• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • Krake
    Welma skrev 2011-08-02 11:00:29 följande:
    Om vi tar och förbjuder abort så får vi fram 30 000 extra svenska ungar om året. De kan väl adopteras då.

Så kan vi ta Sverige och bygga en stor mur runtomkring. Folk ska fan inte in här.
    Nej, snarare X antal färre fertila svenska kvinnor om aret. Da det inte finns nagra som helst belägg för att abortförbud minskar antalet aborter. Däremot ökar det dödligheten bland kvinnor.
    Moster, inte monster.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-02 08:44:18 följande:
    Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.
    Så alla sjuka barn ska med andra ord leva i misär och dö ensamma utan föräldrar.
    Jag håller inte med om det. Hade jag varit ett barn med HIV hade jag nog velat ha föräldrar även jag.
  • puss
    Thalis skrev 2011-08-02 11:01:56 följande:
    Faktiskt
    Känner många andra föräldrar som fallit offer för kärlek vid första ögonkastet.
    Sen äger ungarna en hahaha
    jag vet känslan när jag fick foto på mitt första fadderbarn, som inte ens var "mitt", men nog var det kärlek alltid... man jag kan såklart inte tänka mig hur det är när man får se "sitt" barn första gången.
    I am a fast machine I keep my motor clean
  • puss
    Anonym skrev 2011-08-02 11:02:42 följande:
    Så alla sjuka barn ska med andra ord leva i misär och dö ensamma utan föräldrar.
    Jag håller inte med om det. Hade jag varit ett barn med HIV hade jag nog velat ha föräldrar även jag.
    även fast du var medveten om BÖRDAN för SKATTEBETALARNA????

*sarkasm då ra*
    I am a fast machine I keep my motor clean
  • Thalis
    Krake skrev 2011-08-02 11:00:02 följande:
    Tyvärr är det sa det ser ut, ja. Dessutom är det väl sa att föräldrar som anses vara lite B, typ äldre, singlar etc far välja unge fran B-barnslistan, dvs de är mindre vita och "friska". That's marknadskapitalism for you...
    Va?
    Vet du hur en adoption går till?
    Mamma till A, A, A och V.
  • Svalövsmamma

Har läst inläggen här och tycker att det sker lite konstiga resonomang.

Först och främst, var får in kopplingen sn-barn -> utomeuropeiska barn ifrån?

Sen är det, som ett par redan skrivit här, inte endast HIV-smittade barn som räknas som sn-barn. Barn med gomspalt, infektioner, äldre men fullt friska barn osv räknas också dit och det är inte säkert att de kostar mer för det svenska samhället än "vanliga" barn.

Däremot tycker jag absolut att kopplingen mellan adopivbarn och "vanliga" barn kan vara väsentlig om man nu enbart ska se till vad det kostar samhället och skattebetalarna. Borde de över 40 (eller till och med 35) få skaffa egna barn trots att risken för downs syndrom ökar? Borde överviktiga få skaffa egna barn trots att risken ökar för att de uppfostrar sina barn till övervikt? Borde det vara tillåtet att ha sex av andra anledningar än fortplantning trots att det orsakar ett stort antal aborter?

Borde kanske inte alla föräldrar få gå egenom en sån där utredning och få ett godkännande innan de får barn för att utesluta att barnet får psykiska besvär, skador efter misshandel eller få tas hand om genom socialen?

Det jag egentligen vill ha fram är, varför betalar vi skatt överhuvudtaget om inte för att hjälpa de som har det svårare än oss själva? 

• Anonym (Vart är vi påväg)

Varför inte stänga Sveriges gränser helt för människor som inte är fullt kärnfriska i arbetsför ålder och gärna rika också så att de kan betala extra mycket i skatt???

Obs, stor portion ironi!!

Det är konsekvensen av TS resonemang, dvs att i Sverige har vi inget förbarmande med de som är avaga och behöver hjälp. Alla föräldrar som bär på ett barn som de vet kommer att födas med sjukdom eller handikapp borde enligt detta resonemang också göra abort.

Är det ett sådant samhälle vi alla vill leva i?

• Anonym (Vart är vi påväg)

PS. Vi kan se i Norge vad en sådan förskjutning av åsikter och argument kan leda till.

• Welma
    puss skrev 2011-08-02 11:01:53 följande:
    jag tycker vi bygger ett nytt sverige, på havets botten. då kan dom inte komma hit, hahahaaaa!
    Det är en ganska bra idé faktiskt.
  • Velour

TS, har det verkligen hänt att man adopterat barn med HIV/AIDS som senare har smittat svenska barn?

Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?