• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • butterflower
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-08-02 21:21:04 följande:
    Det har jag inte påstått heller. Jag pratar rent allmänt.
    butterflower skrev 2011-08-02 21:16:58 följande:
    Men jag skulle inte vilja chansa. Därför svarade jag nej.
    Men du "chansar" gärna med förkylningar, influensor, lunginflammationer, trafikolyckor, fallolyckor, skållningar och annat?

För alla dessa är oändligt troligare än HIV-överföring.

Att hålla hemma sitt barn eller kräva att det smittade barnet ska sluta/inte få börja är okunnigt och fördomsfullt. Särskilt det sista.
    HIV är något alvarligare än en förkylning. 

Att det inträffar tafikolyckor, skållningar och annat försöker jag också undvika såklart. Precis som risken för HIV. 
  • Jakkolina
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-08-02 21:23:44 följande:
    Återigen, du skrev detta:
    Jakkolina skrev 2011-08-02 20:32:36 följande:
    man skaffar ju inte barn om man har HIV ,men man han få det två år senare,vad gör man då?
    Vidhåller du det?
    Om inte så är vi överens, "man" skaffar barn även om "man" är HIV-positiv.

Risken för överföring vid födseln är liten, max ett par procent i västvärlden förutsatt att man inte ammar barnet.
    Jag antar att dom flesta med HIV inte skaffar barn,men som du själv säger så är smittorisken liten för dom som gör det...jag håller med dig!
  • butterflower
    Thalis skrev 2011-08-02 21:24:22 följande:
    Du har verkligen vidriga åsikter !!!
    Vilket påhopp.
  • butterflower
    Velour skrev 2011-08-02 21:21:51 följande:
    Det är ingen dum fråga alls. Hur gör du i verkligheten för att skydda ditt barn mot HIV-smittade adoptivbarn? 
    Mitt barn är fortfarande bebis, så hon går inte på dagis.
    Men jag skulle inte låta någon med HIV handskas med mitt barn om jag viste om smittan.

Det är inte bara smittade adoptivbarn jag undviker =) 
  • Selfish Geene
    butterflower skrev 2011-08-02 21:26:10 följande:

Att det inträffar tafikolyckor, skållningar och annat försöker jag också undvika såklart. Precis som risken för HIV. 
    men du vidtar inte lika stora försiktighetsåtgärder för att undvika andra potentiellt dödliga sjukdomar, trots att de smittar betydligt lättare (många av dom är mycket smittsamma, medan hiv mellan två personer som inte har sex knappt ens kan betraktas som smittsamt öht)
  • Thalis
    Milkina cerka skrev 2011-08-02 20:24:14 följande:
    Butterflower - Ser tyvärr att mitt # 113 kunde varit riktat till dig med, du anar inte hur ledsen man blir av att läsa sådant .
    Ta inte åt dig!
    Butterflower är samma person som skrev att adopterade är köpta barn och skrev en massa skit i tråden i försök att göra sig till en bättre människa bara för att hon själv fött sin unge!
    Mamma till A, A, A och V.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    butterflower skrev 2011-08-02 21:26:10 följande:
    Fler barn har dött av komplikationer efter att ha smittats av förkylningar (eller influensor) på förskolan än de som smittats av HIV på förskolan.

Smittkoppor är en mycket allvarlig sjukdom men fler personer per år dör av skärskador i köket än av smittkoppor. Samma sak med HIV och förskolan.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • mandelblomma

bara läst enstaka inlägg, men hallo tänker jag spontant...! HIV smittar verkligen inte så lätt att man direkt riskerar sitt barn om de har en dagiskompis med HIV elelr en fröken heller för den dele...eller ens en smittad sjuksköterska när man besöker vården osv.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Jakkolina skrev 2011-08-02 21:27:33 följande:
    Jag antar att dom flesta med HIV inte skaffar barn,men som du själv säger så är smittorisken liten för dom som gör det...jag håller med dig!
    Bra, då är vi överens. Glad
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?