• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    butterflower skrev 2011-08-02 21:04:22 följande:
    Menar du det här inlägget?
    Jag tyckte det var så fånigt så jag lät bli att svara.
    Ja, jag menar det inlägget.

Fånigt? Kanske, jag gjorde jämförelsen av en anledning, förra året (eller förrförra kanske) störtade ett plan in i en förskola i USA (mer korrekt en del, jag tror det var en motor). Visserligen inga skadade eller döda men det finns heller inte ett enda fall där HIV har överförts på en förskola i samma land. Risken att träffas av ett plan är alltså mycket högre än att få HIV på förskolan.

Det är en irrationell rädsla. Knappast en bra bas att ta beslut kring sina barn på.
    Nej, jag har ingen statisk på det om det var det du undrade.
    Har du?
    Jag undrade om du visste ungefär hur vanligt det är.

Ja, det har jag:
    No cases of HIV infection in the United States are known to have been transmitted in schools, day care, or foster care settings; through close, non-sexual contact among family members; or through casual person-to-person contact.
    Jag vill hursomhelst inte att mitt barn leker med ett HIV smittat barn. Eftersom det finns en risk att mitt barn blir smittad vid en olycka. 
    Den risken är som sagt mycket liten och det är rent korkat att ta beslut kring sina barns välfärd på sådana risker när risken för exempelvis multiresistenta bakterier eller legionella är oändligt mycket högre. Eller för den delen vanliga örkylningar och influensor.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • butterflower
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-08-02 21:14:23 följande:
    Ja, jag menar det inlägget.

Fånigt? Kanske, jag gjorde jämförelsen av en anledning, förra året (eller förrförra kanske) störtade ett plan in i en förskola i USA (mer korrekt en del, jag tror det var en motor). Visserligen inga skadade eller döda men det finns heller inte ett enda fall där HIV har överförts på en förskola i samma land. Risken att träffas av ett plan är alltså mycket högre än att få HIV på förskolan.

Det är en irrationell rädsla. Knappast en bra bas att ta beslut kring sina barn på.
    Har du?
    Jag undrade om du visste ungefär hur vanligt det är.

Ja, det har jag:
    No cases of HIV infection in the United States are known to have been transmitted in schools, day care, or foster care settings; through close, non-sexual contact among family members; or through casual person-to-person contact. Den risken är som sagt mycket liten och det är rent korkat att ta beslut kring sina barns välfärd på sådana risker när risken för exempelvis multiresistenta bakterier eller legionella är oändligt mycket högre. Eller för den delen vanliga örkylningar och influensor.
    Jag har inte tagit några beslut alls kring mitt barn och förskola. Det är hon för liten för.

Men jag skulle inte vilja chansa. Därför svarade jag nej.
  • Velour
    Menar du det här inlägget?
    Jag tyckte det var så fånigt så jag lät bli att svara.

Har du?

Jag vill hursomhelst inte att mitt barn leker med ett HIV smittat barn. Eftersom det finns en risk att mitt barn blir smittad vid en olycka. 
    Hur vet du om ett barn är HIV-smittat? 
  • butterflower
    Selfish Geene skrev 2011-08-02 21:14:14 följande:
    risken att ditt barn blir smittat och till och med avlider till följd av en "vanlig" icke-kronisk sjukdom är betydligt större än att de skulle smittas av Hiv, ändå fortsätter du skicka barnen till förskolan/skolan!?
    '
    Varför? 
    Jag skickar inte mitt barn till förskolan =)

Så bara för att risken är liten (men finns) så ska jag chansa?  Näru.
  • Tonårsmamman1
    butterflower skrev 2011-08-02 21:16:58 följande:
    Jag har inte tagit några beslut alls kring mitt barn och förskola. Det är hon för liten för.

Men jag skulle inte vilja chansa. Därför svarade jag nej.
    Men om du inte vet, hur gör du då?
  • butterflower
    Velour skrev 2011-08-02 21:17:20 följande:
    Hur vet du om ett barn är HIV-smittat? 
    Det är inte säkert att jag vet.
    Men frågan var OM jag viste det, och då svarade jag nej.

Varför har du så svårt att acceptera det?  
  • Jakkolina
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-08-02 20:47:44 följande:
    Jag förstår inte hur du relaterar det till min fråga/ mitt påstående.

Du skrev:
    Jakkolina skrev 2011-08-02 20:32:36 följande:
    man skaffar ju inte barn om man har HIV ,men man han få det två år senare,vad gör man då?
    Men jag vill mena att "man" visst skaffar barn om man har HIV, det är inte alls helt okänt att man gör det även i västvärlden med en konstaterad HIV-infektion.
    Ja och det behäöver inte betyda att man dör av det eller ens blir sjuk
  • Velour
    butterflower skrev 2011-08-02 21:18:10 följande:
    Jag skickar inte mitt barn till förskolan =)

Så bara för att risken är liten (men finns) så ska jag chansa?  Näru.
    Men du måste senare skicka ditt barn till skolan då vi har skolplikt i Sverige. Hur ska du värja dig mot adopterade barn i skolan?
  • butterflower
    Tonårsmamman1 skrev 2011-08-02 21:19:01 följande:
    Men om du inte vet, hur gör du då?
    Då kan jag inte göra någonting alls såklart.
    Dum fråga...? 
  • Velour
    butterflower skrev 2011-08-02 21:19:14 följande:
    Det är inte säkert att jag vet.
    Men frågan var OM jag viste det, och då svarade jag nej.

Varför har du så svårt att acceptera det?  
    Men du ponerar hela tiden alltså? "OM det var si och OM det var så"? 

Frågan är, hur gör du i realiteten? 
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?