• Loke2002

vi som tältar!

Tänkte starta en tråd för oss som gillar att tälta när vi semestrar :)
    Jag har hittat campingtrådar, men det verkar mest vara för dom som har husvagn. Så nu kör vi :)

Här kan vi ge varandra tips på olika campingar som man har besökt. 
    Mattips som lämpar sig för oss som tältar.
    Vilka saker ni tycker är ett "måste" att ha med sig.

• Svar på tråden vi som tältar!
  • Loke2002

hej hej.. ja det var några riktiga campar.. vet ej om jag skulle ta modet till mig och campa i skogen :)

Mirris: Jag är som dig, sover på camping. Där det finns tillgång till service hus etc. :)
    Vi ska åka ihelgen eller i början på nästa vecka.

Har lite svårt att bestämma om det ska bli Leksands sommarlan och tomteland eller eskilstuna zoo och gustavsvikbadet.

Är det någon som har erfarenhet från dessa?

• Mirris
    Loke2002 skrev 2011-07-27 10:36:34 följande:
    hej hej.. ja det var några riktiga campar.. vet ej om jag skulle ta modet till mig och campa i skogen :)

Mirris: Jag är som dig, sover på camping. Där det finns tillgång till service hus etc. :)
    Vi ska åka ihelgen eller i början på nästa vecka.

Har lite svårt att bestämma om det ska bli Leksands sommarlan och tomteland eller eskilstuna zoo och gustavsvikbadet.

Är det någon som har erfarenhet från dessa?
    Bor i Örebro men har bara spelat minigolf på Gustavsvik.. men dom har ju massa stjärnor så det är nog toppencamping.

Mina kompisar var i Leksand för några år sen o det var jättekul.. likaså är Sunne vattenland.
    Eskilstuna är alltid bra :)
  • nelina

Vi köpte vårt tält förra sommaren och åkte då en sväng till Leksand, vi bodde på Leksands strands camping som verkligen är jättebra, faktiskt så bra att vi tänker åka tillbaka dit även i år . Campingen ligger nära Leksands sommarland, det är en gångväg dit.

För ett par veckor sedan bilade vi genom Sverige, ner mot Danmark och Tyskland. Det blev två stopp på vägen ner, på Gränna camping och på campingen i Lomma i Skåne. I Danmark bodde vi på Vejlers strands camping, den var annorlunda med mycket sanddynor. Det är ganska dyrt att campa i Danmark jämfört med priserna i Sverige, man betalar för tältplatsen, per person, ibland är det en miljöavgift och i Vejlers kostade det extra att duscha. För vår familj (två vuxna och tre barn) gick campingen på nästan 700 DKK för två nätter, det känns lite väl mycket för att tälta... I Danmark var vi på Legoland som hela familjen älskade!

Efter Danmark blev det en sväng till Tyskland, där bodde vi på campingen i Schlei Karschau som ligger i norra Tyskland mot Östersjökusten. Helt ok camping, där stannade vi en natt.

Vi har en kylbag som vi kopplar till bilbatteriet, vi har det igång när vi kör bilen och vi har även kylklampar som vi har under natten. Ett annat bra köp var en liten kolgrill med lock som inte tar så stor plats i bilen. Vi står aldrig på elplats, vi tycker att vi klarar oss bra ändå. Har solcellslampor som vi använder inne i tältet, med lite god vilja funkar dom även när man ska läsa

• strojes

Hej hopp!
    Vi är också tältare!
    Premiären för våra tjejer blev förra året med en dryg vecka på Öland, tjejerna var då 5,5 år, 2,5 år och 2,5 år. De tyckte det var superkul, när vi kom hem och knappt hunnit packa ur bilen sa stora tjejen: "jag längtar tills nästa sommar när jag får sova i åkpåse igen"!
    I år blev det en tältresa upp till Hemavan för att hälsa på barnens farmor och farfar. Vi bor i Stockholms län så det är en bit och med ganska korta dagsetapper gjorde vi tre övernattningar på vägen upp.
    Uppe i Hemavan blev det en natt på fjället med tjejerna och det gillade de mycket.
    Hemresan gick via Dalarna där vi låg 4 nätter på Mora camping.
    Nästa år blir det förmodligen söderut mot Skåne med en möjlig tur över till Danmark och Legoland.

• strojes

Ska vi inte försöka sparka igång denna tråden igen?

Nu närmar sig sommaren och tältsäsongen med stormsteg! Hög tid att börja drömma och planera för sommarens äventyr!!

• Machapuchare

Här är en till tältare som gärna tältar i det vilda men även på en och annan camping när det passar bättre. Två vuxna och tre barn (1, 4 och snart 7 år) bor i vårt tält.
    Längtar ut på campingäventyr Bara nattfrosten ger med sig så skall vi ge oss ut på årets första tälthelg.
    Jag vill gärna vara med här och inspireras och få tips.

• strojes

Hej Machapuchare! Vad har ni för sommarplaner?

Vår sommarsemester kommer gå söderut i landet med en bondgård i Skåne som mål. Vi tänkte bo en vecka på bondgård så ungarna får vara med och se hur det går till. Man får även hjälpa till att mata djuren mm. Den veckan blir det boende i stuga men annars ska vi tälta.

Förra sommaren var vi uppe i Hemavan hos mina svärföräldrar. Vi gjorde en kort enklare fjällvandring med alla tjejerna + deras två kusiner och deras pappa och min svärfar. En tältnatt uppe på fjället blev det (packade bara mat för ett dygn) och ungarna älskade det! De ville inte gå ner igen när vi började packa ihop. Det kommer garanterat att bli fler turer. Så länge de är små och inte kan bära så mycket själva så blir det korta turer men efterhand kommer vi dra ut på dem.

Min familj består av jag och min man och våra tre tjejer som är 7 år, 4 år och 4 år. Vi bor i Sollentuna strax norr om Stockholm.

• Machapuchare
    strojes skrev 2012-03-27 10:03:20 följande:
    Hej Machapuchare! Vad har ni för sommarplaner?
    Inga konkreta sommarplaner ännu. Försöker köra lite lågbudgetvariant i år.
    Har kollat lite på "bo på lantgård" faktiskt. Skulle vara kul!
    Annars blir det nog en del kanotpaddling med tältning. Det är toppen när man har små barn!
    Är sugen på Kolmården men det verkar så dyrt. Någon som vildcampat i närheten av Kolmården?

Längtar efter att fjällvandra med barnen igen! Var uppe i Jämtland för två år sedan. Då körde vi "Baslägervarianten" och gick dagsturer från vårt tält i närheten av Storulvåns fjällstation.
  • strojes

Machapuchare: Var i landet bor ni?

• elinson

Vi har en liten kille på 2 månader så det blir premiär för honom i tält i sommar. Det kommer bli lite kortare turer i närheten. Vi bor i Bodö så vi har nära till både Vesterålen och Lofoten. Förhoppningsvis blir det en klätter- och surfing vecka i Lofoten och ännu en klättervecka med familjen och en familj till.. nån måste ju stå på marken ;)

Nu finns det ju inga såå små sovsäckar men jag ska klippa i min gamla och göra två barnsäckar av den istället eftersom jag uppgraderat mig.

Ni med riktigt små barn (under året), tips och trix om blöjbyten och hygien ?

Svar på tråden vi som tältar!