Inlägg från: grästuva |Visa alla inlägg
  • grästuva

Aprilbebis 2012

ÅHannis äter bebis ofta och lite åt gången så kan det också leda till krånglig mage pga att dom bara får i sig den jättesöta mjölken då, jag har åkt på mjölkstockning och måste amma med två timmars mellanrum så lillprinsen får lite magknip nu från och till

• grästuva

Grattis till er lilla Alva, emeliee. Vilken tuff start ni fått, hoppas på att det fortsätter åt rätt håll för er. Vet dom varför komplikationer uppstod?

• grästuva

Floff jag åt mjölkfritt när jag ammade min äldsta pga att han fick magknip. Det finns mjölkfritt smör och så använde jag havremjölk istället för komjölk. Det gick att laga alla vanliga rätter med att bara byta ut detta och det enda som krånglade ibland var om man skulle äta ute. Körde på mjölkfritt i sju månader och för oss funkade det jättebra

• grästuva

Ja vi har också 15 timmar/veckan uppdelat på 3 tim/dagen, flera av oss föräldrar vill ha möjligheten att lämna 5 tim/dag tre dagar i veckan istället men som sagt är det kommunen som vill spara in på att barnen inte äter.
    personligen hade jag glatt betalat för att sonen skulle få äta på förskolan då jag anser att även måltiderna är viktiga i pedagogiskt syfte och att 5 timmar/3 dagar i veckan känns som sonen skulle få mer utbyte av.

Nu är det en hel del aktiviteter han inte får vara med på pga av att han är allmänt förskolebarn, som tex en bussutflykt som avdelningen ska ha i slutet av månaden.

Idag började storebror på fotbolls skola iaf och var lycklig som få

• grästuva

Lima visst går tiden fort, Filip är redan en hel månad Flört

Var på månadskontroll idag, lilleman vägde 4190 gram och mätte 54,5 cm.. storlek 50 har vi fått lägga undan här hemma.

Angående avslag så har jag blödigt väldigt sparsamt hela tiden, nu blöder jag nästan ingenting.. klarar mig med trosskydd. 
    Kan också inte komma något på en dag för att sen komma lite dagen efter.

För en vecka sedan började jag blöda mer igen, som en mens och med molande mensvärk så jag blev lite orolig för infektion.
    Var aldrig inne på kontroll då kvinnan jag pratade med på förlossningen sa att det inte var infektion om där inte var feber upptill eller luktade illa.. jag vet inte jag men nu är molvärken borta och jag blöder som sagt näst intill inget alls. 

• grästuva

Miss giggle vad skönt att du fick beviljat extra tid. Inte är du en dålig mamma för att du behöver mer tid på förskolan!
    hade inte min sambo varit hemma tillsammans med mig nu hade jag nog också behövt be om extra timmar. 

• grästuva

Jag myser gärna med Filip när han är trött och vill sova om jag kan men han är lika nöjd om han får ligga själv en stund i sängen och prata med sig själv tills han somnar.
    Han har sina vaken pass emellan sovtimmarna, hur länge han är vaken kan variera men som mest har han varit vaken två timmar i sträck.
    På natten somnar han oftast om när han är mätt och belåten. Vaknar 2-4 ggr per natt med ca 2- 3 timmars intervall.
    En amning kan ta 30-40 minuter ungefär beroende på hur hungrig han är.

Igår var han lite snuvig så inatt  blev det inte så mycket sömn alls då han helst ville komma upp och gosa men idag verkar det lite bättre

Filip sover bredvid mig i sängen på natten, hade problem med mjölkstockning och sen behövdes det intensiv ammas för att få upp produktionen igen så det blev lättast. Nu kan vi gå 2-3 timmar mellan målen så det går framåt 

• grästuva

hannis min första tanke är att han kanske har ont i magen, Filip kan reagera likadant när han har ont i magen och ligger till bröstet. 
    Han vill äta då eftersom det tröstar men när han äter får han ont i magen. Nappen vill han inte ha i dessa lägen heller.
    Har för mig att du tidigare skrivit att han har problem med magen och gärna ammar ofta och snabbt (?)

Mina bröst känns också tomma nattetid men mjölken finns där ändå, du kan testa att handmjölka lite för att se om där kommer ut något. Gör det de är det nog mer troligt att han blir arg just för att där kommer mat  

Förstår att det känns väldigt frustrerande när det känns som mjölken inte räcker men jag hade försökt vänta lite med ersättning (om du kan) ändå, är det så att han behöver öka produktionen så rubbar du det med ersättning isf.
    Sen är det ju dom som ammar dagtid och ger ersättning nattetid så det kanske kan vara en lösning om det känns outhärdligt men då får du nog pumpa en till två ggr per natt för att fortsätta stimulera det så inte mjölken sinar allt för mycket.
    Prata med BVC igen, berätta hur frustrerande det känns även om han går upp bra eftersom du känner dig otillräcklig och att du inte vet om du klarar av att fortsätta amningen om du inte får hjälp så hoppas jag innerligt att dom tar sig tid och lyssnar för att finna en lösning.
    Amningshjälpen kan du ringa till och få råd även om det är för långt att åka dit. 

Hoppas på att det löser sig för dig {#emotions_dlg.flower} 

• grästuva

Längtan efter 3 - när vår stora son var bebis fick han torsk på tungan, penslade hans tunga med vichy vatten och det hjälpte men jag har läst att om man får svamp på bröstet och bebis i munnen ska båda behandlas med något som var recept belagt (?). Hör med din Bvc så kan dom nog hjälpa dig

• grästuva

Vichy vatten att pensla på tungan hjälper mot svamp i munnen men vet inte om det funkar på bröstvårtorna, har läst att om det är svamp både på bebis tunga och på ens bröstvårtor ska man ta upp det med BVC då det finns något dom då brukar behandla med.

Filip har inga större problem med magen så länge jag inte äter lök för det tål han inte, då blir det magknip. Så nu äter jag helt lökfritt, testat att både koka och steka löken men det går ändå inte.

Här är Filip förkyld, varit snuvig i en vecka nu och jag hoppas att det snart ger med sig då jag tycker det är lite otäckt. Han är inte snorig så näsan rinner men man hör att han är snuvig när han andas, särskilt när han legat ned och sovit ett tag så jag försöker höja upp honom i huvudändan.

Vad skönt att höra att allt är bra med er emeliee och att ni fått komma hem {#emotions_dlg.flower} 

• grästuva

Trollet tror det bara är efter första barnet man blir kallad sen får man ringa själv (?) jag ska boka tid med min BM nu tänkte jag, ska ta cellprov och måste hitta preventiv medel

• grästuva

Oj det vet jag inte, minns inte hur jag gjort tidigare. Är det någon här som använt sig av pessar?

Svar på tråden Aprilbebis 2012