• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • Xwedia
    Anonym skrev 2011-08-02 09:01:22 följande:
    Bör barn med HIV få gå på vanliga förskolor då? Vad tycker ni?
    Nej så oerhört DUM fråga TS !!!! Skrikandes
    Jag har inte läst alla inlägg men jag hoppas verkligen att fler har reagerat på denna fråga!!!

I Sverige är det skolplikt. Ska inte barnet med HIV få gå skola då heller enligt dig??
    Det gäller samma på förskolor som i skolor.

Om jag ställer en motfråga...
    Ska även ett svenskt barn nekas att gå förskola om denna har hiv? 

Nej nu är jag så otroligt förbannad... Att man ens kan undra något sådant... Det smittar inte och det spelar ingen roll vartifrån barnet kommer så ska barnet få gå på förskola och skola även om barnet har hiv!
    Jag hade TVÅ klasskompisar med hiv (En adopterad, En inte) och INGEN nekade dem till att gå i skola, förskola. Vi klasskompisar visste om det och vi tog inte avstånd från dessa personer för vi visste bättre än så!! 
    ★ Pojke -08 ★ Pojke -11 ★ Gravid BF -12★
  • Velour
    butterflower skrev 2011-08-02 19:54:18 följande:
    Hjälpa på plats är väl vettigt? 
    Nån gång måste dom lära sig att klara sig själva.
    Och vi hjälper inte ett skit genom att "rädda" ett fåtal barn genom adoption. Men det kan inte du heller tro väl?
    Nej, det är inte vettigt. För att kunna rädda någon på plats, undan den misär som finns på samhällsnivå måste du bidra till stora sociala förändringar, på samhällsnivå. 

Det man gör när man adopterar är många gånger att slå två flugor i en smäll, man både räddar ett barn och man mättar sitt behov att skaffa barn.

Vill du inte att dina barn ska gå på samma förskola som adopterade så står det dig helt öppet att starta en förskola fri från adopterade barn. För att du har bacillskräck. 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    butterflower skrev 2011-08-02 19:59:16 följande:
    Men risken finns ändå. Det räcker.
    Det finns en risk att ett flygplan störtar på förskolan också. Är det rimligt med en flygförbudszon över alla förskolor då?

Vet du hur liten risken är för HIV-smitta på det sättet?
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • butterflower
    Velour skrev 2011-08-02 20:02:49 följande:
    Nej, det är inte vettigt. För att kunna rädda någon på plats, undan den misär som finns på samhällsnivå måste du bidra till stora sociala förändringar, på samhällsnivå. 

Det man gör när man adopterar är många gånger att slå två flugor i en smäll, man både räddar ett barn och man mättar sitt behov att skaffa barn.

Vill du inte att dina barn ska gå på samma förskola som adopterade så står det dig helt öppet att starta en förskola fri från adopterade barn. För att du har bacillskräck. 
    Alla andra barn då?

Det bästa vore väl om dessa läderna kunde få hjälp att lösa sina problem och behålla sina barn i landet?
    Jag vet att det är ett STORT projekt och inget som görs över en dag, men att du inte ens tycker att det är värt att försöka... ?

• Kinsale

Självklart får sn-barn adopteras. Lika självklart får barn med HIV gå på förskola/skola/fritids.

• Selfish Geene
    butterflower skrev 2011-08-02 19:55:07 följande:
    För att dom är en smittorisk. Liten eller inte så vill inte jag ha mitt barn på samma dagis.
    Givetvis gäller det fröknar med. 
    I dagsläget löper dina barn betydligt större risk att smittas och till och med dö av någon "vanlig" sjukdom (tex vanlig influensa) när de är på dagis än att smittas av HIV om någon av deras klasskamrater är bärare av viruset.

Nu när du vet det, kommer du hålla dina barn hemma från förskolan från och med nu?  
  • Mariohn
    Anonym skrev 2011-08-02 08:44:18 följande:
    Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.
    Jag tänker att alla barn förtjänar att älskas och vårdas. Och att din ts är vidrig. 
  • Velour
    butterflower skrev 2011-08-02 20:07:52 följande:
    Alla andra barn då?

Det bästa vore väl om dessa läderna kunde få hjälp att lösa sina problem och behålla sina barn i landet?
    Jag vet att det är ett STORT projekt och inget som görs över en dag, men att du inte ens tycker att det är värt att försöka... ?
    Bara för att du inte vill ha hit folk? Snyggt att gömma dig bakom det heliga skynket vilket just är skenheligt. Att hjälpa på plats för att de inte ska komma hit och smitta svenska barn...

Försök du att förändra andras samhällen från Sverige. Under tiden försöker folk rädda barnen undan misären. Säg till när du har lyckats.

• butterflower
    Velour skrev 2011-08-02 20:16:11 följande:
    Bara för att du inte vill ha hit folk? Snyggt att gömma dig bakom det heliga skynket vilket just är skenheligt. Att hjälpa på plats för att de inte ska komma hit och smitta svenska barn...

Försök du att förändra andras samhällen från Sverige. Under tiden försöker folk rädda barnen undan misären. Säg till när du har lyckats.

Det handlar absolut inte om det. Dra rasistkortet, så unikt=)

Har du adopterat? Adopterade du för att "rädda" ett barn? 
    Känns det inte hemskt att du lämnar alla andra barn i missär? 
    Skulle du inte hellre hjälpa till på plats, skänk 200 000 till barnhemmet. Eller vad kostade det dig att få ditt barn? 

• Morkullan
    butterflower skrev 2011-08-02 19:49:24 följande:
    Jag kan hålla med om att kroniskt sjuka, missbrukare, funktionshindrade och fattiga inte borde skaffa barn.
    Varken genom adoption eller annat.
    Vilken typ av kroniskt sjuka syftar du på? Allergiker?
    Vilka funktionshinder? Lindrig hörselskadade eller nån som haft polio och måste gå med käpp, eller kanske någon som tom är rullstolsburen? Gäller det trots att partnern är fullt funktionsduglig?
    Vem är fattig? Vem är rik? Duger ett par där båda har en bruttolön var på ynka 20 000/ månad?

(Usch så ledsen jag blir av människor med trång människosyn! Jag jobbar på förskola och ser dagligen barn med föräldrar som har olika typer av funktionshinder, kroniska sjukdomar och ekonomiska svårigheter.
    Jag ser också barn till friska människor med välbetalda yrken.
    Och jag vågar påstå att jag hittills inte sett något samband mellan hur barnen har det i sina familjer och de ovanstående enligt dig diskvalificerande egenskaperna.
    Undantaget är pågående missbruk, eller risk att återfall i missbruk.

Alla övriga punkter är omöjliga att generalisera som du gör utan måste prövas från fall till fall
    De känslomässiga förutsättningar en förälder har att möta sitt barn är så oändligt mycket viktigare än de ytligare som du hänvisar till.)
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?