• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • Selfish Geene
    SilverLadyG skrev 2011-08-02 10:05:39 följande:
    varför rädda ett barn som man inte känner? varför bry sig? Varför inte försöka rädda de på plats?
    för att barn du inte känner har förmåga att lida i precis samma utsträckning som andra människor.

Vad gäller bistånd på plats så känner nog många adoptivföräldrar ett särskilt band till sitt barns födelseplats, de adoptivföräldrar jag känner jobbar hårt för att även hjälpa människorna som bor där.

Varför bry sig mer om ett barn i östeuropa än om ett barn i Afrika? Du känner ju ingen av dem!?

• Selma1966

Ojoj, min son är tydligen inte välkommen (från Ryssland). Han har genomgått en operation och har tre kvar (två av dem gäller åkommor som många svenska barn gör, ex rör i öronen). När höstens stora operation är gjord kommer han fortfarande ha ett rörelsehinder... Men han kommer kunna studera, arbeta och betala skatt hela livet... Så han lär nog få betala sina operationer alldeles själv! Förhoppningsvis blir han chef över TS en vacker dag (två av mina närmsta chefer är adopterade).

• chatnoir
    puss skrev 2011-08-02 10:36:54 följande:
    för att man är desperat och sn-barn är det kortare kö på. det är VÄLDIGT få som har sn-barn som förstahandsval.
    först "egna", sen ivf, sen adoptera vit frisk bebis, sen tar man vad man får. så brukar rullan se ut.

Eller för att man inser att det inte spelar någon roll. Maken och jag är unga, friska och kunde valt andra länder (det hade bara tagit någon månad längre). Vi har inte gjort några behandlingar. Desperata att bli föräldrar? Ja, det var vår högsta önskan! Men inte desperata i den meningen att vi inte hade några andra valmöjligheter, vi ville bara få barn så fort som möjligt. Och vi fick Kinas vackraste pojke!
  • anne h
    Anonym skrev 2011-08-02 08:44:18 följande:
    Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.
    Ja, det är rätt! Klart det är rätt att adoptera, precis vilket barn man själv vill och anser sig klara av att uppfostra.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Queenie70

Detta måste vara den mest anstötliga fråga jag har sett i hela mitt liv....

• Tonårsmamman1
    puss skrev 2011-08-02 10:36:54 följande:
    för att man är desperat och sn-barn är det kortare kö på. det är VÄLDIGT få som har sn-barn som förstahandsval.
    först "egna", sen ivf, sen adoptera vit frisk bebis, sen tar man vad man får. så brukar rullan se ut.
    Så tror jag också att det är. Även bland dem som själv föder barn sorterar man. I Danmark så föds allt färre DS barn, föräldrarna aborterar bort dessa foster för man vill ha friska barn.
  • Anonym

Vilket totalt makaber fråga..jag tänker inte ens sjunka ner på trådstartarens nivå och kommentera. 

• Insatt

Jag har aldrig någonsin hört talas om att något barn blivit smittat av ett annat på dagis någonstans i världen. Det låter som en korkad fördom från för över 20 år sedan!

• Vildand

Jomenvisst. Endast friska bör få vistas här i landet. Arbetsföra ska de helst vara också. Ättestupan istället för pension och obligatoriska aborter vid kromosomavvikelser, landsförvisning vid sjukdom och endast lönsamma adoptioner. Tänk så mysigt vi skulle få det!

• Anonym

Det här inlägget är värt att anmäla!

Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?