• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • Kinsale
    FrökenLöken skrev 2011-08-02 20:25:37 följande:

Vad betyder sn-barn?

Igen.

I know nothing.

sn - special needs
  • butterflower
    Morkullan skrev 2011-08-02 20:20:11 följande:
    Vilken typ av kroniskt sjuka syftar du på? Allergiker?
    Vilka funktionshinder? Lindrig hörselskadade eller nån som haft polio och måste gå med käpp, eller kanske någon som tom är rullstolsburen? Gäller det trots att partnern är fullt funktionsduglig?
    Vem är fattig? Vem är rik? Duger ett par där båda har en bruttolön var på ynka 20 000/ månad?

(Usch så ledsen jag blir av människor med trång människosyn! Jag jobbar på förskola och ser dagligen barn med föräldrar som har olika typer av funktionshinder, kroniska sjukdomar och ekonomiska svårigheter.
    Jag ser också barn till friska människor med välbetalda yrken.
    Och jag vågar påstå att jag hittills inte sett något samband mellan hur barnen har det i sina familjer och de ovanstående enligt dig diskvalificerande egenskaperna.
    Undantaget är pågående missbruk, eller risk att återfall i missbruk.

Alla övriga punkter är omöjliga att generalisera som du gör utan måste prövas från fall till fall
    De känslomässiga förutsättningar en förälder har att möta sitt barn är så oändligt mycket viktigare än de ytligare som du hänvisar till.)
    Lite fånigt att dra upp alla "milda" exempel du kunde komma på. Eller trodde du att det var det jag menade?
    Jag menar såklart inte lite pollenallergi eller hälta efter en olycka. 
    Jag tänker på barn som har föräldrar som är svårt sjuka eller som har funktionshinder som hidrar dem från att vara föräldrar fullt ut. Det finns kvinnor med PA som skaffar barn ex.

Fattig. Det handlar inte bara om inkomst per månad, utan vad man lägger pengarna på. 
    Annars hade du setts som fattig (om du arbetar på förskola har du väl runt 20 000 ? )
    Fattigdom i barnfamiljer ökar i Sverige. Barnfamiljer blir vräkta och flera barn bor på gatan eller i skabbiga tillfälliga boenden. Tror du att dom barnen mår bra?
    Är det verkligen rätt att skaffa barn när man har så dålig ekonomi?

Och alla förstår väl att barn som har missbrukare till föräldrar mår dåligt?

Om man inte kan ta hand om sig själv, så kan man inte ta hand om ett barn. (?)

• Selfish Geene
    FrökenLöken skrev 2011-08-02 20:25:37 följande:

Vad betyder sn-barn?

Igen.

I know nothing.

jag tror att det betyder "special needs" (barn med särskilda behov)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    butterflower skrev 2011-08-02 20:29:27 följande:
    Lite fånigt att dra upp alla "milda" exempel du kunde komma på. Eller trodde du att det var det jag menade?
    Jag tänker på barn som har föräldrar som är svårt sjuka eller som har funktionshinder som hidrar dem från att vara föräldrar fullt ut. Det finns kvinnor med PA som skaffar barn ex.

Fattig. Det handlar inte bara om inkomst per månad, utan vad man lägger pengarna på. 
    Annars hade du setts som fattig (om du arbetar på förskola har du väl runt 20 000 ? )
    Fattigdom i barnfamiljer ökar i Sverige. Barnfamiljer blir vräkta och flera barn bor på gatan eller i skabbiga tillfälliga boenden. Tror du att dom barnen mår bra?

Svara gärna på mina och SGs frågor om HIV ovan.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • Jakkolina
    butterflower skrev 2011-08-02 19:49:24 följande:
    Jag kan hålla med om att kroniskt sjuka, missbrukare, funktionshindrade och fattiga inte borde skaffa barn.
    Varken genom adoption eller annat.
    Eller dumma människo med en horribel människosyn,dom ska inte föröka sig!!
    Hur tänker du med fattiga eller sjuka..??.man skaffar ju inte barn om man har HIV ,men man han få det två år senare,vad gör man då?

Eller om man har det bra ställt,men blir fattig pga olika orsaker,ska man sudda ut sina barn då?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Jakkolina skrev 2011-08-02 20:32:36 följande:
    Eller dumma människo med en horribel människosyn,dom ska inte föröka sig!!
    Hur tänker du med fattiga eller sjuka..??.man skaffar ju inte barn om man har HIV ,men man han få det två år senare,vad gör man då?
    Gör man inte? Det finns ganska gott om personer som gör det vad jag har förstått.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • Mariohn
    butterflower skrev 2011-08-02 20:29:27 följande:

Fast man kanske inte måste utgå från att man inte kan ta hand om sig själv bara för att man är sjuk eller har en funktionsnedsättning? Och vad är egentligen en funktionsnedsättning?

En av mina väldigt goda vänner har diagnoserna mild aspbergers och ADHD. Hon har kämpat i flera år med att få livet att fungera och lyckats.  Hon har tre barn som alla är duktiga i skolan, klipska som få och själv är hon den bästa morsan man kan tänka sig. Hon är vansinnigt engagerad i sina barn och så ärlig och godhjärtad en människa kan vara.

Det vimlar av människor här i stan som inte har en diagnos men som inte kan stava, aldrig haft något bättre för sig än att röka och supa, och ändå har en massa ungar som beter sig som vilda apor tack vare sin brist på uppfostran. 
  • FrökenLöken
    Velour skrev 2011-08-02 20:28:51 följande:
    Fick veta att det betyder "special needs".
    Oj! Då blev det än mer provocerande, och ledsamt.
  • Milkina cerka
    butterflower skrev 2011-08-02 20:20:00 följande:
    Det handlar absolut inte om det. Dra rasistkortet, så unikt=)

Har du adopterat? Adopterade du för att "rädda" ett barn? 
    Känns det inte hemskt att du lämnar alla andra barn i missär? 
    Skulle du inte hellre hjälpa till på plats, skänk 200 000 till barnhemmet. Eller vad kostade det dig att få ditt bar
    Mariohn skrev 2011-08-02 20:24:16 följande:
    Och jag vill mycket hellre ha ett land fullt av sådana människor som du. Människor som är empatiska och godhjärtade. Sådana människor vill jag att min son ska växa upp bland. Inte fördomsfulla satar. 
    Tack, jag behövde dina rader efter att ha läst den här tråden.
    Om en man kan visa så mycket hat, tänk så mycket kärlek vi alla kan visa tillsammans
  • Velour
    Anonym skrev 2011-08-02 08:44:18 följande:
    Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.
    Väldigt många anser att det är mer än värt att satsa sina skattepengar på barn som har särskilda behov. De ser sig som väldigt ansvarsfulla och att de gör en jättebra gärning. De ser ingen skillnad mellan svenska barn och utländska och känner inte att skattepengarna är öronmärkta för just etniska, genetiskt friska svenska barn.

Vari ligger felet i det? 
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?