsar till använda blöjor är alltid med i packningen. Om man skall vandra och bära all packning blir det väldigt mycket att släpa alla blöjor men så har vi gjort ändå. Har vänner som använder tygblöjor istället för att slippa släpa runt på så mycket skräp.
    Våra barn har gärna velat ligga nära en förälder i tältet (och annars också) när de varit så små och då kan det bli svårt i egen sovsäck. Vi har alltid tagit med en eller ett par fleecefiltar att ha som täcke eller lägga under (gillar inte all ligga direkt på liggunderlag utan ngt mellan) och ha en öppen sovsäck som täcke över vuxen och bebis när denne vaknat på natten och velat ligga nära mamma eller pappa. 
    Med riktigt små barn händer det ju också att blöjan inte håller tätt på natten och det är inte så kul att få sovsäcken blöt när man är ute. Man kan sy en innersäck av frotte eller fleece som skyddar den riktiga sovsäcken mot större olyckor.
    Lofoten låter underbart! Antar att det blir midnattssol eller nära på. Våra barn har alltid haft lite svårt att somna sommarens första tältnatt, mest för att det inte blir mörkt i tältet. Men de vänjer sig.
    Och klätterresa låter också underbart! Den som säkrar kanske kan ha liten i sjal eller ergonomisk sele?
  • elinson
    strojes skrev 2012-03-27 22:07:52 följande:
    elinson: Om du har en åkpåse till vagnen kan han kanske sova i den?
    Ja vi har en varm voksipåse men den tar lite väl stor plats. Med sovsäck så blir det både mindre volym och vikt.
    Machapuchare skrev 2012-03-28 10:22:14 följande:
    Göteborgsområdet
    Det brukar bli någon tälttur i skärgården för oss. Supermysigt!

Smart att göra om en kasserad vuxensovsäck!  Vi har en Ajungilak Knott som passar bra från pytteliten upp till 2-3 år. Sedan har vi Haglöfs slumber JR som räcker upp till 150cm.
    Blöjbyten och hygien i tältet är ju en aspekt att tänka på. Vi brukar försöka tälta med tillgång till vatten (kranvatten, sjö eller bäck) så att man kan tvätta händer och annat. Sedan är ju våtservetter väldigt praktiskt "i fält". Hundpåsar till använda blöjor är alltid med i packningen. Om man skall vandra och bära all packning blir det väldigt mycket att släpa alla blöjor men så har vi gjort ändå. Har vänner som använder tygblöjor istället för att slippa släpa runt på så mycket skräp.
    Våra barn har gärna velat ligga nära en förälder i tältet (och annars också) när de varit så små och då kan det bli svårt i egen sovsäck. Vi har alltid tagit med en eller ett par fleecefiltar att ha som täcke eller lägga under (gillar inte all ligga direkt på liggunderlag utan ngt mellan) och ha en öppen sovsäck som täcke över vuxen och bebis när denne vaknat på natten och velat ligga nära mamma eller pappa. 
    Med riktigt små barn händer det ju också att blöjan inte håller tätt på natten och det är inte så kul att få sovsäcken blöt när man är ute. Man kan sy en innersäck av frotte eller fleece som skyddar den riktiga sovsäcken mot större olyckor.
    Lofoten låter underbart! Antar att det blir midnattssol eller nära på. Våra barn har alltid haft lite svårt att somna sommarens första tältnatt, mest för att det inte blir mörkt i tältet. Men de vänjer sig.
    Och klätterresa låter också underbart! Den som säkrar kanske kan ha liten i sjal eller ergonomisk sele?
    Tusen tack för alla tips !

Ja vi har midnattssol i bodö första veckan i juni till första veckan i juli... så det blir spännande att se om det fungerar att sova för lillen :)
  • Eldvakt

Vi sitter just nu och planerar sommarens tältsemester, vilket blir den första för oss. Jag är ensam med en 7-åring och en 9-åring. Lånar ett tält av en vän som vi tillsammans ska öva på att sätta upp innan så vi kan hjälpas åt när det är skarpt läge. Även små barn hjälper till mycket om dom bara vet vad dom ska göra tycker jag :).
    Planen är att åka från Småland ner till Skåne och stanna där en natt, sen över bron till Danmark och besök på Legoland. Än så länge vet vi inte hur många nätter vi stannar i Danmark. Vi kommer ta båten hem till Göteborg  och sen vidare hem då kottarna önskat att få åka lite båt.

Spånar just nu på vad vi behöver införskaffa och letar tips på nätet när det gäller mat och så. Men eftersom vi inte kommer vara borta veckovis tror jag att jag löser det även som ensam vuxen. Och så länge vi håller oss till campingar finns ju tex kök att låna och så.

Vi tältade mycket runt om i Europa när jag var liten, bl.a. i forna jugoslavien. Kommer ihåg att jag tyckte det var supermysigt och det är något vi syskon pratar ofta om hur det var på den tidens semestrar. Modigt att ge sig iväg i en gammal skruttig bil över Europa med bara ett tält i bagaget och tre barn där bak.    

• Tholie

En rätt gammal tråd ser jag men är lite sugen på att haka på den ändå om jag får? Här både vildcampas och lyxcampas det. Årets semester är inte planerad men lutar åt västkusten med vänner. Kanske får kapitulera och använda el tillochmed..

• strojes

Välkommen Tholie! Jo, tråden är från förra året men jag hoppas vi kan få lite liv i den nu inför sommaren. Trevligt att vi som tältar har ett ställe att söka tips och pepp i inför sommarens äventyr!

• ugglan

Här skulle jag gärna joina om det går bra?

Jag och sönerna på 7 resp 4 år har bestämt oss för att vi ska bli tältande campare med start nu i sommar.
    Håller som bäst på att fundera på var vi kan tänkas slå ner tältpinnarna, samt läsa in mig på vilken utrustning som blir mest passande för oss och våra behov.

Jag å min päron samt småbröder var ute en del då jag växte upp och jag minns inte så mycket av de praktiska detaljerna alls förutom att vi hade ett stort brunt och orange tält och att jag ÄLSKADE våra turer som var kunde vara både planerade och spontana.

Det finns en pappa till de campingsugna sönerna också men han säger i nuläget att han vägrar tillbringa en natt med enbart tyg som tak. Jag räknar med att omvända honom men vet att vi klarar oss utmärkt även om han väljer att sitta kvar hemma i lägenheten istället.

Jag kan definitivt ha nytta av kunskap å råd i denna tråden och hoppas även snart få nya reflektioner att dela med mig av som nybörjartältare..      

• PolyPond
    Loke2002 skrev 2011-07-27 10:36:34 följande:
    hej hej.. ja det var några riktiga campar.. vet ej om jag skulle ta modet till mig och campa i skogen :)
    Behöver man mod för att tälta i skogen?
    Av vilken anledning då?

Jag gillar att campa, men det blir rätt sällan nuförtiden. Att ligga på campingplats är däremot inte min melodi, utan det är enskildhet som gäller.
  • vita stenen

Ja vi tältar :). Två vuxna och två barn som i år blir 7 och 9. Vi föredrar oxå riktiga campingplatser med all bekvämlighet och gärna pool :). Barnens favorit hittills är Lysingsbadet i Västervik. I år funderar vi på Kneippbyn på Gotland alt Västervik igen

Svar på tråden vi som tältar!