• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • Nice Girl Wrong Place
    SilverLadyG skrev 2011-08-02 10:17:17 följande:
    SD har inget med saken att göra i allafall i min mening.
    Mjo - lite.
    Eftersom de fram till 03 vilje förbjuda människor att adoptera från länder utanför Europa och idag, vill begränsa utomeuropeiska adoptioner samt slopa adoptionsstödet, för de som väljer att adoptera utanför Europa.

Motiveringen kanske inte är densamma som TS, men "hjäpa/rädda de på plats" är ett vanligt förekommande argument.

Men visst, vi lämnar det sidospåret.
  • FrökenLöken

Vad betyder "sn-barn"?

Gud nåde den som adopterar ett HIV-smittat barn, så att det barnet fritt kan få sprida det bland våra fina, svenska dagis. Nej, vi kanske ska ha ett särskilt dagis för sjuka barn? Och sedan speciella skolor för dem, separata arbetsplatser. Nej, vänta. Vi kan väl ha ett eget land för svårt sjuka? Så får vi andra vara friska och glada ifred. Jomenvisst. Bra förslag.

Neee, som jag sagt förr, och kommer säga igen. Mer kärlek åt barnen! Alla barnen!

• Lavish
    FrökenLöken skrev 2011-08-02 10:21:31 följande:

Vad betyder "sn-barn"?

Gud nåde den som adopterar ett HIV-smittat barn, så att det barnet fritt kan få sprida det bland våra fina, svenska dagis. Nej, vi kanske ska ha ett särskilt dagis för sjuka barn? Och sedan speciella skolor för dem, separata arbetsplatser. Nej, vänta. Vi kan väl ha ett eget land för svårt sjuka? Så får vi andra vara friska och glada ifred. Jomenvisst. Bra förslag.

Neee, som jag sagt förr, och kommer säga igen. Mer kärlek åt barnen! Alla barnen!

Kan vi inte sätta en särskilt skylt över de där lite mer "speciella" dagisen och skolorna? Förslag : Arbete ger frihet
  • SilverLadyG
    Lilla My21 skrev 2011-08-02 10:11:38 följande:
    För att folk inte adopterar för att "rädda" ett barn (man blir inte ens godkänd mig veterligen med den inställningen) utan för att de vill ha ett barn och känner att de kan bli bra föräldrar och orkar med ett barn med speciella behov.

Dessutom är alla sn-barn inte alls svårt sjuka, min kollegas vän har adopterat ett, en liten tjej med gomspalt som opererades tidigt och har idag inga "men" utom ett tunnt tunnt ärr på läppen.

Vart skall man dra gränsen tycker du?
    och jag respekterar deras val. Menar du gränsen mellan svårt sjuk och lätt sjuk? Det var en annan ovan som skrev om svårt sjuka. Alla får göra som de vill, avgöra själva hur de ska ha det, inte upp till mig att avgöra eller betämma över. Men som jag sade innan skulle inte jag göra det men detta betyder inte att jag försöker härja välden och försöka få människor att sluta adopteraFlört
  • SilverLadyG
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-02 10:20:01 följande:
    Mjo - lite.
    Eftersom de fram till 03 vilje förbjuda människor att adoptera från länder utanför Europa och idag, vill begränsa utomeuropeiska adoptioner samt slopa adoptionsstödet, för de som väljer att adoptera utanför Europa.

Motiveringen kanske inte är densamma som TS, men "hjäpa/rädda de på plats" är ett vanligt förekommande argument.

Men visst, vi lämnar det sidospåret.
    Förbjuda? Du måste ha missförstått och läser ut från min text det du vill se inte det vad jag menar. Begränsa utomeuropeiska adoptioner? Den makten har inte jag Skrattande Jag skrev vad jag tycker, bara för att man tycker så behöver jag inte vara en SD anhängare och invandrar fientlig... SD är inget för mig ska du vetaSkrattande Vill de stoppa adoptioner från utanför EU? Stoppa vill inte jag iaf, det var en tanke vad man också kunde göra.
  • TheCoopers
    Krake skrev 2011-08-02 10:01:34 följande:
    Om man vet med sig att man inte klarar annat än ett knubbigt välartat A-barn, bör man enligt mig avsta fran att bli förälder. Alla kommer att bli funktionshindrade förr eller senare om de far leva. Det är en oundviklig del av livet, och för manga sker det redan i barndomen. Kan man inte leva med det far man skaffa hund istället.
    I'm the me I choose to be ...
  • Nice Girl Wrong Place
    SilverLadyG skrev 2011-08-02 10:28:43 följande:
    Förbjuda? Du måste ha missförstått och läser ut från min text det du vill se inte det vad jag menar. Begränsa utomeuropeiska adoptioner? Den makten har inte jag Skrattande Jag skrev vad jag tycker, bara för att man tycker så behöver jag inte vara en SD anhängare och invandrar fientlig... SD är inget för mig ska du vetaSkrattande Vill de stoppa adoptioner från utanför EU? Stoppa vill inte jag iaf, det var en tanke vad man också kunde göra.
    Hur kan missförstå vad jag skriver?

Jag drog paralleller mellan "rädda de på plats" som du skrev och SD, vilket förde mina tankegångar till deras tankar om adoption.

Jag har aldrig påstått något annat eller blandat in din person.
  • Miss Daisy
    Lavish skrev 2011-08-02 10:22:53 följande:
    Kan vi inte sätta en särskilt skylt över de där lite mer "speciella" dagisen och skolorna? Förslag : Arbete ger frihet
    Jag föreslår att vi tvingar dem att sy fast en blodsdroppe på deras kläder så att alla kan se att de bär på en blodsmitta.

Sen finns det säkert också nån bra symbol som vi kan hitta på till dem som har andra handikapp.

Till slut kan vi tvinga dem att bo i inhängnade getton och kräva tillstånd för att de ska få röra sig utifrån.
  • puss
    SilverLadyG skrev 2011-08-02 09:54:04 följande:
    Ja precis svara på den frågan, varför välja att adoptera ett svårt sjukt barn? Vad är det som motiverar en? Varför gör man det? Hjälp mig att förstå..
    för att man är desperat och sn-barn är det kortare kö på. det är VÄLDIGT få som har sn-barn som förstahandsval.
    först "egna", sen ivf, sen adoptera vit frisk bebis, sen tar man vad man får. så brukar rullan se ut.
    I am a fast machine I keep my motor clean
  • SilverLadyG
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-02 10:33:42 följande:
    Hur kan missförstå vad jag skriver?

Jag drog paralleller mellan "rädda de på plats" som du skrev och SD, vilket förde mina tankegångar till deras tankar om adoption.

Jag har aldrig påstått något annat eller blandat in din person.
    ok då var det avklarat, förstod som att du menade mig...
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?