• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • butterflower
    Mariohn skrev 2011-08-02 20:39:45 följande:
    Men allvarligt. Vad är det du skriver? Du pratar om hennes barn! Det där resonemanget går att applicera på alla människor då. "lämna bort era ungar och ta alla pengar ni sparat när de fyller 18 och skänk..."-  Du måste väl själv inse att det är orimligt att sätta folks vilja att hjälpa mot  kärleken till deras barn? 
    Vems barn? 
  • butterflower
    Milkina cerka skrev 2011-08-02 20:34:41 följande:
    Tack, jag behövde dina rader efter att ha läst den här tråden.
    Jaha =)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Jakkolina skrev 2011-08-02 20:43:25 följande:
    Om ca 15 år så kommer vi alla att kunna ta en test som visar vilken sjukdom vi kommer att dö av..ska det bli lag på det innan vi skaffar barn tycker du?
    Jag förstår inte hur du relaterar det till min fråga/ mitt påstående.

Du skrev:
    Jakkolina skrev 2011-08-02 20:32:36 följande:
    man skaffar ju inte barn om man har HIV ,men man han få det två år senare,vad gör man då?
    Men jag vill mena att "man" visst skaffar barn om man har HIV, det är inte alls helt okänt att man gör det även i västvärlden med en konstaterad HIV-infektion.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • Jakkolina
    butterflower skrev 2011-08-02 20:42:11 följande:
    Ändå skrev hon ( som inlägget var riktat åt) att hon gärna ville "rädda barnen" genom adoption.

(Jag vet inte vad vi har diskuterat tidigare, eftersom du är anonym så vet jag inte vem du är. )
    Om ett barn bor på ett barnhem och är föräldralös eller helt rotlös och utlämnad till en personalstab endast,tror inte du då att det barnet mår bättre av att bli en medlem i en familj där den växer upp,får känna tillhörighet,får kärlek av en mamma o pappa mår bättre!

Ett föräldrapar som får sitt efterlängtade barn och ett barn som får en familj..hur kan det vara fel?
  • Milkina cerka
    butterflower skrev 2011-08-02 20:47:05 följande:
    Jaha =)
    Det var det som blev FEL synd att du inte såg det/ ville se det.
    Om en man kan visa så mycket hat, tänk så mycket kärlek vi alla kan visa tillsammans
  • butterflower
    Jakkolina skrev 2011-08-02 20:27:03 följande:
    Men om man adopterar ett barn som blir sjuk när den är 5..ska vi reklamera den då!!

För övrigt ryyyser jag när jag ser vilken människosyn vissa har!
    Nä, såklart inte.

Men jag är emot att man "importerar" problem och kostnader till Sverige.
    En jämförelse är invandrare som tar hit sjuka och gamla släktingar så att dom får gratis sjukvård och äldrevård?
    Rätt?  
  • butterflower
    Jakkolina skrev 2011-08-02 20:32:36 följande:
    Eller dumma människo med en horribel människosyn,dom ska inte föröka sig!!
    Hur tänker du med fattiga eller sjuka..??.man skaffar ju inte barn om man har HIV ,men man han få det två år senare,vad gör man då?

Eller om man har det bra ställt,men blir fattig pga olika orsaker,ska man sudda ut sina barn då?
    Fånigt att man skulle "sudda" ut sitt barn. Det handlar om att MEDVETET ta hit barn som kommer kosta skattebetalarna pengar.
    Eller att skffa barn när man redan är fattig och inte kan ta hand om sig skälv. 

Och vadå skaffar inte barn när man har HIV. Det är det många som gör. Det är därför barn FÖDS med HIV 
  • Velour
    butterflower skrev 2011-08-02 20:38:40 följande:
    Vända på steken, nä varför då?

Vad har SD med den här diskusionen att göra? Är dom emot adoption?

"bara för att du inte vill ha hit folk" tolkade jag som att du kallade mig rasist, my bad.

Vad jag gör? Jag är aktiv politiskt. Och skänker pengar till olika organisationer. 
    Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

Adoption är lösning på din barnlöshet, inte på problemen med oönskade barn i fattiga länder.

Jag är inte emot adoption. men jag tror inte att adoption är lösning för barnen.
    Du skänker pengar till välgörenhetsorganisationer, andra adopterar. Många bäckar små...

Ditt sätt är inte bättre än andras sätt, särskilt som du inte räddar alla människor i världen som du anklagar andra för att inte göra. Hade du gjort det hade du kunnat sätta dig på höga hästar.

Och precis, ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Och detta något kan vara vad som helst, bara det verkligen är hjälp. Dock är det olika hur man väljer att hjälpa. Att inte adoptera utan enbart skänka pengar är heller ingen lösning för barnen. 
  • butterflower
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-08-02 20:31:03 följande:
    Svara gärna på mina och SGs frågor om HIV ovan.
    ?
    Citera gärna rätt inlägg då.
    Vad är det du vill ha svar på? 
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?