• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • Anonym (sjukt)

Det låter som att alla barn som adopteras har HIV men det är väldigt få barn som kommer med någon sjukdom. Många gånger räknas en jobbig start i livet som SN, tex vårat barn har blivit övergivet vid 1 års ålder och det klassas i vårat adoptions land som Special Needs. (ett land i afrika)
    Och vad kommer det kosta oss skattebetalare?? säkert lika mycket som ett svenskfött barn som skickats runt som en vandrings pokal och som man har haft barnvakt till i tid och otid. 

• Anonym
    Mammatilltvåprinsar skrev 2011-08-02 09:21:21 följande:
    Skämtar du? Var drar du gränsen? Får man adoptera fula barn? Tänk om vi blir fulare då!
    Nej, det borde också vara förbjudet. Lika så att föda fula barn, faktiskt.

Fula, kroniskt sjuka, missbrukare, funktionshindrade och fattiga borde absolut inte få skaffa barn. De barnen kan ju komma att kosta vårt svenska samhälle en massa pengar i form av vård, mediciner, operationer, psykologhjälp med mera.
  • Selfish Geene
    SilverLadyG skrev 2011-08-02 09:29:10 följande:
    Jag förstår inte varför vill man adoptera ett barn med HIV? Tror man att det gör en till god människa? En som hjälper till att rädda världen? Eller att man är desperat att få barn till vilket pris som helst? Att säga jag vill bara rädda ett barn är inget bra argument. Så varför adoptera SN barn med HIV? Ni kan tycka att jag är iskall men ´själv skulle jag inte vilja adoptera ett sjukt barn från andra sidan av världen.
    Varför tycker du att andra ska avstå från att adoptera svårt sjuka barn föresten?
  • vampyria2
    Anonym skrev 2011-08-02 09:01:22 följande:
    Bör barn med HIV få gå på vanliga förskolor då? Vad tycker ni?
    Självklart, chansen att bli smittad finns inte...ta fram ett enda fall där ett svenskat barn har blivit smittat på förskolan, eller jag kan nog till och med räcka mig över hela världen, då lär inte hitta mer där. Det är extremt svårt att bli smitad av en som har HIV och ska vi springa omkring och vara oroliga för saker som egentligen int är någon riktigt faran? Nej det tycker jag bara låter dumt.
  • Thalis
    nobilis skrev 2011-08-02 09:32:58 följande:
    Jag är inte alls säker här, men i min värld så behöver sn-barn så mycket mer än friska barn. Att då medvetet adoptera ett sjukt/handikappat barn, att medvetet ta på sig ett sånt ansvar. Att veta att man kanske resten av barnets liv kanske kommer att oroa sig ännu mer än för ett friskt barn. För mig betyder detta att dessa föräldrarpar som medvetet är beredda att kämpa, satsa och älska sitt Sn- barn värda alla pengar och vård som finns.
    I en del länder betraktas handikappade barn som sopor.
    Här finns det människor som älskar sina Sn-barn och ser dom som individer och inte sopor. Som är beredda att ge dom ett härligt lyckligt kärleksfullt liv.
    Och då ska det givetvis komma någon och gnälla om våra skattepengar !  Patetiskt !!
    Sant!
    Och det viktigast är att sn-barn har samma rättighet till föräldrar och familj som icke sn-barn.
    Mamma till A, A, A och V.
  • Lavish

Jag känner liksom att det finns en följdfråga till din TS. Är det rätt att låta några människor med särskilda behov belasta det svenska samhället? För vad skiljer adopterade barnen från svenska? Vad ger mig rätt t.ex att föda ett barn med särskilda behov som kommer belasta samhället?

Det känns faktiskt som att ditt resonemang leder fram till en.... slutgiltig lösning....

Det är väl lika bra att vi... gör oss av med... alla med särskilda behov, feta, dyslektiker,släng in dem med cancer i släkten också, cancer kostar massor för sjukvården .

• SilverLadyG
    Thalis skrev 2011-08-02 09:34:21 följande:
    Kan bara inte låta bli att fråga...
    Men vilka grannländer menar du? Norge,Finland och Danmark?
    Vilka organisationer i Sverige håller på med barnhandel?
    Har barn utanför europa inte rätt till föräldrar och egna familjer genom adoption?
    Vad vet du om adoption förutom det du påstår ha sett? Förresten anmälde du barnhandeln du bevittnade?
    Håller med om att kunskapen bör utökas,så varför börjar du inte med dig själv?
    I baltikum finns det många barn som saknar kärleksfullt hem, många med sn sätts i barnhem osv. Tex. Jag menade inte i Sverige men dessa på andra sidan världen.
    Barn har egna föräldrar som väljer att adoptera dessa bort samt finns det länder nära där som kan adoptera barn.
    Barnhandel går det inte så väl att anmäla då man är i ett land där man har nästan inga rättigheter....
    Med mig själv? Nej, jag behöver inte kunskaper men personer som födder barn som sedan adopteras bort behöver kunskap...
  • SilverLadyG
    Selfish Geene skrev 2011-08-02 09:35:50 följande:
    Varför tycker du att andra ska avstå från att adoptera svårt sjuka barn föresten?
    Nej då måste du ha missförstått min mening. Alla får göra vad de vill,inte upp till mig att avgöra vad andra gör eller inte gör men själv skulle jag inte göra det.
  • Selfish Geene
    SilverLadyG skrev 2011-08-02 09:43:41 följande:
    Nej då måste du ha missförstått min mening. Alla får göra vad de vill,inte upp till mig att avgöra vad andra gör eller inte gör men själv skulle jag inte göra det.
    du skrev att viljan att rädda ett barn inte är ett bra argument.

Vad är ett bra argument att välja att adoptera ett svårt sjukt barn? 
  • Krake

Ojojoj. Jag tycker snarare det är lite sjukt att man öht far välja om man kan tänka sig ett barn med funktionshinder eller ej, och t o m vilket funktionshinder. Det blir lite "shopping" över det hela. Antingen vill man ha barn eller sa vill man inte det. Det är rätt konstigt att vilja ha bara en viss sorts barn.

Moster, inte monster.
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?