Anonym (Chanel no5) skrev 2013-06-06 10:27:57 följande:
Ville bara höra din definition, du behöver inte gå i taket för det. Tycker att din mening "Att känna noja över att man inte bytt underkläder på några timmar" visar att DU tänker vitt/ svart. Jag skrev inget om hur ofta jag tycker man ska byta trosor, jag frågade dig vad du anser kännetecknar "en naturlig varelse". Jag påstod t ex inte att du menar att man ska duscha endast en gång/ vecka för att betraktas som sen sådan.
Antagligen i motsats till vad du tror, och även i motsats till vad mitt nick ger för associationer så värjer jag mig emot överdrivet duschande, tvättande av kläder, användande av parfymer o dyl. Jag tänker i första hand på miljön, men också på att det borde finnas viktigare saker att lägga tid på än att stå i duschen t ex tre gånger/ dag eller att noja för att trosorna inte är HELT fräscha. Dock anser jag det vara rimligt att byta trosor en gång per dag.
Jag markerar barskt min ståndpunkt i generella sammanhang, dvs inte alls riktat mot dig i enfald, även om det kan ha uppfattats så. "Att känna noja över att inte ha bytt underkläder på någon timma" var en förstärkning, tro mig, jag tar avstånd ifrån allt inrutat tänkande. Du ville höra hur jag definierar en mänsklig varelse, du fick svaret, men jag konkretiserade det måhända ej. Detta just pga att det finns flera vägar för att uppleva att man "lever i samklang med sin omgivning". Personligen vill jag stryka under att JAG anser att det är något löjligt att byta underkläder av principskäl, utan hellre, konstruktivt, när det naturliga hygienen erfodrar det. Jag tror ingenting om dig, ser ingen anledning att bedöma en människa jag ej känner. Ger dig snarare en hattavtagning för ditt erkänna de om miljöpåfrestan och ditt till synes avståndstagande gentemot renlighetsnoja. Notabelt vara också att det i sista meningen framkommer att du är kvinna. Slutligen, motivera gärna på vilka grunder det är optimalt att byta trosor varje dag, då påståendet självt ter sig aningen motsägelsefullt i relation till tidigare rader. (Tillägg: Respektar alltid oliktänkandet, pådyvleri är icke vackert).