• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • Selfish Geene
    butterflower skrev 2011-08-02 21:18:10 följande:
    Jag skickar inte mitt barn till förskolan =)

Så bara för att risken är liten (men finns) så ska jag chansa?  Näru.
    så ditt barn kommer aldrig gå förskola eller skola (eller ens ha fysisk kontakt med någon annan människa)?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    butterflower skrev 2011-08-02 21:16:58 följande:
    Jag har inte tagit några beslut alls kring mitt barn och förskola. Det är hon för liten för.
    Det har jag inte påstått heller. Jag pratar rent allmänt.
    butterflower skrev 2011-08-02 21:16:58 följande:
    Men jag skulle inte vilja chansa. Därför svarade jag nej.
    Men du "chansar" gärna med förkylningar, influensor, lunginflammationer, trafikolyckor, fallolyckor, skållningar och annat?

För alla dessa är oändligt troligare än HIV-överföring.

Att hålla hemma sitt barn eller kräva att det smittade barnet ska sluta/inte få börja är okunnigt och fördomsfullt. Särskilt det sista.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • Tonårsmamman1
    butterflower skrev 2011-08-02 21:19:59 följande:
    Då kan jag inte göra någonting alls såklart.
    Dum fråga...? 
    Så egentligen spelar det ingen roll. 
  • Velour
    butterflower skrev 2011-08-02 21:19:59 följande:
    Då kan jag inte göra någonting alls såklart.
    Dum fråga...? 
    Det är ingen dum fråga alls. Hur gör du i verkligheten för att skydda ditt barn mot HIV-smittade adoptivbarn? 
  • SweeneyTodd

Jag förstår inte problemet. Ett barn som kommer från ett fattigt land i Afrika(ja jag vet att alla ställen i Afrika inte är fattiga, men nu generaliserar jag) som har HIV/AIDS kommer förmodligen få ett mycket bättre liv i Sverige än en krigshärjat land i Afrika utan utbildning och sjukvård. Vi i Sverige har en fungerande sjukvård, som skulle ge bättre framtidsutsikter, speciellt om man är drabbad av HIV, så kan man ialla fall få bromsmedeciner.

• Jakkolina
    butterflower skrev 2011-08-02 20:53:23 följande:
    Fånigt att man skulle "sudda" ut sitt barn. Det handlar om att MEDVETET ta hit barn som kommer kosta skattebetalarna pengar.
    Eller att skffa barn när man redan är fattig och inte kan ta hand om sig skälv. 

Och vadå skaffar inte barn när man har HIV. Det är det många som gör. Det är därför barn FÖDS med HIV 
    Men adopterar du en bebis eller ett barn under ett år som är rätt vanligt så vet du inte om bebisen är sjuk!
    Dom som ändå adopterar ett sådant barn gör en beundransvärs insats för mänsklighetet...gränser är något människan har hittat på ,jorden är en planet för alla!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Jakkolina skrev 2011-08-02 21:19:51 följande:
    Ja och det behäöver inte betyda att man dör av det eller ens blir sjuk
    Återigen, du skrev detta:
    Jakkolina skrev 2011-08-02 20:32:36 följande:
    man skaffar ju inte barn om man har HIV ,men man han få det två år senare,vad gör man då?
    Vidhåller du det?
    Om inte så är vi överens, "man" skaffar barn även om "man" är HIV-positiv.

Risken för överföring vid födseln är liten, max ett par procent i västvärlden förutsatt att man inte ammar barnet.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • Dorian Ertymexx

Du släpper inte ut ditt barn på gatan, på lekplatsen eller i köket eller badrummet heller? Risken för att skadas där är enormt mycket större vet du.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Thalis
    butterflower skrev 2011-08-02 20:01:30 följande:
    Barn som föds i Sverige och är sjuka är ju vårat "problem" 
    Men att importera "problem" (sjuka barn) och vänta sig att skattebetalarna ska stå för alla kostnader är fel.

Vart går gränsen? Ska alla invandrare i Sverige få lov att ta hit sina sjuka och gamla släktingar för vård med? 
    Du har verkligen vidriga åsikter !!!
    Mamma till A, A, A och V.
  • Jakkolina

Men jag läste att det finns ungefär två barn ivarje skola i sverige som är hiv smittat,så det blir hemundervisning för dig.
    Sen har många fler än så hepatit och det smittar också i vissa situationer!
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?