• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • SilverLadyG
    Selfish Geene skrev 2011-08-02 09:47:05 följande:
    du skrev att viljan att rädda ett barn inte är ett bra argument.

Vad är ett bra argument att välja att adoptera ett svårt sjukt barn? 
    Ja precis svara på den frågan, varför välja att adoptera ett svårt sjukt barn? Vad är det som motiverar en? Varför gör man det? Hjälp mig att förstå..
  • nobilis
    Krake skrev 2011-08-02 09:49:21 följande:
    Ojojoj. Jag tycker snarare det är lite sjukt att man öht far välja om man kan tänka sig ett barn med funktionshinder eller ej, och t o m vilket funktionshinder. Det blir lite "shopping" över det hela. Antingen vill man ha barn eller sa vill man inte det. Det är rätt konstigt att vilja ha bara en viss sorts barn.
    Nej jag tycker tvärtom. Att få ett handikappat barn kräver så mycket mer än att få ett friskt barn. Och ju större handikappet/ sjukdomen är, ju större krav på föräldrarna.
    Känner man sig själv så mycket  så man vet med sig att man inte orkar med ett sjukt barn tycker jag man ska få välja bort det.
    Vet man med sig att man orkar och klarar av allt vad det innebär att adoptera ett hanikappat barn ska man få göra det utan att höra att det kostar skattepengar.
    Finns många föräldrar som fått svårt sjuka barn den naturliga vägen och inte klarat av det. Paren separerar, barnen lämnas bort. Men detta är inget man pratat högt om.
  • Litet My
    Thalis skrev 2011-08-02 09:34:21 följande:
    Kan bara inte låta bli att fråga...
    Men vilka grannländer menar du? Norge,Finland och Danmark?
    Vilka organisationer i Sverige håller på med barnhandel?
    Har barn utanför europa inte rätt till föräldrar och egna familjer genom adoption?
    Vad vet du om adoption förutom det du påstår ha sett? Förresten anmälde du barnhandeln du bevittnade?
    Håller med om att kunskapen bör utökas,så varför börjar du inte med dig själv?
    Instämmer till fullo.
  • Selfish Geene
    SilverLadyG skrev 2011-08-02 09:54:04 följande:
    Ja precis svara på den frågan, varför välja att adoptera ett svårt sjukt barn? Vad är det som motiverar en? Varför gör man det? Hjälp mig att förstå..
    viljan att rädda ett barn såklart!

Varför tycker du att det inte är ett bra argument?

• Krake
    nobilis skrev 2011-08-02 09:57:38 följande:
    Nej jag tycker tvärtom. Att få ett handikappat barn kräver så mycket mer än att få ett friskt barn. Och ju större handikappet/ sjukdomen är, ju större krav på föräldrarna.
    Känner man sig själv så mycket  så man vet med sig att man inte orkar med ett sjukt barn tycker jag man ska få välja bort det.
    Vet man med sig att man orkar och klarar av allt vad det innebär att adoptera ett hanikappat barn ska man få göra det utan att höra att det kostar skattepengar.
    Finns många föräldrar som fått svårt sjuka barn den naturliga vägen och inte klarat av det. Paren separerar, barnen lämnas bort. Men detta är inget man pratat högt om.
    Om man vet med sig att man inte klarar annat än ett knubbigt välartat A-barn, bör man enligt mig avsta fran att bli förälder. Alla kommer att bli funktionshindrade förr eller senare om de far leva. Det är en oundviklig del av livet, och för manga sker det redan i barndomen. Kan man inte leva med det far man skaffa hund istället.
    Moster, inte monster.
  • SilverLadyG
    Selfish Geene skrev 2011-08-02 10:00:45 följande:
    viljan att rädda ett barn såklart!

Varför tycker du att det inte är ett bra argument?

varför rädda ett barn som man inte känner? varför bry sig? Varför inte försöka rädda de på plats?

Aaa, det med skattebetalarnas pengar håller jag inte med. Oftast dessa föräldrar som adopterar barn, har en hög inkomst samt är 35+ och betalat hög skatt, de har betalat för sitt barn...
  • Litet My
    SilverLadyG skrev 2011-08-02 10:05:39 följande:
    varför rädda ett barn som man inte känner? varför bry sig? Varför inte försöka rädda de på plats?

Aaa, det med skattebetalarnas pengar håller jag inte med. Oftast dessa föräldrar som adopterar barn, har en hög inkomst samt är 35+ och betalat hög skatt, de har betalat för sitt barn...
    För att folk inte adopterar för att "rädda" ett barn (man blir inte ens godkänd mig veterligen med den inställningen) utan för att de vill ha ett barn och känner att de kan bli bra föräldrar och orkar med ett barn med speciella behov.

Dessutom är alla sn-barn inte alls svårt sjuka, min kollegas vän har adopterat ett, en liten tjej med gomspalt som opererades tidigt och har idag inga "men" utom ett tunnt tunnt ärr på läppen.

Vart skall man dra gränsen tycker du?
  • Nice Girl Wrong Place

"Rädda de på plats" är ett uttryck jag för alltid kommer att förknippa med SD, ett uttryck de i det närmsta slitit ut.
    Så fort vi hamnar där - börjar vi lirka och väga människors lidande och människovärde.

Inte ok.

Givetvis ska man få adoptera vilket barn som helst.

• Anna Paulita

Jag tycker det är fantastiskt att det finns människor som är villiga att ta emot barn med olika problematik, dessa barn behöver ju vår hjälp kanske mer än de friska barnen. så ja, jag tycker absolut att det är rätt. Man kan inte vara enkelspårig och ha tunnelseende och bara se om sitt eget hus jämt.

• SilverLadyG
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-02 10:13:04 följande:
    "Rädda de på plats" är ett uttryck jag för alltid kommer att förknippa med SD, ett uttryck de i det närmsta slitit ut.
    Så fort vi hamnar där - börjar vi lirka och väga människors lidande och människovärde.

Inte ok.

Givetvis ska man få adoptera vilket barn som helst.
    SD har inget med saken att göra i allafall i min mening.
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?